News Flash:

Oportunitatea si necesitatea modificarii legislatiei penale

24 Mai 1999
948 Vizualizari | 0 Comentarii
In sfirsit, ministrul Justitiei a reusit sa trezeasca sperante noi, in rindul celor care au incalcat legea, si poate chiar in rindul celor care o aplica, deoarece au existat situatii cind magistratii, fie procurori, fie judecatori, au fost nevoiti sa trimita in judecata sau sa judece persoane care comiteau unele fapte derizorii, marunte, dar cu consecinte deosebit de grave pentru cei trimisi in judecata, uneori chiar cu incalcarea rezolutiei 1123/1997 a Consiliului Europei.
Cu toate ca ministrul liberal a prezentat in linii mari modificarile si completarile Codului penal si al celui de procedura penala, aflat in stare de proiect, de initiativa legislativa, speram ca acestea privesc urmatoarele institutii ale legislatiei penale:
1. in primul rind modificarea art. 81 C.P., referitor la suspendarea conditionata executarii pedepsei, in sensul sa se poata acorda si in cazul infractiunilor, unde legea prevede un maxim special de 15 ani; in particular la infractiunile de furt, majoritatea acestora fiind comise in forma calificata; 2. modificarea textelor de lege privind libertatea conditionata, respectiv art. 60 C.P., alin. 1 si 2; 3. insulta sa fie pedepsita numai cu amenda; 4. modificarea art. 206, privind calomnia prin presa, care in mod implicit ducea la restringerea libertatii acesteia; 5. abrogarea art. 238 C. pen. privind ofensa adusa autoritatii fara modificarea textului de lege privind infractiunea de ultraj, in sensul sa existe numai in situatia in care se exercita asupra funtionarului ce implica exercitiul autoritatii de stat, acte de violenta fizica, iar insulta, amenintarea acestora sa fie sanctionata coform dreptului comun.
Referitor la modificarile Codului de procedura penala, in afara institutiei judecatorului de instructie, a institutiei de protejare a martorilor, consider ca ar fi salutare si urmatoarele modificari: 1. Disparitia instantelor militare pe timp de pace sau cel putin sa se tina cont la alcatuirea completului de judecata de functia sau gradul celui judecat, deoarece in fata legii, conform Constitutiei, toti sintem egali, iar magistratul militar, daca este intr-adevar independent, supus numai legii, nu poate fi influentat de gradul celui judecat sau cercetat penal; 2. scurtarea termenelor de judecata, a redactarilor sentintelor, expres fixate si enuntate de legiuitor; accesul neingradit al avocatilor la studierea dosarelor, in timpul actelor de urmarire penala; 3. desemnarea pe linga procuror, care efectueaza urmarirea penala in mod obligatoriu, pentru anumite infractiuni, a unor lucratori de Politie, care urmeaza a fi delegati sau detasati, la Parchet, in subordonarea efectiva a procurorului; 4. posibilitatea exercitarii la instantele de judecata a plingerilor impotriva ordonantelor de scoatere de sub urmarire penala.
Toate aceste modificari si completari ar fi oportune si benefice in sprijinul respectarii si apararii drepturilor cetatenesti, a respectarii legilor statului, dar cu conditia ca acestea sa se materializeze imediat, sa fie considerate de parlamentari ca o prioritate, sa fie solutionate in regim de urgenta.
Ilie COTOMAN
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1950 (s) | 22 queries | Mysql time :0.016947 (s)