News Flash:

Parlamentul Romaniei modifica printr-o lege sase acte normative

3 Iunie 1999
1235 Vizualizari | 0 Comentarii
In 27 mai 1999, Monitorul Oficial nr. 236 a gazduit Legea 99 - denumita xLege privind unele masuri pentru accelerarea economicax, act normativ pentru care executivul si-a asumat raspunderea guvernamentala in fata Parlamentului.
Legea 99 insa, cuprinde norme referitoare la modificarea si completarea mai multor acte normative, care ar fi trebuit dezbatute in Parlament separat. In conditia in care Guvernul ar fi emis ordonante diferite exista riscul ca unele din ele sa nu fie aprobate de Parlament, Guvernul Radu Vasile a gasit insa solutia: a introdus toate aceste posibile ordonante ca titluri ale Legii 99, si-a asumat raspunderea guvernamentala pentru acest proiect de lege si a obligat Parlamentul fie sa demita Guvernul in urma adoptarii unei motiuni de cenzura - in conditiile art. 112 din Constitutie, fie sa adopte legea propusa fara alte comentarii.
In aceste conditii s-a putut materializa un proiect de lege initiat de Guvern care cuprinde, de fapt, mai multe acte normative.
Legea 99/99 este structurata pe titluri, fiecare titlu cuprinzind, in fapt un act normativ, astfel:
- titlul I se ocupa de "Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 88/97 privind privatizarea societatilor comerciale".
- titlul II se refera la "Modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 51/97 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing".
- in titlul III - Legea 99 modifica si completeaza Legea 31/90 privind societatile comerciale.
- titlul IV se ocupa de "Modificarea si completarea Legii 64/95 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului".
- titlul V modifica si completeaza Legea nr. 94/92 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi.
- ultimul titlu al Legii 99 se ocupa de Regimul juridic al garantiilor reale mobiliare.
Lasind de o parte modalitatea prin care Guvernul a fortat mina legislativului pentru a aproba Legea 99/99, ne vom ocupa, intr-o serie de articole, de analiza fiecarui act normativ cuprins in Legea 99, motivat de importanta pe care o are, atit pentru persoanele fizice cit si pentru cele juridice, Legea 99/99. Astazi vom analiza titlul I - Modificarea si completarea O.G. 88/97, prezentind cititorilor noutatile pe care le aduce Legea 99 procesului de privatizare a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat.
Pentru inceput sint definite principiile ce stau la baza procesului de privatizare, Legea 99/99 instituind un principiu in plus fata de Ordonanta 88/97, respectiv "reconsiderarea datoriilor societatilor comerciale in vederea sporirii atractivitatii ofertei de privatizare". Cita vreme din lecturarea Legii 99/99 nu rezulta in nici un fel cum anume vor fi "reconsiderate" aceste datorii, ramine de vazut daca instituirea acestui principiu este doar praf in ochii celor ce doresc sa cumpere societati comerciale unde statul detine pachetul majoritar de actiuni.
Fata de OUG 88/97 care prevedea ca de procesul de privatizare sint responsabili Ministerul Privatizarii si Fondul Proprietatii de Stat, Legea 99/99 prevede ca atributiile si competentele in procesul de privatizare a societatilor comerciale apartin Guvernului, Agentiei Romane de Dezvoltare si institutiilor publice implicate (FPS, minister de resort, autoritate a administratiei publice locale).
Interesant este faptul ca, printre atributiile Guvernului in infaptuirea procesului de privatizare este si acordarea de scutiri, reduceri, aminari si/sau esalonari la plata obligatiilor bugetare pe baza propunerilor inaintate de creditorii bugetari sau institutia publica implicata. Cum aceste facilitati sint acordate de Guvern - cum spune legea - "de la caz la caz", vom urmari cu deosebit interes care vor fi societatile comerciale in curs de privatizare care vor fi scutite de plata obligatiilor.
In art. 1, punctul 18 din Legea 99/99, legislativul afirma ca Ministerul Finantelor va fi cel ce controleaza respectarea cadrului juridic aplicabil in materia privatizarii - si, uitind ca aceasta norma noua este instituita printr-o lege - spune mai departe ca acest control se va realiza "in conditiile stabilite prin normele metodologice emise in aplicarea PREZENTEI ORDONANTE DE URGENTx".
Urmare a faptului ca art. 11 din O.G. 88/97 este abrogat prin Legea 99/99, FPS nu mai are obligatia sa intocmeasca anual raport asupra activitatii desfasurate.
Fata de metodele din O.G. 88/97 prin care se putea vinde o societate comerciala cu capital majoritar de stat, Legea 99/99 instituie si "metode de vinzare specifice pietei de capital".
Interesant este faptul ca, prin Legea 99/99 institutia publica implicata sau agentul de privatizare solicita organului fiscal sa intocmeasca un raport privind obligatiile bugetare ale societatii comerciale care se privatizeaza, iar aceasta va fi exonerata de plata altor obligatii bugetare neevidentiale in acest raport, desi existente.
Mai pe sleau spus, daca inspectorii Directiilor de Finante vor "uita" sa evidentieze absolut toate obligatiile bugetare ale societatii, Dumnezeu sau Legea 99/99 iarta respectiva societate de plata acestora.
Daca pina la aparitia Legii 99/99 potentialul cumparator ce dorea sa achizitioneze actiunile statului la o societate comerciala licita "cu ochii inchisi" (in sensul ca FPS ii punea la dispozitie date despre societate vechi de 4-5 luni, noua lege da posibilitatea ofertantului sa intocmeasca propriul raport de expertiza asupra societatii, el avind acces liber la toate datele si informatiile privind situatia patrimoniului societatii supusa privatizarii.
Legea 99/99 introduce posibilitatea platii in rate a actiunilor vindute. Cit va fi avansul sau ce alte conditii vor trebui indeplinite pentru a putea beneficia de cumpararea de actiuni cu plata in rate ne vor spune normele metodologice care vor aparea culmea, permanent spunindu-se ca acestea se dau "in aplicarea prezentei ordonante de urgenta". Sa fi uitat Parlamentul ca vota o lege - pentru care executivul si-a asumat raspunderea guvernamentala - si nu ordonante de urgenta?
PAS-urile (asociatiile salariatilor si pensionarilor) vor putea cumpara in continuare actiuni la societatea comerciala unde lucreaza sau au lucrat, dar cum Legea 99/99 abroga art. 22 din O.G. 88/97, aceste actiuni nu mai pot fi folosite de asociatie pentru garantarea unor credite.
Benefic pentru salariatii disponibilizati dupa privatizarea societatilor comerciale cu capital de stat sint dispozitiile cuprinse in punctul 42, prin care se prevede ca de platile compensatorii din Fondul pentru plata ajutorului de somaj (conform OG 9/97 si OG 52/98) beneficiaza si salariatii disponibilizati din societatile comerciale privatizate la data prezentei legi care aplica masuri de restructurare aprobate prin hotariri ale adunarii generale ale actionarilor.
O dispozitie deosebit de importanta cuprinsa in Legea 99/99 priveste dizolvarea de drept a societatilor comerciale la care statul detine cel putin 51% capital social si care, au datorii neonorate in termen de 60 de zile de la scadenta ce depasesc 50% din activ. Aceasta prevedere va intra insa in vigoare abia de la 1 august 2000, pina atunci dizolvarea de drept intervenind doar daca daoriile neonorate ale societatilor depasesc 120% din activ - pina la 1 ianuarie 2000 - sau 85% din activ pentru perioada 1 ianuarie 2000 - 1 august 2000.

Bugetul statului a pierdut intiietatea

Daca nu vor interveni noi modificari la Legea 99/99 sau daca normele metodologice ce vor aparea pentru aplicarea Legii 99/99 ce vor aparea pentru aplicarea Legii 99/99 (nu a ordonantei cum permanent spune legislativul in acest act normativ) in conditiile lichidarii unei societati comerciale, statul nu mai este - ca ordine de preferinta privind plata creantelor creditorilor - inaintea creditorilor in favoarea carora societatea a constituit un drept de gaj sau de ipoteca asupra bunurilor sale mobile sau imobile. Ordinea de preferinta stabilita de Legea 99/99 referitor la plata rezultata din vinzarea bunurilor supuse lichidarii va aduce un oftat de usurare mai ales din partea bancilor care, desi aveau gaj sau ipoteca asupra bunurilor unor societati comerciale, la vinzarea lor se vedeau in situatia de a privi cum banii se duc la bugetul de stat, el fiind primul pe ordinea de preferinta a platilor rezultate din vinzare.
In ziarul de miine ne vom ocupa de titlul II al Legii 99/99: "Modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 51/97 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing.
Consilier juridic Lili CRACIUN
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1724 (s) | 24 queries | Mysql time :0.018681 (s)