News Flash:

Patimi si virtuti

23 Octombrie 2010
1348 Vizualizari | 2 Comentarii
Parintele Calistrat Manastirea Vladiceni
Mântuitorul Iisus Hristos spune în Sfânta Evanghelie ca exista o singura cale de mântuire: "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata" (Ioan 14.6), "De Ma iubiti, paziti poruncile Mele" (Ioan 14.15), "Învatati de la Mine ca sunt blând si smerit cu inima si veti afla odihna sufletelor voastre" (Matei 11.29). Pacatul te face rob, adevarul te va face liber. Iata câteva repere evanghelice în care se evidentiaza directa legatura dintre Creator si creatura Sa, dintre Dumnezeul cerului si om, numit si regele creatiei. Întocmirea fiintei omenesti cunoaste o structura tripla. Sufletul omenesc, potrivit învataturilor patristice, are trei parti. Cea dintai este partea inteligibila si cuvântatoare, prin care ne construim gândit drumul spre Dumnezeu sau spre iad, dupa liberul nostru arbitru, asa cum consemneaza Sfântul Apostol Pavel în Epistole: "Caci nu fac binele pe care îl voiesc, ci raul pe care nu-l voiesc, pe acela îl savârsesc" (Romani 7.19). Aici intervine si faptul ca, dupa caderea adamica, noi (purtatorii de trup) am suferit o stricaciune, ne-am alterat prin înfasurarea în vesmântul biologic al celor cinci simturi, care conglasuiesc cu puterile sufletului si lucreaza neamestecate cu acestea: "Caci duhul este osârduitor, dar trupul neputincios" (Matei 26.41), spune în Sfânta Scriptura. De aceea, Sfintii Parinti arata ca simturile biologice (alterate prin caderea din har, din starea originara paradisiaca) sunt porti ale mortii sufletesti: "Moartea s-a suit prin ferestrele sufletele voastre" (Isaia). Iar în Cartea Facerii este confirmat faptul ca, dupa caderea în pacatul neascultarii, Dumnezeu i-a îmbracat pe Adam si Eva în vesminte de piele, cu referire la simturile alterabile biologic, pe care le purtam în trupul nostru de lut: "Si avem comoara aceasta în vase de lut" (II Corinteni 4.7), Sfântul Apostol Pavel. Totodata, trebuie avut în vedere ca aceleasi simturi sunt legate de partea a doua a constructiei noastre duhovnicesti, "partea irascibila", adica, în acelasi context, Sfintii Parinti (în majoritatea textelor filocalice) vorbesc despre partea mânioasa, pentru ca noi stim ca Hristos este blândete si bunatate si iubire în inima noastra, trebuie cultivata linistea si lucrarea Duhului. De aceea, în Sfânta Scriptura sta scris ca marturie: "Omul bun, din vistieria cea buna a inimii sale, scoate cele bune, pe când omul rau, din vistieria cea rea a inimii lui, scoate cele rele. Caci din prisosul inimii graieste gura lui" (Luca 6.45). Si tot Sfânta Scriptura ne confirma ca din prisosul inimii vorbeste gura. De aceea, Sfântul Ioan Gura de Aur afirma: "Sufletul tulburat este tronul diavolului"; cel mânios, si minuni de ar face, nu-i vrednic de fata Lui Dumnezeu. Psalmistul David: "Mâniati-va si nu gresiti în asternuturile voastre va caiti" (Psalmi 4.4). Iar ca îndreptare si lucrare se cere inimii stapânirea de sine si cultivarea omului launtric sanatos: "Fericiti facatorii de pace" (Matei 5.9). Si tot proorocul David: "Faradelegea mea eu o cunosc si pacatul meu este înaintea mea pururea" (Psalmul 50.4). De aici reiese clar faptul ca nu noi putem dobândi starea de nepatimire fara osteneala în lucrarea rugaciunii si harisma Duhului Sfânt care sa ne lumineze la tot lucrul bun: "Duhul
Tau Cel Sfânt nu-L lua de la mine... si cu Duh Stapânitor ma întareste" (Psalmul 50). De aici se vede limpede ca mila vine de la Dumnezeu, Parintele luminilor. Ultima parte a constructiei noastre sufletesti este "partea poftitoare", care este legata de conservare si este întarita de Dumnezeu prin cuvântul Scripturii: "Cresteti si va înmultiti si stapâniti pamântul" (Facerea 1.28). Dar la cresterea biologica, nasterea de fii are si cresterea duhovniceasca, adica nasterea din Duh prin puterea Sfintei Evanghelii. Nasterea din Duh la Taina Pocaintei, la Botez, la Cununie, la propovaduirea cuvântului Lui Dumnezeu – prin care din rai oamenii devin buni, din pacatosi - drepti, din necredinciosi – oameni credinciosi. Prin învingerea patimilor si poftelor în lucrarea mântuirii  noastre, împlinim porunca Scripturii: "De nu va veti întoarce si nu veti fi precum pruncii, nu veti intra în împaratia cerurilor" (Matei 18.3). "Pizmuiri, ucideri, betii, chefuri si cele asemenea acestora, pe care vi le spun dinainte, precum dinainte v-am si spus, ca cei ce fac unele ca acestea nu vor mosteni împaratia lui Dumnezeu" (Galateni 5.21). "De nu se va naste cineva de sus, nu va putea sa vada împaratia lui Dumnezeu" (Ioan 3.3). "Mortii vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu si cei ce vor auzi vor învia" (Ioan 5.25). Iata, aceasta este învierea duhovniceasca de la pacat prin lucrarea virtutii, adica îndumnezeirea dupa har în Iisus Hristos Mântuitorul lumii: "Caci, precum în Adam toti mor, asa si în Hristos toti vor învia" (I Corinteni 15.22).
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

Kimoto  | #128258
Mantuiorul Iisus nu spune nimic in Evanghelie pentru ca, pur si simplu, El nu a scris nimic, cu atat mai putin o Evanghelie.Deci sunteti pe dinafara. Corect ar fi: " se spune in Evanghelie ca Iisus Hristos...."
oana  | #128266
Ce m/as bucura daca preotii nostri s/ar purta precum scrie in Evanghelie.Ar putea da un exemplu acum ca din banii adunati fara efort cu ocazia sf Parascheva sa ajute macar o parte di familiile f. nevoiase,sa dea bani pentru operatia Denisei fetita cu tumora ce trebuie operata de urgenta,sau sa plateasca impozit pe acesti bani as cum plateste toata lumea din lumea intreaga.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1609 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019261 (s)

loading...