News Flash:

Pe piata cosmeticelor, batalia pentru intiietate continua

11 Iulie 1999
1311 Vizualizari | 0 Comentarii
•Industria cosmetica - o importanta sursa bugetara •Iasul - un principal centru de cercetare •Concurenta dintre produsele romanesti si cele din import se muta si in plan organizatoric

Dupa 1989, una din putinele ramuri industriale care nu a intrat in regresie a fost aceea a produselor cosmetice. Daca inainte de aceasta data existau doar doua mari firme de productie si comercializare, anii nouazeci au dus la aparitia a numerosi particulari, desprinsi, in principal, din cele doua companii.
In prezent, exista aproximativ treizeci de firme producatoare de cosmetice, arome si produse de curatare. Desi Iasul este reprezentat pe aceasta piata de o singura firma, producatoare de arome alimentare, orasul nostru este unul din principalele centre de cercetare, numai pina in 1989 inregistrindu-se 46 de contracte de cercetare. Facultatea de Chimie Industriala din cadrul Universitatii Tehnice "Gh. Asachi" este singura institutie din tara in care se poate urma un curs de tehnologia produselor cosmetice. In mai putin de doi ani, in cadrul aceleasi facultati, va demara un colegiu de doi ani ce va pregati specialisti in domeniu. Organizatia la care sunt afiliate peste 80% din firmele de profil din tara, Societatea Romana de Cosmetologie (SRC), are sediul la Iasi.

Firmele romanesti - in continua dezvoltare

La inceputul anilor nouazeci, principala problema cu care s-au confruntat firmele romanesti a fost aceea a aducerii produselor la un nivel de prezentare si design care sa permita o concurenta reala adevaratei invazii a produselor din import. Desi nu erau inferioare din punct de vedere calitativ, produsele romanesti "sufereau" din pricina prezentarii neadecvate, construirea unor noi linii de ambalare, pe baza de materii prime din import, necesitind investitii considerabile. In aceste conditii, la care se mai adauga necesara retehnologizarea a utilajelor, firmele romanesti au pierdut teren din pricina imposibilitatii desfasurarii unor campanii publicitare agresive. Acest teren a fost cistigat de marile companii occidentale intrate pe piata romaneasca, care au avut resursele financiare necesare pentru a cuceri rapid un numar impresionant de clienti.
"Firmele care au existat inainte de 1989, precum si acelea care au aparut dupa aceasta data au avut ca principal obiectiv modernizarea, prin achizitionarea unor utilaje de ultima generatie, care sa faca fata cu succes concurentei", ne-a declarat Ecaterina Merica, secretarul stiintific al Societatii Romane de Cosmetologie. "In conditiile in care s-au platit sume de la citeva sute de milioane pina la citeva miliarde de lei pentru retehnologizare, firmele romanesti nu au mai avut bani pentru reclama. Astfel, promovarea produselor romanesti s-a rezumat la prezentarea lor in cadrul simpozioanelor organizate de catre Societatea Romana de Cosmetologie, la care au participat majoritatea producatorilor interni afiliati la societatea noastra", a subliniat Ecaterina Merica.
Ultima manifestare de acest gen a avut loc la inceputul lunii iunie, la Iasi, la care au participat numeroase nume sonore din peisajul european. Cu aceasta ocazie, au fost prezentate noile game de produse care isi vor face intrarea pe pietele din intreaga lume ("Pell Amar", produsa de Gerocossen, pe piata americana, ceha si chiar in tari din Orientul Mijlociu).

Firmele romanesti - o importanta sursa bugetara

Intr-un top al firmelor cu cele mai importante contributii la bugetul de stat, firma "Farmec" SA din Cluj se situeaza pe pozitia 42, la ora actuala compania clujeana detinind aproximativ 60% din piata romaneasca de produse cosmetice, in conditiile in care anul acesta sa spera sa se atinga un numar de 400 de sortimente produse si comercializate. Alaturi de "Farmec" se situeaza, la mica distanta una de alta, firmele "Gerovital Cosmetics" (fosta "Miraj") si "Vivianne Cosmetics", ambele din Bucuresti.

Iasul este lider in productia de arome alimentare

Singura firma din Iasi afiliata la Societatea Romana de Cosmetologie este "Cosseli - Iassyrom", care la ora actuala detine aproximativ 80% din productia de arome alimentare. Firma ieseana produce arome pentru bauturi alcoolice si racoritoare, pentru produse de patiserie, precum si diferite esente, o buna parte din productie fiind destinata exportului, existind contracte cu firme din Austria, Elvetia si Franta.

O concurenta acerba intre firmele romanesti si cele occidentale

In prezent, pe piata romaneasca se desfasoara o acerba concurenta intre firmele romanesti si marile companii occidentale care au venit in Romania incepind cu anii nouazeci. Societatea Romana de Cosmetologie a reusit sa reuneasca cea mai mare parte a firmelor romanesti, aproximativ 80%.
"In acest moment se fac eforturi pentru ca toti producatorii romani sa se afilieze la societatea noastra", a precizat Ecaterina Merica.
Firmele care nu au aderat la SRC au toate sansele sa se afilieze la noua Asociatie a Producatorilor Romani de Cosmetice si Detergenti, ale carei baze au fost puse de catre reprezentantii marilor companii occidentale. In viitor, se spera in unificarea celor doua organizatii.
In concluzie, dupa zece ani de provizorat, industria cosmetica romaneasca se pare ca a intrat pe un fagas normal, reusind sa faca fata produselor din import. Fata de acestea, produsele romanesti se remarca in primul rind prin pretul mai mic pe care il au, fiind accesibile unei paturi extrem de largi a populatiei.
Mihai ANDREI
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2045 (s) | 22 queries | Mysql time :0.016301 (s)