News Flash:

Pelerinaj in vremuri de cenusa

8 Ianuarie 2001
1370 Vizualizari | 0 Comentarii
Valeriu Stancu
Despre scriitorul iesean Valeriu Stancu multi dintre cei care mai au minime adiacente cu mediul cultural au cel putin cateva referinte. In viata cotidiana este cunoscut ca redactor-sef al revistei de cultura "Cronica", pentru care a facut, de-a lungul ultimilor ani, suficiente eforturi si sacrificii pentru a-i perpetua aparitiile lunare. Pe de alta parte, Valeriu Stancu este cunoscut ca poet si eseist, pentru ca a debutat acum 20 de ani, la editura "Cartea Romaneasca" si a continuat, de-a lungul timpului, cu alte si alte volume. In ultima vreme, Valeriu Stancu a dat tiparului si scrierile sale de proza, in 1999 publicand, la Chisinau, cartea "11 fante, zi-i despre dialogul edenic". Si nici nu s-au scurs bine primele zile ale lui 2001, ca am si avut ocazia de a intra in posesia unei alte carti de proza, aparuta la Editura "Cronica", cu sprijinul Ministerului Culturii.

Este vorba despre un roman solid, de peste 400 de pagini, intitulat, destul de provocator, "Pelerinul de cenusa". Un roman care are o istorie sinuoasa, dupa cum recunoaste autorul intr-un argument de inceput, care a fost scris la inceputul anilor '80, fiind inaintat tiparului in 1982. Au trecut aproape 20 de ani pana cand acest roman a aparut, dintr-un motiv simplu. "Pelerinul de cenusa" este un roman cu un puternic mesaj anticomunist, care nu a putut trece de cenzura din acele vremuri, cu toate incercarile de schimbare a textului ori a titlului; situatie cunoscuta, de altfel, pe atunci. Valeriu Stancu se confeseaza spunandu-ne ca a scris aceasta carte la indemnul lui Marin Preda si al lui Cezar Ivanescu, dar ca nu s-a bucurat de sustinerea acestora pana la capat, din motive obiective: Marin Preda a disparut dintre noi, iar Cezar Ivanescu era, cum se spune, "la index".

In aceste conditii, odiseea cartii a fost, nu atat sinuoasa, cat mai ales ratata. A venit, insa, inceputul acestui an si aparitia a fost posibila, dupa ce Ministerul Culturii a considerat necesara publicarea ei. "Pelerinul de cenusa" este structurata pe noua capitole, numite de catre autor "carti" si urmareste "aventura" sociala si spirituala a unui personaj paradigmatic, de altfel, pentru acele timpuri, un intelectual fin, de vita nobila, scriitor, intre altele, pe numele sau Radu Sendrea, care, pentru viziunile sale anticomuniste, devine element de cercetare pentru politia politica a sistemului si este marginalizat pana la impingerea sa catre periferia societatii, unde ajunge hamal intr-un fel de abator de constiinte numit peiorativ "trustul". In mediul social care i se predestineaza, Radu Sendrea intalneste cele mai variate personalitati, de la oameni de nimic, care ar fi fost asa in orice conditii sociale, pana la alti intelectuali profunzi, supusi acelorasi "intemnitari" ideologice.

Chiar daca multe dintre intamplarile pe care le trece sau le aude Radu Sendrea nu au nimic spectaculos sau nu aduc noutati de senzatie in toata cunoscuta saga comunista, in fapt, miza romanului este cu totul alta. Valeriu Stancu a urmarit sa individualizeze un anumit spatiu, in acest caz cel al Iasului, si sa urmareasca intr-o fina analiza personajul principal, descris intr-o maniera subiectiva de cei cu care se afla in contact. Astfel, Radu Sendrea apare ca un individ contradictoriu, acceptat in egala masura in care este respins sau inlaturat, pentru ca este mai greu de inteles. Mediul social este cu atat mai divers cu cat in urma recunoscutului tavalug al uniformizarii constiintelor apar reactii de autoaparare ale indivizilor supusi procesului. Astfel, fundamentul personalitatii nu se modifica dar este trecut in asteptare. In tot acest proces, multi nici nu inteleg ce se intampla cu adevarat si intra intr-un automatism absurd. Valeriu Stancu precizeaza, la un moment dat, ca a renuntat la paginile cu cel mai puternic mesaj antitotalitar pentru ca le-a considerat depasite, Locul lor ar fi fost altfel precizat daca romanul ar fi aparut in acele vremuri, dar anii care separa deja momentele istorice nu mai justifica publicarea lor.

Din acest motiv, mai bine de 100 de pagini au fost scoase din manuscris, ramanand un reper exclusiv al autorului. Cat priveste componentele stilistice, se poate remarca un spectru larg de procedee specifice prozei, mai ales ca este vorba de un text care se intinde pe o suprafata considerabila. Dialogul este, de obicei, amplu, impregnat de amanunte de tot felul, cu reveniri ale vorbitorului la alte momente si episoade, la fel cum o pleiada de descrieri, de asemenea de lunga intindere, sau o alta suita de analize de natura psihologica, orientate catre personajul principal compun o scriere solida, unitara si coerenta, placuta lecturii dar mai ales surprinzatoare prin natura evenimentelor, ceea ce ne indreptateste sa vorbim despre acest roman ca despre unul de referinta, atat pentru epoca pe care o descrie, cat si pentru cea contemporana, pentru a nu uza o ruptura prea brusca intre momentele importante ale istoriei acestui secol.

cronica valeriu stancu cartea romaneasca chisinau editura cronica
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1334 (s) | 22 queries | Mysql time :0.016998 (s)

loading...