News Flash:

Pelerinaj la supermarketuri

26 Aprilie 2008
2766 Vizualizari | 2 Comentarii
Pelerinaj la supermarketuri
• Fie ca este vorba de Kaufland, Metro, Selgros sau Gima, toti iesenii si-au inarmat portofelele si au ales, vrand, nevrand, destinatia marilor magazine • Dincolo de aglomeratia din oras, aceste centre comerciale devin un fel de stat in stat, unde guverneaza legea Primul venit, primul servit! • Apelative de tot felul, imbranceli si rabdare de cateva ore pentru a putea obtine patru-cinci cozonaci • Unii dintre cumparatori au fost atat de cuprinsi de frenezie si lacomie incat au incercat sa umple carucioarele cat mai mult • La casele de marcat a reaparut constiinta, unde sub o gandire mai lucida, au realizat ca nu numai produsele curg pe banda, ci si banii, alaturi de bonul fiscal


Cu doar doua zile inaintea Sarbatorilor de Paste, centrul orasului arata ca inainte de razboi. Miile de masini au impanzit orasul, iar toate strazile duc la supermarketuri. Fie ca este vorba de Kaufland, Metro, Selgros, Plus sau Gima, toti iesenii si-au inarmat portofelele si au ales, vrand, nevrand, destinatia marilor centre comerciale. Dincolo de aglomeratia din oras, aceste centre comerciale devin un fel de stat in stat, unde guverneaza legea Primul venit, primul servit! Batalia consumatorilor incepe inca de la intrarea in magazin, unde putinele cosuri ramase sunt motiv de disputa pentru cei veniti sa-si faca cumparaturile. Ieri, in jurul pranzului, la intrarea in supermarketul Kaufland Pavlov, doua femei isi disputau cu ardoare posesia, chiar si pentru cateva ore, a unui cos incapator pentru cumparaturi. Interiorul marilor magazine a devenit un fel de metropola, invadata in perioada sarbatorilor de invazia de turisti. Tineri, batrani, cu sau fara copii, iesenii aflati ieri la cumparaturi in supermarketurile locale se tamponau pe culoare doar doar sa-si faca loc catre rafturile cu paine, vin sau cozonaci. Zeci de cumparatori stau chiar si cu ora la rand la produsele din carne sau de patiserie.

Cozonacu`, bata-l vina!

Multe dintre gospodine prefera sa cumpere cozonacul de la magazin. Motivele pentru care fac acest lucru sunt diverse: ca nu au timp, ca arata mai bine sau ca pur si simplu nu stiu sa coaca. Dar problema apare atunci cand toate femeile merg la acelasi magazin ca sa faca aprovizionarea. Apelative de tot felul, imbranceli si rabdare de cateva ore pentru a putea obtine patru-cinci cozonaci de la Carrefour. Chiar daca cozonacii nu erau inca pregatiti, gospodinele erau dispuse sa astepte trei ore pentru a cumpara. "Am venit la ora noua si mi-au spus ca trebuie sa astept trei ore pana sa pot cumpara felul de cozonac care imi place. Au trecut deja doua ore si mai stau pentru ca eu sunt prima la rand", a declarat ieri Elena Bran, o clienta a hipermarketului Carrefour. Cozonacii au devenit mai valorosi decat aurul, astfel ca gospodinele trebuie sa treaca cele mai importante probe ca sa puna macar unul in cos. Angajatii care imparteau cozonacii au fost nevoiti sa faca putina ordine deoarece oamenii erau claie peste gramada. Sansele lor erau insa minime, femeile si barbatii nu mai aveau rabdare si incepusera sa arate acest lucru prin ghionturi si diversele apelative care razbeau din multime, "mai tampitule" sau "mai animalule". Un limbaj care cu siguranta nu este recomandat in aceasta perioada in care oamenii ar trebui sa fie mai buni si mai rabdatori.



Spiritul imitativ

O explicatie a comportamentului oamenilor de a cumpara cat mai mult cu putinta este imitatia care devine un fel de boala molipsitoare. Intarirea sentimentului de a cumpara cat mai mult se manifesta atunci cand consumatorii vad pe altii ca ajung sa cumpere mai mult decat ei. Aceasta este o teorie care se aplica tuturor multimilor, iar in acest caz, in momentul in care o persoana devine cumparator pierde din vedere individualitatea lui si devine una cu multimea de cumparatori fata de care se identifica. "Vorbim aici despre un fenomen de contagiune generala care cuprinde oamenii mai ales in preajma sarbatorilor, explicat si prin tendinta de a cumpara ceea ce nu au mai avut pana acum. Acest lucru apare din cauza faptului ca oferta comerciala este din ce in ce mai diversificata si apar noi si noi produse care atrag atentia clientilor", a declarat psihologul Florentina Cauia. Dincolo de semnificatia religioasa, Sarbatorile Pascale se transforma intr-un prilej de noi pelerinaje printre rafturile marilor magazine. "Putem vorbi despre un pelerinaj post modern in noile temple care sunt reprezentate de supermarketuri si hipermarketuri", a afirmat sociologul Nicu Gavriluta. Asadar, putem vorbi despre o noua cultura, o cultura in care temple sunt supermarketurile, iar cumparaturile reprezinta un tip de pelerinaj post-modern care solicita toata forta si rabdarea de care dispune o persoana. O noua cultura care caracterizeaza o noua societate, societatea de consum. In societatea de consum, persoana nu mai are alta grija decat sa cumpere cat mai mult si sa fie la curent cu ceea ce este nou in comert.



Modele de urmat

Presa nu face decat sa amplifice acest comportament prin modelele promovate prin emisiunile si articolele mondene in care cei instariti arata in mod ostentativ ceea ce au. Omul de rand este cuprins iremediabil de sentimentul de a avea tot ceea ce vede. Chiar daca buzunarele s-au golit, ieseanul de rand este inoculat prin imagini cu mese opulente ale unor personaje cu iz monden. "Comportamentul deviant poate fi atribuit intr-o oarecare masura modelelor opulente care sunt prezentate zi de zi in media. Oamenii ajung sa doreasca sa aiba ceea ce oamenii cu stare au, chiar daca ei nu isi permit acest lucru. Sarbatorile reprezinta pentru acestia o scuza de a fi, macar o data, asemenea modelelor la care viseaza. O alta explicatie poate fi gasita in sentimentul de frustrare cauzat de fenomenul excluziunii sociale. Saracia constanta din ultimii ani creeaza un climat in care oamenii se simt inferiori si, prin cumparaturi, ei atenueaza acest complex", a afirmat Nicu Gavriluta.



Prea multa lacomie

Langa casele de marcat din aproape toate supermarketurile locale stau frumos asezate produse pe care oamenii au fost nevoiti sa nu le mai cumpere. "Produsele sunt de la clientii care cand au ajuns la casa au hotarat sa nu le mai cumpere, iar ei nu puteau sa ia aceasta decizie mai devreme", a declarat Elena Dulman, casiera la hipermarketul Carrefour. Unii dintre cumparatori au fost atat de cuprinsi de frenezie si lacomie incat au incercat sa umple carucioarele cat mai mult. La casele de marcat a reaparut constiinta, unde sub o gandire mai lucida, au realizat ca nu numai produsele curg pe banda, ci si banii, alaturi de bonul fiscal. Cei mai multi incep sa numere ce a mai ramas prin buzunare si portofele si remarca faptul ca au depasit bugetul alocat si reduc cu mult cantitatea de cumparaturi.



spiritul imitativ
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

Flo  | #34305
Numele "Gima" nu exista pe piata ieseana, G`Market , da.
titi  | #34306
stimate autoare, ori ati scris textul acu 3 ani, ori habar nu aveti ce-i cu voi! va rog sa-mi p\spuneti si mie unde este magazinul "Gima", ca eu n-am mai vazut de mai bine de-un an! asta reflecta calitatea oamenilor de-acolo.

hai, succesuri!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1769 (s) | 25 queries | Mysql time :0.024578 (s)

loading...