News Flash:

Pentru a putea circula, un proaspat sofer de maxi-taxi trebuie sa plateasca celorlalti "colegi" trei tone de motorina

19 Decembrie 2000
690 Vizualizari | 0 Comentarii
•Taxa de protectie pentru soferi •In doar cateva luni, orasul s-a umplut de microbuze-pirat care au furat calatorii RATC-ului •Desi Iasul s-a umplut de maxi-taxi, foarte putini soferi au acte in regula si platesc taxe si impozite, pe toate traseele domnind legea celui mai tare

Anul acesta, Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC) s-a vazut puternic concurata de "fenomenul" maxi-taxi. In doar cateva luni, orasul s-a umplut de microbuze de opt sau mai multe locuri, care au pus practic stapanire pe mai toate traseele RATC. Daca sunt si societati comerciale sau persoane fizice care practica transportul de persoane, acestea reprezinta un procent infim din numarul total al microbuzelor maxi-taxi care au invadat Iasul, pirateria fiind in floare. Cei mai "rai" soferi sunt chiar acei care nu platesc nici un fel de taxe si impozite. In schimb, nou-venitilor, in mare parte aflati in aceeasi situatie, le solicita taxe pentru preluarea unui traseu. Astfel, pentru traseul Copou - Tudor - Siraj, taxa pe care un "incepator" trebuie sa o plateasca consta in trei tone de motorina sau contravaloarea acesteia.

Razii ale Politiei si nu prea

Cum autoritatile locale sunt la curent ca pirateria a atins cote alarmante, mai ales in ceea ce priveste transportul de persoane cu microbuze, din timp in timp se mai fac razii, pentru a fi prinsi la locul faptei soferii fara licenta. De cele mai multe ori, aceste razii nu au efectul scontat, deoarece soferii se atentioneaza intre ei, multi ocolind zonele unde Politia a pus filtre. Un astfel de filtru a fost instituit in urma cu mai bine de doua saptamani in zona Copou, aproape de rondul tramvaielor. Cine a avut curiozitatea sa observe circulatia microbuzelor maxi-taxi a fost martorul unor scene foarte interesante: in dreptul stadionului "Emil Alexandrescu", cei care urcau spre rond erau atentionati de cei care coborau spre universitate de faptul ca urma un control al Politiei. In urma acestui avertisment, majoritatea microbuzelor faceau calea intoarsa, cele mai multe retragandu-se catre zona Targusor Copou, dar numai dupa ce era dezlipita de pe parbriz foaia cu ruta respectivei curse. In acest fel, la filtrul de Politie ajungeau numai cei cu acte in regula, "piratii" fiind atentionati discret, exact inainte de locul unde se instalasera politistii. Un alt amanunt care ar trebuit luat in vizor de catre politisti se refera la permisele de conducere ale soferilor de maxi-taxi. Majoritatea poseda categoria B, care permite conducerea de autoturisme cu opt locuri, plus soferul. Multe dintre microbuzele care circula ca maxi-taxi prin oras au zece sau chiar peste douasprezece locuri, plus soferul, caz in care ar trebui incadrati la o alta categorie.

Dezavantajele noului venit

"Dupa ce am incercat sa fac taximetrie si nu a mers aproape deloc, am dorit sa fac maxi-taxi, vazand cat de pline sunt microbuzele in orele de varf. Mi-am vandut masina, am mai imprumutat bani, si mi-am cumparat un microbuz. Cand am dorit sa-mi fac acte pe persoana fizica, pentru a putea practica transportul de persoane in regim maxi-taxi, mi s-a spus ca nu se mai elibereaza licente pentru persoane fizice, ci numai pentru societati comerciale. Societate nu puteam sa-mi fac, pentru ca ma costa cam sapte milioane de lei, iar eu imprumutasem foarte multi bani pentru a cumpara microbuzul", povesteste un fost sofer de maxi-taxi care, din motive de securitate, doreste sa-si pastreze anonimatul.
Acesta si-a ales un traseu si a incercat sa demareze transportul de persoane. "La foarte putin timp, am fost inconjurat de alte sase microbuze, iar soferii acestora mi-au cerut socoteala pentru ca le-am incalcat traseul, spunandu-mi ca si asa sunt prea multi. Vazand ca sunt dispusi chiar sa faca uz de forta, am renuntat. Am incercat apoi un alt traseu, Copou - Siraj, sperand ca acolo sa am mai mult succes. Si aici am fost luat imediat la intrebari de ceilalti soferi, care mi-au cerut trei tone de motorina pentru a putea transporta persoane. Contravaloarea acelei cantitati de motorina era o suma prea ridicata pentru mine, asa ca am renuntat", ne-a mai spus fostul sofer de maxi-taxi.
La pretul actual al motorinei, "taxa de traseu" s-ar ridica la 33 de milioane de lei, cu mentiunea ca acest calcul a fost facut in functie de pretul practicat de Petrom, respectiv de 11.000 de lei litrul. La statiile benzinarilor particulari, motorina poate depasi 12.000 de lei si chiar 13.000 de lei, apropiindu-se de pretul benzinei.
Insa, chiar daca este proaspat sofer sau nu, cei mai multi se fac ca ploua cand e vorba de bilete, dupa ce taxa este achitata de acesta.

"Am pierdut milioane din cauza lui Simirad"

Tot in acest an, Consiliul Local Municipal, la initiativa primarului Constantin Simirad, a luat hotararea ca toate taxiurile din Iasi sa fie vopsite in galben, dupa un model preluat, probabil, din filmele americane. Decizia a nemultumit firmele de taximetrie, care au atacat-o in instanta. Dupa un prim termen pierdut, taximetristii l-au castigat pe cel de-al doilea, insa se pare ca Primaria va face recurs. In toata aceasta perioada, au existat soferi de taxi care, dorind sa-si vanda masinile, de alta culoare decat galben, au pierdut foarte multi bani.
"Cand am renuntat la taximetrie si m-am decis sa fac maxi-taxi, mi-am vandut cele doua masini pe care le cumparasem in rate si la care mai aveam destul de mult de platit. Pentru ca nu erau galbene, nu am reusit sa le vand decat sub pretul pietei, caci atunci era valabila acea hotarare a Consiliului Local. Cum intre timp taximetristii au castigat procesul, am pierdut milioane de lei din cauza lui Simirad si acelei decizii stupide", a afirmat fostul sofer de maxi-taxi.
Trebuie spus ca la decizia initiata de primarul Simirad s-au impotrivit toate firmele de taximetrie din Iasi, mai putin una singura, ale carei masini erau de la inceput in majoritate galbene si care s-a conformat imediat hotararii Consiliului Local al municipiului Iasi. (I.Z.)
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1242 (s) | 22 queries | Mysql time :0.014733 (s)

loading...