News Flash:

Preotul athonit si vocea adevarului

4 Iulie 2008
1253 Vizualizari | 1 Comentarii
Preotul athonit si vocea adevarului
• Un dialog de mai bine de sase ore cu un preot-calugar roman, care este din anul 1980 pe Sfantul Munte Athos, schimba cu totul imaginea de "caldicel" in care se complac ortodocsii • "Majoritatea care vin pe Sfantul Munte, ca si preotii, vin ca niste turisti la niste locuri... Ca m-am inchinat la Sfintele Moaste de pe Sfantul Munte... dar sunt atatea Sfinte Moaste aici, ca nici unul nu le tine minte nici pana iese din biserica, atatea sunt la toate manastirile de pe Athos. (...) Scopul vietii este mantuirea. Mantuirea este personala, nu generala", povesteste preotul-calugar


"Credinta nu este adormire, ci trezire la viata", asa incepe calugarul-preot roman dialogul cu strainul ce i-a trecut pragul chiliei. Cautandu-i in zadar chilia aproape jumatate de zi pe Athos, o gasesc in sfarsit la poalele unui versant. Incepuse slujba de seara, tinuta negresit in limba romana. Langa chilie, cu un perete comun este bisericuta, simpla, unde preotul slujeste zi de zi, de aproape trei decenii. Pentru ca nu a dorit nici sa fie fotografiat, nici sa-i fie precizat numele, i-am respectat dorinta. In cele ce urmeaza, prezentam cateva fragmente din dialogul purtat cu calugarul in chilia sa de pe Athos.

Sa fii sfant, ca sa vezi sfintii

"Ascultati un lucru. N-are nici un rost sa povestesti aceasta. N-are tangenta cu viata de acolo. Ce rost are sa stie omul despre viata de pe Sfantul Munte? Care vrea intr-adevar sa stie, vine aici. Asa e mai natural decat niste cuvinte. Dumnezeu spune asa: ce are omul in inima sa aiba si pe buze. Ei, din pacate, altceva avem in inima si altceva pe buze. Nu vreau sa fiu gresit inteles. Dar omul sa se foloseasca cu ceva, nu sa fie doar turisti. Trebuie sa se foloseasca de viata calugareasca pe Sfantul Munte, dar se folosesc ei? Vedeti un lucru, majoritatea ierarhilor nu sunt de acord cu Sf. Munte. Stiu ca ei spun ca noi de pe Sfantul Munte suntem contra papei... ca si cum am fi de aruncat la gunoi. De ce? Noi suntem antiecumenisti si dincolo este alt ecumenism. (...) Sa luam in mod realist, majoritatea clerului este ecumenist. Asadar, cui foloseste Sfantul Munte? Sfantul Munte mai are valoare, daca mai are valoare, doar la poporul de jos, care in majoritate nici nu stie ce inseamna. Aici este problema. Este o mare problema. Omul se declara la sondaje ca este ortodox. Cam 85 la suta au spus aceasta. Dar in realitate? Sunt ei asa? Dar numele te face ortodox? Insa declaratia, dupa cum spun sondajele, arata ca sunt 85- 86 la suta ortodocsi. Deci noi afirmam ca avem majoritatea, dar cedam la minoritati. Atunci ce folos mai avem din aceasta majoritate? Majoritatea trebuie sa aiba un cuvant de spus, nu? Noi cedam permanent. Si atunci, ce folos avem? Majoritatea are un cuvant de spus... oamenii spun ca daca merg la biserica sunt buni crestini. Dar cum folosim noi Biserica? Spunea Nae Ionescu: mai, omul trebuie sa creada in ceva... dar acesta este scopul politicii de a folosi biserica pentru lucruri electorale... pentru tot felul de fleacuri, catedrale ale nu stiu cui si tot asa.... Este amagire. Pe de alta parte, unul ca, stiti cine, isi face nume tot prin biserica. Ei dau bani. A fost si aici. Dar banii sunt curati? Asa, cu aceasta nu suntem in pacat? Pe oricine din biserica nu-l intereseaza de unde ia banii, ca ia de la partide politice, afaceristi, si se bucura. Apoi spune ca acela este un bun crestin. Vedeti, n-ar trebui sa se faca asa ceva. Este un cerc. Vrei sa fii adevarat crestin? Vrei sa fii cu Hristos sau nu? Noi, daca ne luam dupa canoane, nu avem nici un fel de ortodoxie, ceea ce este... Noi suntem departe de Dumnezeu ca si cerul de pamant. Ce-i de facut? Intoarcerea la Sfintii Apostoli. La canoanele Sfintilor Parinti", a marturisit calugarul roman.



Schimbarile de pe Athos

"De cand am venit aici, din 1980, lucrurile s-au mai schimbat. Sihastria si Sihla de dinainte de anii `70 nu se potrivesc cu ce-i acum. S-au schimbat. Sfantul Munte este obiectivul principal care este in ochii tuturor celor care sunt impotriva ortodoxiei, de aceea se fac mari investitii. Acuma este in program turismul religios. Si atunci, cum se face si in tara, peste tot, se dau bani si se face un hotel langa manastire. Manastirile se bucura intr-un fel ca socotesc aceasta un avantaj, dar este un dezavantaj colosal. Vedeti, maine-poimaine n-o sa mai poata sta nici un calugar adevarat in manastiri. Asadar, nici aici, pe Sfantul Munte. Nu degeaba se fac drumurile acestea. Se ingrijesc foarte mult de arhondarice, de cutare, de drum, nu de biserica ca biserica. Guvernul si piata comuna ii intereseaza arhondaricul in primul rand, drumurile, sa fie cat mai la moda. Majoritatea care vin pe Sfantul Munte, ca si preotii, vin ca niste turisti la niste locuri... Ca m-am inchinat la Sfintele Moaste de pe Sfantul Munte... dar sunt atatea Sfinte Moaste aici, ca nici unul nu le tine minte nici pana iese din biserica, atatea sunt la toate manastirile de pe Athos. (...) Scopul vietii este mantuirea. Mantuirea este personala, nu generala. Sa va vorbesc de rugaciunea inimii? Cum sa vorbesc de aceasta cand noi nu stim ce este ortodoxia. Intrebati un preot ce este ortodoxia. As vrea sa aud raspunsul din gura unui ierarh care lucreaza cu lumea! Nu de la mine, ca eu sunt foarte simplu. In biserica, oricine ar intra, chiar si presedintele tarii, si regele, si imparatul daca vine, in biserica toti sunt oi. Este un singur pastor: preotul. Ei, preotul are cea mai mare autoritate in biserica, el trebuie sa povatuiasca si pe rege si pe imparat. Da Stefan cel Mare cum facea? Nu mergea la un duhovnic? Acuma, in Romania, este o problema cu doctorul de familie, asa am auzit. Apoi, pe langa doctorul de familie, este nevoie si de un psiholog. Daca un copil are ceva, este dus la psiholog, nu la preot. Deci, se face o inlocuire a duhovnicului cu psihologul. Este o ruptura, o lepadare. Cineva mi-a spus ca atunci cand copilul sau nu este bine ii pune muzica clasica, sa faca yoga si altele de acestea. Dar sa se roage? A venit cineva la mine si mi-a spus ca a facut multe fapte bune. L-am intrebat cati copii are. Mi-a spus ca doi. Si l-am intrebat «dar restul unde-s?» A tacut... Vedeti? Si preotii la fel", a remarcat preotul-calugar.



Trezirea

"Biserica ortodoxa este biserica ce vine sa provoace fratii, nu sa-i adoarma. Uitati, pe un stadion: toti striga, lumea se implica... Dar in biserica, oamenii dorm cu spiritul. Ori mai suntem adevarati crestini? Nu mai suntem o comunitate. Stiti de ce? Cu cat traieste omul mai bine, cu cat abundenta este mai mare, cu atat este mai schimbat. Totul, daca generalizam, tine de credinta. Frica lui Dumnezeu este inceputul intelepciunii. Care om are frica lui Dumnezeu, acela paseste in viata cu intelepciune. Vrei sa fii respectat, trebuie sa respecti. Oamenii fac greva ca nu le ajung salariile, ca nu stiu ce. Dar n-am auzit niciodata sa faca greva sa stranga gunoaiele de pe strada. Acesta este gradul nostru, ca sa zic asa, de salbaticie. Si nu se manifesta doar la un cioban, ba chiar poate asta e mai calculat, ci la oameni cu functii. Noi avem credinta adevarata, dar n-o tinem. Cum este cu caldicelul? Asta ce traim acuma. Ecumenismul. Unde deschide omul usa zice sa se inchine. Dar nu totul este sa nu injuri si sa faci fapte bune. Starea de caldicel este cea mai rea! Ati auzit de mitropolitul Banatului. Cum sa faca una ca asta? De ce s-a ajuns? Pentru ca se tolereaza. In biserica ar trebui luate masuri. Scopul episcopului este sa pazeasca turma, dar el cand nu face asta... Biserica este una. Cum se potriveste asta cu cele cand se spune de biserici surori? Vedeti, un lucru care la noi este foarte vizibil in tara, din pacate, si nimeni nu se ocupa de el. Ne ocupam de catedrale, de altceva si nu de credinta. Cand am trecut dupa `90 prin tara, mi-am spus ca romanii, vazand ce se petrece pe la manastiri si biserici, sunt un popor extremist. De extrema. Cand are bani, nu construieste. Cand nu are bani, construieste... Doua maici fac manastire... S-au umplut manastirile si bisericile, dar noi nu avem duhovnici. Ce rost au toate acestea?", a mai precizat calugarul roman.



Credinta

"Il intreb: ai tinut post? Raspunde: «da, in prima si ultima saptamana». Dar restul? De ce? Noi nu traim ortodoxia. Noi numai visam... Ca daca merg la biserica, aprind o lumanare, aceasta nu inseamna ca sunt credincios. Vedeti ca bisericile sunt pline. Preotii se mira tare mult ca vin asa de multi oameni la biserica. Dar, va spun, veneau si inainte de 1989. Dar atunci erau pline cu crestini adevarati, in majoritate. E drept ca mai erau si spioni de-ai securitatii, cum era atunci, dar majoritatea oamenilor erau crestini adevarati. Veneau cu frica de Dumnezeu, dar acuma vin fara credinta. Vreti sa va dovedesc? Dar este evident...cum merge omul pe strada, asa vine si la biserica, cu buricul gol, cuparul desfacut, vopsit, cu buzele si unghiile vopsite. Ce-i asta? Vrea Hristos asta? Deci, noi nu stim ce inseamna credinta. Ortodoxia. Cum ne imbracam noi in Hristos? Intr-o biserica din tara am vazut trei femei cu fusta si restul cu pantaloni. Dintr-o data, se schimba totul. Asa, ii smintim si pe cei care vor sa se roage in realitate. Din pacate, acceptam. Si preotul accepta. In familia preotului se intampla la fel, preoteasa, copiii...", si-a aratat indignarea calugarul.



trezirea credinta
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

cris  | #38195
Va felicit. Sper sa mai scieti si despre alte locuri Sfinte. Mi s-a umplut sufletul de bucurie citind aceste reportaje. Doamne ajuta.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2182 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019559 (s)

loading...