News Flash:

Privatizarea ramane in continuare blocata

21 Februarie 2001
788 Vizualizari | 0 Comentarii
•Pana la finalizarea reorganizarii interioare, privatizarea va ramane in mare parte blocata •Pentru a fi continuat cu succes acest proces, este necesara o legislatie stabila, coroborata cu o politica fiscala care sa nu puna bete in roate agentilor economici

Transformarile survenite in cadrul institutiei care coordoneaza privatizarea, respectiv Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS), au dus la blocarea procesului de privatizare. Cel putin pentru doua-trei luni, noul ministrul al Autoritatii pentru Privatizare, Ovidiu Musetescu, a anuntat o perioada de reorganizare interioara. Privind retrospectiv ultimii noua ani, se poate lesne observa ca s-au practicat metode de privatizare care urmau sa aduca sume foarte mari la bugetul de stat, in mod direct. Aceste sume, chiar daca in realitate au fost mai mici decat cele practicate, s-au cheltuit in special pentru acoperirea "gaurilor negre" si pe plata salariilor compensatorii, avand de suferit, in consecinta, programul de reorientare si ocupare profesionala. Dupa 1990, societatile comerciale romanesti au pierdut piete traditionale, iar adaptarea la noua economie de piata s-a facut, in mare parte, dupa aceleasi modalitati de management, care s-a dovedit a fi defectuos. In aceste conditii, fostul Fond al Proprietatii de Stat a ajuns sa nu mai privatizeze active, ci pasive, avand in vedere ca datoriile societatilor cu capital de stat au ajuns la cote inimaginabile.
"Legislatia din domeniul privatizarii ne-a dat dintotdeauna planurile peste cap. Dupa ce s-a reglementat situatia consiliilor de administratie, iar membrii acestor foruri de conducere au fost alesi, s-a renuntat la ideea ca societatile de stat sa fie conduse de un consiliu de administratie. Au urmat alegeri de administratori unici, care au dus la disparitia CA, aceasta dupa ce conducerile fusesera testate, iar rezultatele analizate. A urmat o noua reorganizare, dupa care s-a renuntat si la varianta administratorilor unici, revenindu-se la consiliile de administratie", spune seful APAPS Iasi, Ioana Dornescu.
Aceasta instabilitate legislativa a gonit si intreprinzatorii straini. Multi dintre ei au renuntat sa mai investeasca in Romania, deoarece o lege, o ordonanta sau o hotarare de guvern emisa era modificata si completata cateva luni de la data aparitiei in Monitorul Oficial.

Politica fiscala gresita

Nici legislatia in ceea ce priveste fiscalitatea nu s-a caracterizat prin stabilitate. Din cauza blocajului financiar, datoriile firmelor cu capital majoritar au crescut foarte mult. Debitele la bugetul de stat sau la bugetele speciale au fost incarcate de penalitati si majorari de intarziere, ajungand la un nivel la care datoriile sunt foarte greu de achitat.
"In ceea ce priveste modalitatea de plata, aceasta a fost extrem de defectuoasa. Daca firmele cu mari datorii mai plateau niste bani la buget, sumele erau retinute pentru majorari si penalitati. In acest fel, debitele nu au scazut niciodata, iar datoriile totale nu au incetat sa creasca", a mai precizat seful APAPS Iasi.
Aceasta situatie a dus la sufocarea unor intregi segmente ale economiei, iar multe firme nu-si pot onora comenzile pentru ca nu au primit banii de la beneficiari, deci nu isi pot achizitiona materie prima.

Masuri care mai pot fi avute in vedere

Solutii pentru revenirea la un cadru normal, atat in ceea ce priveste privatizarea cat si fiscalitatea exista, insa ele trebuie aplicate.
"De exemplu, ar putea fi reluata Hotararea de Guvern nr. 100/1996, care a avut in multe situatii efecte foarte bune. Ea consta in reintoarcerea catre adjudecatar a unui procent din banii platiti pe actiuni in scopul unor investitii punctuale. Totodata, ar trebui incurajate restructurarile tehnologice. Pana acum, cu foarte putine exceptii, singurele restructurari realizate au fost cele de personal, iar somerii rezultati au fost platiti cu bani de la buget", a mai precizat Ioana Dornescu.
La noua ani de la debutul privatizarii, monopolul statului este inca evident, nefiind privatizate in mod real decat 30% - 35% din intreprinderile existente in 1989. In 1990, firmele existente au fost impartite, prin Legea nr.15/1990, in 45% societati comerciale si circa 55% regii autonome. Din acest 45% s-a privatizat aproximativ 55%, iar din regiile autonome (care prin divizare au devenit societati comerciale) numai 5% - 10%.
Mihai ANDREI
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2078 (s) | 24 queries | Mysql time :0.020066 (s)

loading...