News Flash:

Profesori si elevi, doua tabere intr-o permanenta opozitie

16 Februarie 1999
3486 Vizualizari | 0 Comentarii
Relatiile inter-umane existente la nivelul comunitatii scolare sint afectate in continuare de probleme de comunicare intre generatii. Profesorii si elevii au fost si au ramas doua tabere aflate intr-o permanenta opozitie. Mai grav este faptul ca, uneori, diferendele neinsemnate dintre cadre didactice si elevi se trasforma in conflicte de proportii care isi gasesc rezolvarea dincolo de portile scolii.

•Bataia, metoda de imblinzire


Conform sintezei ISJ a problemelor solicitate la audiente in 1998, din cele 548 de cazuri, 2,18% au reprezentat conflicte intre parinti (elevi) si profesori si 4,74% conflicte intre cadrele didactice si conducerile scolilor. "Nu au fost foarte multe situatii, cazuri de conflicte intre elevi si profesori la audiente. La acestea se adauga si numarul mare de sesizari si reclamatii care evidentiaza comportamentul agresiv si inadecvat al profesorilor fata de elevi, consumul de alcool. Ca o concluzie a cazurilor respective, reclamate anul trecut, pot spune ca in unele scoli trebuie redimensionata relatia cadru didactic-elev (parinte), aceasta bazindu-se pe tact pedagogic, dragoste pentru om si profesiune", a declarat Camelia Gavrila, inspector general al ISJ Iasi. Prezentam in continuare citeva situatii conflictuale, in care au fost implicati atit profesori cit si elevi si care au dus de cele mai multe ori la sanctionarea cadrelor didactice.

Eugen Grosu - director si invatator la Scoala generala din satul Paun a fost destituit din functie la sfirsitul anului trecut pentru comportament agresiv fata de elevi si cadrele didactice, consum de alcool. Invatatorul locuieste de citiva ani in cladirea anexa scolii. Dupa moartea sotiei, Eugen Grosu a devenit tartorul scolii, afisind un comportament violent si un limbaj total neadecvat. "A ajuns sa se bata cu o invatatoare, colega si subalterna a acestuia, chiar in fata elevilor. Un cadru didactic a fost nevoit sa se mute la o alta scoala, deoarece nu mai putea suporta atmosfera generata de invatatorul Grosu. Elevii au fost batuti cu picioarele, dati cu capul de banca. Asta intelege el prin educatie. La sedinta cu parintii, directorul s-a adresat intr-un limbaj suburban, facindu-i pe acestia in tot felul, prosti, timpiti", a declarat Margareta Constantinescu, inspector scolar la Chimie.

Stefan Ciobanu, profesor de Educatie Fizica la Grupul Scolar CFR, sanctionat cu avertisment la sfirsitul primului trimestru pentru comportament si limbaj vilent la adresa elevilor.

Ion Tabrea, profesor de Educatie Fizica la Colegiul "Costache Negruzzi", sanctionat anul trecut cu diminuarea salariului pe trei luni pentru comportament neadecvat in fata elevilor si consum de alcool. Intimplarea care a declansat un adevarat scandal in toata reteaua scolara s-a petrecut in cadrul Concursului national de sah de la Satu Mare. Aflat intr-o avansata stare de ebrietate, dupa ce a facut un numar de streapteasse in fata elevilor s-a aruncat in patul unui baiat de clasa a VI-a.

"Nu vorbim suficient cu elevii"

In acelasi timp, exista multe cazuri in care comportamentul elevilor lasa de dorit, in raport cu profesorul. Fapte destul de grave sint insa ascunse de cele mai multe ori, dincolo de usa scolii si nu ajung la ISJ, decit daca este vorba de o eamatriculare. In semestrul I, la nivelul invatamintului liceeal - cursuri de zi, au fost eamatriculati 135 de elevi din care 15 pentru savirsirea unor delicte, altele decit chiulul de la scoala.

La invatamintul liceal- seral, profesional, complementar si postliceal 32 de elevi nu au respectat regulamentele de ordine interioara a unitatilor scolare, in majoritatea cazurilor intrind in conflict cu catdrele didactice. De asemenea, tot pe semestrul I, 67 de elevi au obtinut mai putin de 7,00 la purtare, sanctiunea fiind aplicata pentru alte motive decit cel al absentelor acumulate. Cu toate acestea, in scoli nu exista un sistem de premiere care sa compenseze sirul lung de sanctiuni la care este supus elevul.

"De multe ori exista din partea noastra prea mult dirijism si pretentii excesive. Elevii sint in formare, nu sint maturizati nici la absolvire. Vrem uneori ca elevii sa gindeasca la fel ca noi, sa inteleaga la fel ca noi si sa se responsabilizeze de la sine pe Cadru didactic ar trebui sa-l puna in elev chiar in situatia de a gresi, sa sintetizeze greseala si sa invete din aceasta greseala. Regulamentul unui liceu nu va rezolva niciodata problemele care apar. Uneori se exagereaza gravitatea faptei. Pentru o simpla gluma sau un fleac facut de elev se ajunge pina la a fi reclamat la director. Nu poti lua unui elev calitatile, inteligenta, profilul moral. Rolul privind intelegerea faptei respective si aprecierea elevului-problema la nivelul clasei il are dirigintele", a declarat Elena Covrig, psiholog la Scoala Normala "Vasile Lupu".

Desi s-a incercat prin introducerea orei de Consiliere o consolidare a relatiei profesor-elev, profesorul-diriginte foloseste de cele mai multe ori timpul respectiv in recuperarea si consolidarea cunostintelor elevilor la disciplina de specialitate pe care o preda. "Dirigintele este elementul fundamental in contextul scolii si al relatiei dintre generatii. Dirigintele este un profesor deosebit, de aceea nu orice cadru didactic poate fi diriginte. Cum insa majoritatea profesorilor joaca si acest rol in spectrul scolii, de multe ori apar fisuri in relatia dintre profesor si elev. Multe dintre cadrele didactice sint diriginti prea severi, inflexibili. Relatia personala, intima dintre elev si profesor este trecuta de cele mai multe ori in planul al II-lea. In acelasi timp, programele scoalare la disciplinele de specialitate sint foarte incarcate si nu permit realizarea unor ore de dirigentie. Ca profesori si diriginti, cred ca nu vorbim suficient cu elevii", apreciaza prof. Virginia Munteanu, de la Scoala normala "Vasile Lupu".

isj
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1798 (s) | 24 queries | Mysql time :0.020449 (s)