News Flash:

Profesorii pun umarul la noua roata a reformei

4 Februarie 2001
674 Vizualizari | 0 Comentarii
Doleantele dascalilor

•Manuale alternative mai putine, o programa descongestionata si notarea la clasele primare cu note de la 1 la 10 sunt cateva dintre propunerile cadrelor didactice din Iasi pentru reforma invatamantului

Inca de la instalare, Ecaterina Andronescu, ministrul Educatiei, a precizat ca intentioneaza sa tina cont de opiniile celor care lucreaza in sistem si ca se va consulta cu sindicatele in luarea deciziilor de continuare a reformei din invatamant. Sperand ca ministrul se va tine de cuvant, Uniunea Sindicatelor Libere din Invatamantul Preuniversitar Iasi a cerut profesorilor propuneri cu privire la reforma invatamantului romanesc. Acestea au fost structurate pe niveluri de invatamant si inaintate Ministerului Educatiei si Cercetarii. Pentru invatamantul prescolar, educatorii ieseni atrag atentia asupra a trei probleme: prezenta optionalelor a condus la incarcarea programului zilnic al copiilor si la diminuarea timpului necesar jocului care sta la baza dezvoltarii psihice si intelectuale; optionalul de limba straina sa intre in norma didactica a profesorilor de specialitate, altfel, fiind pe cheltuiala parintilor, produce o discriminare. Amintim ca la gradinitele iesene se fac ore de limbi straine numai pentru copiii ai caror parinti platesc profesorii din propriul buzunar. Deoarece nu toti parintii isi permit, foarte multi copii nu au cum sa se familiarizeze cu o limba straina inca din gradinita. O alta nemultumire a educatorilor este introducerea la grupa pregatitoare a scrisului cu litere mici de tipar. Acesta a inlocuit grafismul si este considerat o mare anomalie creand mari dificultati in invatarea scrisului la clasa a I-a. Educatorii doresc ca scrisul cu litere mici de tipar sa fie scos din programe si sa reapara "grafismul" necesar familiarizarii cu componentele scrierii de mana a literelor mici. In ceea ce priveste invatamantul primar, invatatorii doresc cate o ora saptamanal pentru geografie si istorie, iar optionalele sa nu fie optional-obligatorii. Amintim ca de multe ori elevii sunt obligati sa-si aleaga un obiect optional impus de conducerea scolii pentru a crea o norma unui profesor. La invatamantul gimnazial, profesorii au propus analizarea planului de invatamant si echilibrarea numarului zilnic de ore, iar religia si optionalele sa fie transferate in zilele de sambata.

Reintroducerea examenului de admitere in liceu

La invatamantul liceal profesorii doresc in principal reabilitarea statutului si, implicit, a numarului de ore pentru disciplinele stiintifice (fizica, chimie, biologie) care s-a redus la jumatate, iar unele discipline chiar s-au scos complet. Pentru programa scolara, profesorii considera ca actuala reforma n-a descongestionat programele, ci dimpotriva, prin introducerea de capitole noi, a dus la suprasolicitarea elevilor si insusirea de cunostinte inutile pentru viata; profesorii cred ca se impune reorganizarea programelor prin reintroducerea continuturilor pe arii curriculare. De asemenea, profesorii au propus depistarea scurtcircuitelor intre programele de matematica si fizica - la fizica sunt folosite notiuni de matematica inainte ca acestea sa fie predate. Profesorii au avut cateva propuneri si in privinta manualelor alternative: acestea ar trebui sa respecte structura anului scolar; concursul de manuale sa se desfasoare dupa criterii clare si sa fie concurs de autori, nu de edituri; acestea ar trebui sa fie in cel mult trei variante, iar profesorii sa aiba acces gratuit si din timp la studierea manualelor alternative. Profesorii au cerut cateva schimbari si in domeniul evaluarii. La gradinite, educatorii vor sa se revina la evaluarea cu "bulinute" considerata mult mai stimulenta decat cea cu calificative. Educatorii spun ca in invatamantul prescolar calificativele sunt ineficiente, deoarece prescolarul nu face distinctia valorica intre calificative. De asemenea, calificativele nu sunt agreate nici in invatamantul primar. Invatatorii doresc revenirea la evaluarea cu note de la 1 la 10 la clasele I-IV. Aceasta raspunde mai fidel cerintei de corectitudine in evaluarea elevului. Pentru liceu si gimnaziu, profesorii ar dori eliminarea tezei semestriale. Acestia considera ca va fi mult mai bine daca se vor elabora metode de evaluare neconventionala - protofoliu, observare sistematica, autoevaluare proiecte, eseuri, recenzii. Din randul celor enumerate mai sus, portofoliul, ca modalitate de evaluare cu spectru larg, ce favorizeaza participarea elevului la procesul de evaluare, poate inlocui teza semestriala. Pentru examenele de capacitate si bacalaureat, profesorii propun ca din comisiile acestor examene sa faca parte numai cadre didactice atestate pentru asa ceva. Amintim ca fostul MEN a intentionat infiintarea unei Banci a Profesorilor in care sa fie inscrise numele unor cadre didactice prestigioase din care sa fie selectati cei ce vor corecta la capacitate si bacalaureat. Insa, aceasta intentie nu a mai fost pusa in practica. De asemenea, profesorii sunt de parere ca admiterea in liceu ar trebui sa se faca pe baza mediei de la capacitate si a notei obtinute la un examen de admitere. "Toate aceste propuneri au fost inaintate MEC si credem ca se va tine cont de ele in continuarea reformei invatamantului", a spus Gheorghe Isvoranu, presedintele USLIP Iasi.
Simona RELEA
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1984 (s) | 24 queries | Mysql time :0.029141 (s)

loading...