News Flash:

RATC a iesit basma curata: Vatmanul a fost scos vinovat pentru accidentul teribil de la Sala "Vointa"

17 Iunie 1999
993 Vizualizari | 0 Comentarii
•O supratensiune din reteaua de alimentare a lasat vagonul fara principalul sistem de frinare •Al doilea sistem a intrat automat in functiune, dar a fost ineficient la o viteza atit de mare •Sistemul de urgenta, al treilea, nu a fost actionat de vatman •Acesta a ramas tintuit in scaun privind cum urmeaza sa fie zdrobit in impact

In cursul zilei de ieri au fost date publicitatii rezultatele anchetei care au avut ca obiect dramaticul accident care s-a petrecut pe data de 2 iunie in apropierea Salii "Vointa". Vagonul de tip "Tatra" cu numarul de inmatriculare 255, care circula pe traseul 7, a scapat de sub control pe panta de pe Soseaua Arcu si a izbit in plin un tramvai "Timis" care tocmai plecase din statia de la "Vointa", nu inainte de a lovi alte trei autoturisme. Accidentul s-a soldat cu sapte raniti printre care si vatmanul "tramvaiului ucigas", Titus Bostan in virsta de 24 de ani. Pagubele aduse de aceasta catastrofa depasesc 200 de milioane lei, din care 130 milioane lei reparatiile la autoturismele avariate. Analiza cauzelor accidentului a fost facuta de o comisie formata din salariati din cadrul RATC si de la Serviciul Circulatiei din cadrul Regionalei CF Iasi, iar echipa a fost condusa de Lorin Cantemir, Sef de catedra "Utilizari, actionari si automatizari industriale" din cadrul Facultatii de Electrotehnica de la Universitatea Tehnica "Gh. Asachi".
Conform celor declarate de comisie, concluziile au fost date publicitatii tirziu pentru ca s-a dorit ca verdictul sa fie cert si formulat dupa efectuarea tuturor testele posibile. Astfel, totul a inceput in momentul in care vagonul respectiv a trecut de macazul de la Liceul National si a ajuns in dreptul unui separator de tensiune. Separatorul este dispozitivul care se afla intre doua portiuni alaturate de retea ce sint alimentate din surse diferite. Traficul variabil pe portiuni diferite de retea conduce la diferente notabile de tensiune electrica - ceea ce conduce la aparitia unui arc electric in momentul in care pantograful trece peste separator. Asa s-a intimplat si in cazul vagonului 255, diferenta de tensiune creind un arc electric care a ars doua sigurante de 60 si de 20 de amperi de la grupul motor generator. "Aceste supratensiuni sint absolut normale si nu sint imputabile nimanui. Se intimpla frecvent astfel de situatii si sint rezolvate fara nici un fel de problema", a tinut sa mentioneze Lorin Cantemir. Supratensiunea din retea a creat, prin inductie, o supratensiune care a ars o siguranta de 15 A, fapt care a afectat o parte din circuitul de comanda al vagonului care actiona, printre altele, si principala frina a tramvaiului, cea electrodinamica. In momentul respectiv, a intrat automat in functiune sistemul de frinare cu saboti. La ancheta s-a stabilit ca sistemul a functionat ireprosabil, dar cum acesta este proiectat sa aiba eficienta la o viteza mai mica decit 4 km/h intrarea in sarcina a fost inutila. "In aceast moment, in fata acestei situatii vatmanul ar fi trebuit sa actioneze frina electromagnetica cu patina considerata a fi frina de urgenta si pe care nu au fost constatate urme de frecare. El a declarat ca aceasta nu a functionat dar ea a fost pusa pe un alt vagon si actionata in toate situatiile posibile fara a se constata vreo abatere tehnica", a precizat Seful comisiei. Mentionam ca, frina electromagnetica este alimentata de acumulatori, pe un circuit separat fata de cel al retelei de curent. "A fost vorba de o conjunctie nefericita de factori tehnici si umani. Vatmanul a intrat in panica dupa arderea sigurantelor si s-a blocat. El ar fi trebuit sa atentioneze calatorii sa se tina de scaune si de bare si sa plece din cabina. In loc sa faca aceste lucruri el a ramas tintuit in scaun pina in momentul impactului. Noi credem ca el a ramas cu o serie de reflexe de la conducerea vagonului V2A, ziua respectiva fiind prima in care el conducea o Tatra cu calatori. El executase, pe de alta parte, zilele regulametare de proba cu insotitor, asa cum scrie la Regulament", a conchis Lorin Cantemir. Comisia a recomandat regiei sa redimensioneze sigurantele afectate de variatiile de tensiune si, pe de alta parte, sa regindeasca sistemul de alimentare al retelei de curent electric pentru a face fata traficului actual. Pe de alta parte, Titus Bostan risca sa fie acuzat de ranire din culpa.
Ovidiu BUNEA
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2520 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019533 (s)