News Flash:

Reducerea poluarii poate duce la cresterea profitul firmelor

22 Septembrie 2006
693 Vizualizari | 0 Comentarii
Danut Pirchiu
• Firmele care in urma industrializarii emit gaze cu efect de sera vor trebui sa reduca poluarea, altfel vor scoate bani grei pentru cumpararea de pe Bursa a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera • Firmele care nu au posibilitatea sa faca investitii din fonduri proprii pot apela la masura Joint Implementation (Implementarea in comun - n.r.), asociindu-se cu firme din alte tari dispuse sa investeasca contra unor beneficii din partea firmelor romanesti


Mai sunt doar cateva luni pana firmele care emit cantitati mari de dioxid de carbon vor trebui sa-si puna la punct tehnologia pentru a nu fi nevoite sa cumpere certificate de emisii de gaze cu efect de sera. In judetul Iasi, doar trei firme, Centrala Electrica de Termoficare (CET), cu doua puncte de lucru CET I si CET II, SC Ceramica SA Iasi si SC Remar SA Pascani vor intra in aceasta cursa, in care poluarea este controlata, iar fiecare tona de dioxid de carbon care iese pe cosul instalatiei aduce pierderi semnificative societatii comerciale. Incepand cu 1 ianuarie 2007, fiecare firma care, in urma industrializarii, pe anumite sectoare emite o anumita cantitate de dioxid de carbon va primi un numar de certificate, un certificat fiind echivalent cu o tona de gaz emisa. In functie de emisiile monitorizate si verificate, o firma se poate afla in cadrul limitei, sub limita sau deasupra limitei. Daca dupa finalizarea perioadei de monitorizare o unitate economica a emis mai multe emisii decat limita maxima, aceasta va trebui sa cumpere un numar de certificate, in functie de cantitatea de gaz emisa peste limita, de la companiile care au emis mai putin dioxid de carbon. Companiile care vor fi nevoite sa cumpere cele mai multe certificate sunt cele care nu au investitii majore in ceea ce priveste tehnologia de reducere a poluarii. In afara posibilitatii reducerilor acestor emisii prin tranzactionarea certificatelor, tarile care au incheiat acordul mai au la dispozitie un mecanism - Joint Implementation -Implementarea in comun. Prin acest sistem tarile dezvoltate, unde tehnologiile folosite reduc pe cat posibil emisiile, investesc in tarile unde firmele mai au de lucru la retehnologizari contra unor beneficii de la firmele in care investesc. Prin acest sistem, Joint Implementation, 11 firme din Romania au deja proiecte cu tari din Vestul Europei. Si judetul Iasi a beneficiat de aceasta modalitate de retehnologizare, eficientizarea sistemului de incalzire din municipiul Pascani, proiect realizat in colaborare cu Elvetia. Scopul schemei UE privind comercializarea certificatelor de emisii a gazelor cu efect de sera reprezinta promovarea unui mecanism de reducere a acestor emisii de catre agentii economici in asa fel incat indeplinirea angajamentelor asumate de UE sub protocol Kyoto sa fie mai putin costisitoare. Prin Protocolul de la Kyoto, incheiat in 1997, cele 141 de state semnatare, printre care si Romania, se obligau sa reduca in medie cu opt la suta emisiile de gaze cu efect de sera, pana in anul 2012. Reducerile se refera la trei dintre cele mai importante gaze: dioxid de carbon, metan si oxizi de azot.

Inspectorii de la mediu bat campii: in municipiu nu este poluare

Arterele din municipiu au devenit din ce in ce mai aglomerate, mii de autovehicule facand din trafic un adevarat cosmar. In ciuda numarului de masini in continua crestere, autoritatile din domeniul protectiei mediului sustin ca municipiul Iasi nu are probleme cu poluarea produsa de trafic. Dupa masuratorile statiilor de analiza a calitatii aerului, noxele produse de circulatia din municipiu se situeaza in limite normale. Rezultatele sunt paradoxale avand in vedere aglomeratia de pe strazile iesene. Agentia pentru Protectia Mediului (APM) a organizat ieri o intalnire pentru a incheia manifestarile programului "Saptamana mobilitatii", care in ciuda invizibilitatii, s-a derulat intre 17 si 22 septembrie. Discutiile se doreau o dezbatere a problemelor de mediu generate de trafic si o cautare de solutii. In realitate, intalnirea a vrut sa sutina cu nu avem probleme si drept urmare nu avem ce rezolva. Mai mult, organizarea Saptamanii Europeane a Mobilitatii a parut mai degraba o obligatie a UE decat manifestari de care este nevoie. Pentru a intregi atmosfera lipsei de sens, de la intalnire a lipsit reprezentantul Registrului Auto Roman, cel care urma sa prezinte rezultatul masuratorilor facute de RAR in aceasta perioada. In schimb, APM a prezentat propriile masuratori, efectuate prin statia de analiza din Podul de Piatra, montata special pentru a urmari noxele provenite din trafic. "Datorita spatiului foarte restrans in care circulatia a fost inchisa in ziua fara masina, masuratorile efectuate in aceasta saptamana nu au rezultate diferite fata de zilele normale. Atat benzenul cat si monoxidul de carbon, principalele elemente de poluare provenite de la masini sunt sub limita admisa. S-au inregistrat depasiri doar in ceea ce priveste pulberile in suspensie", a declarat Danut Pirchiu, directorul APM. Depasirea cotei admise in privinta prafului nu ingrijoreaza autoritatile pentru protectia mediului. Fiind o deficienta a aglomerarilor urbane, APM sustine ca 97 la suta din populatia UE este afectata de acest tip de poluare si, drept urmare, din acest punct de vedere municipiul este deja integrat in Europa.


Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2041 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018149 (s)

loading...