News Flash:

Restructurarea SNCFR a inceput cu stangul: Pacaleala Basescu

29 Ianuarie 1999
1072 Vizualizari | 0 Comentarii
•Contrar promisiunilor, societatile provenite din SNCFR nu isi achita obligatiile la bugetul de stat
•Fosta Regionala CF Iasi a lasat in urma sa o datorie de 270 miliarde lei
•In ciuda restructurarii, alocarea banilor se face centralizat
•Subventionarea transportului de calatori a ramas pe hartie


La aproape patru luni de la restructurarea SNCFR, procesul se prefigureaza ca un esec. Observatia este valabila, cel putin in ceea ce priveste contributia acestui sector, la bugetul asigurarilor sociale. Cele cinci societati comerciale, care au rezultat din disparitia juridica a fostei regii au plecat de la zero, din punct de vedere al debitelor, acestea urmand sa fie recuperate ulterior de una din structurile aparute din restructurare. Asigurarile din parte reprezentantilor Ministrului Transporturilor si a presedintelui SNCFR au fost, la data respectiva, ca fosta SNCFR va deveni, din unul din cei mai mari debitori la bugetul de stat si la cel al asigurarilor sociale, un contribuabil exemplar.

Fosta Regionala CF Iasi a lasat in urma sa o datorie la bugetul asigurarilor sociale de peste 270 miliarde lei, adica mai mult de jumatate din totalul restantelor pe care Directia de Munca si Protectie Sociala (DMPS) Iasi le are de recuperat. Promisiunile din momentul restructurarii au fost uitate, societatile comerciale rezultate din SNCFR, aparand acum ca demne urmase ale regiei, din punctul de vedere al indiferentei fata de bugetul asigurarilor sociale. "Desi abia au intrat in activitate, societatile respective nu se grabesc sa achite aceste contributii. La aceasta ora trebuie sa consemnam restante la buget, pentru ca nu au fost platite decat sume nesemnificative", a precizat Ionel Calapod, directorul DMPS Iasi. Numai Agentia Zonala de Calatori Iasi, din cadrul SN de Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori" SA are de achitat 3,5 miliarde lei lunar. Aceasi contributie lunara o are de platit si Agentia Zonala de Marfa Iasi.

Directorul Agentiei Iasi a Societatii de Management Finaciar, Laurentiu Besliu, recunoaste aceasta stare de fapt, insa apreciaza ca la nivel local problema nu are rezolvare. "Toate veniturile provenite din activitatea feroviara se varsa intr-un cont colector. Din acesta sunt alocate sume de bani fiecarei societati in parte, care sunt ulterior trimise la agentii cu destinatie precisa", a mentionat Laurentiu Besliu. Cu alte cuvinte, desi SNCFR "s-a spart", fondurile au ramas centralizate atat la nivel de tara cat si de activitate. Cat priveste contributiile la bugetul asigurarilor sociale, responsabilii locali, de la nivel de agentie, ridica si pe mai departe din umeri aratand spre Bucuresti care nu a alocat bani pentru acest capitol.

Subventiile pentru transportul de calatori raman o Fata Morgana

O mare victorie a Ministerului Transporturilor si a SNCFR a fost considerata masura subventionarii transportului feroviar de persoane. Pana in anul 1998, diferenta dintre tariful real al biletului si cel practicat de regie, care este de circa trei - patru ori mai mic, a fost trecuta pe pierderi. Din toamna trecuta, de la restructurare, executivul s-a angajat sa subventioneze transportul pentru calatori promitand pentru ultimul trimestru al anului suma de 1.000 miliarde lei. Din aceasta suma, SN de Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori" a primit numai jumatate din bani si din acestia 350 milioane lei, in penultima zi a anului trecut. Pentru 1999, guvernul s-a angajat, din nou, sa subventioneze aceasta activitate urmand sa acopere peste 30% din costul biletului de tren. Subventionarea a afectat chiar deficitul bugetar prognozat, acesta marindu-se cu 0,2%, in urma alocarii fondurilor necesare.

Pe de alta parte, se poate prevedea pana acum ca "CFR Calatori" va ajunge in scurt timp sa se afle in situatia, pentru a da un exemplu local, Regiei Autonome de Termoficare. Aceasta din urma nu si-a mai primit subventiile de la stat de mai bine de patru luni, in conditiile in care regia plateste penalitati generoase atata timp cat nu isi achita la randul sau obligatiile la stat.

O alta sincopa in restructurare este si modul in care Ministerul Transporturilor si-a indeplinit promisiunile fata de cei care au ales somajul pentru platile compensatorii. Toamna trecuta s-au aflat in aceasta situatie 2.000 de salariati din Regionala CF, 639 dintre acestia fiind din judetul Iasi. Conform Ordonatei 69/1998, cei disponibilizati in urma restructurarii trebuiau sa beneficieze de 9, 15 sau 20 de salarii medii nete, in functie de vechimea fiecaruia. Din aceasta suma 6, 9 si respectiv 12 salarii urmau sa fie acoperite de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale iar restul de Ministerul Transporturilor. "Noi ne-am indeplinit obligatiile fata de cei disponibilizati care si-au primit compensatiile la timp. Daca exista probleme, acestea provin de la fondurile care urmau sa vina de la Ministerul Transporturilor", a precizat Liviu Filipescu, director adjunct al Oficiului Fortelor de Munca. La randul lui, Laurentiu Besliu a precizat ca fostii ceferisti, care doresc sa primeasca restul de bani odata, ii vor primi la 90 de zile de la depunerea documentatiei, care sa justifice modul in care au folosit fondurile, adica cel mai devreme la inceputul lunii februarie. Mentionam ca din cei 639 de disponibilizati ieseni de la Regionala, numai 153 au optat pentru plata lunara a compensatiilor. Un salariat a fost descoperit ca detinea societate comerciala in momentul concedierii, un altul si-a cumparat inventar agricol, 11 nu au adus adeverinta ca nu detin firma, 7 si-au deschis SRL - uri iar 88 asociatii familiale. Nu mai putin de 378 de ex-ceferisti au cumparat, din salariile primite drept compensatii pana acum, actiuni pe piata de capital.

sncfr ministrului transporturilor dmps iasi
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2208 (s) | 35 queries | Mysql time :0.030809 (s)