News Flash:

Rezultatele anchetei accidentului de planor soldat cu moartea lui Vlad Volosievici

18 Ianuarie 2001
3187 Vizualizari | 0 Comentarii
•Zborul tragic din primavara s-a frant din vina pilotului •Serviciul Asigurarea Securitatii Zborului din Aeroclubul Romaniei a ajuns la concluzia ca a fost vorba de o eroare umana •Ca urmare, nici o persoana din cadrul Aeroclubului Moldova nu a fost acuzata

Accidentul aviatic produs la Iasi, pe 4 mai 2000, care a indoliat restransa comunitate a zburatorilor sportivi, s-a soldat cu moartea pilotului sportiv Vlad Volosievici. La acea vreme, presa locala si centrala, in incercarea de a prezenta cauzele accidentului, s-a lovit de legea tacerii impusa de o mentalitate care nu ar fi trebuit sa caracterizeze pe cei care conduceau o prestigioasa scoala de zbor. Absenta unor informatii credibile precum si reticenta celor indreptatiti sa le furnizeze au alimentat speculatiile asupra accidentului aviatic. Facem, chiar daca atat de tarziu, o cuvenita revenire asupra tragicului accident prezentandu-va in continuare rezultatele anchetei efectuate prof. dr. ing. Nita Copae si Mugurel Ionescu Conta, inspector si respectiv sef serviciu Asigurarea Securitatii Zborului din cadrul Aeroclubului Romaniei.

"1. Istoria zborului

In ziua de 4.05.2000, la Aeroclubul Moldova Iasi, era programata activitatea de zbor pentru instruirea si antrenamentul elevilor si pilotilor sportivi planoristi. Dupa efectuarea pregatirii nemijlocite cu personalul navigant profesionist din aeroclub, pregatirea preliminara fiind efectuata in data de 6.04.2000 pentru perioada 7.04 - 7.05.2000, activitatea de zbor a inceput cu pregatirea nemijlocita a elevilor si pilotilor sportivi, prima decolare efectuandu-se la ora 10.45. Pilotul sportiv implicat in producerea accidentului (Vlad Volosievici - n.r.) s-a prezentat la start in jurul orei 12.00 si a efectuat pregatirea nemijlocita, corespunzatoare nivelului sau de pregatire, cu instructorul grupei din care facea parte, fiind planificat sa execute exercitiul 14 - xZboruri plutite in simpla comandax. Sub supravegherea si cu ajutorul pilotului instructor, care la momentul respectiv indeplinea functia de ajutor conducator zbor - CZ, s-a echipat cu parasuta, s-a urcat in postul de pilotaj, si-a legat chingile, a reglat palonierele, a verificat comenzile, a pus voletul pe pozitia 2, trimerul in pozitia mijloc-fata, apoi a inchis si asigurat cabina. Instructorul a clansat apoi cablul de remorcaj, a verificat clansarea si a degajat zona, lasand un elev pilot sa tina la plan. La ora 13.59.45, CZ-ul a dat comanda de incepere a tractarii planorului (tip IS 29 D2 - n.r.), dupa care, intr-un interval de cinci secunde, s-au intamplat urmatoarele:
- dupa aproximativ 20 m de rulaj accelerat, planorul s-a desprins de sol, atingand cu bechia pamantul;
- a evoluat apoi pe o panta initiala de urcare usor accentuata;
- la o inaltime de aproximativ 7 m, panta de urcare s-a accentuat brusc, ajungand la aproximativ 70 grade;
- cablul de remorcaj s-a autodeclansat corespunzator modului de constructie si functionare a declansatorului la atingerea unui unghi de 70 grade in timpul remorcajului;
- viteza de deplasare pe traiectorie a inceput sa scada;
- in timpul urcarii pe panta accentuata, planorul a avut o usoara tendinta initiala de inclinare/deviere pe dreapta;
- aceasta tendinta de inclinare a fost urmata in punctul cel mai inalt al traiectoriei, la o inaltime de aproximativ 15 m, de o miscare sustinuta de giratie spre stanga, intr-un plan aproape vertical, moment in care CZ-ul a cerut automosoristului sa inceteze tractiunea - la ora indicata de SHR: 13.59.50.
Miscarea de rotire cu pierdere de inaltime a continuat pana cand planorul a ajuns cu botul spre sol, cu care a luat contact cu aripa stanga si aproape simultan cu partea anterioara a fuselajului, a alunecat apoi pe sol lateral stanga aproximativ 3,5 m si aproximativ 2 m pe directia de executie a remorcajului, dupa care a cazut pe spate. In urma impactului dur cu solul, pilotul a fost grav ranit iar aeronava s-a distrus. Pana la sosirea ambulantelor, personalul de conducere a zborului a actionat pentru scoaterea corpului sportivului dintre resturile contorsionate ale cabinei planorului, in acest scop fiind necesara deplasarea fuselajului epavei cu aproximativ un metru spre est, dupa care a fost adus intr-o pozitie cat mai apropiata de cea initiala. In urma acordarii asistentei medicale necesare, pilotul a fost transportat la Spitalul de Urgenta din Iasi. Comandantul Aeroclubului Iasi a anuntat intre timp producerea evenimentului la sediul Aeroclubului Romaniei, Inspectoratul Aviatiei Civile din Ministerul Transporturilor, Politie, Procuratura si Protectia Muncii. Cu sprijinul acestor institutii s-au luat masuri de interzicere a accesului la locul accidentului, asigurarea epavei, conservarea probelor, sigilarea mijlocului magnetic de inregistrare a convorbirilor radio-SHR-ul si fotografierea zonei, pana la venirea comisiei de cercetare.

2. Analiza producerii accidentului

Cercetarile au fost efectuate pe baza declaratiilor martorilor oculari, urmelor lasate de aeronava la locul accidentului, documentelor incheiate in vederea deschiderii activitatii de zbor, transcrierii convorbirilor radio, examinarii epavei si sistemului de remorcaj. La comanda CZ-ului s-a inceput remorcajul, planorul a rulat aproximativ 20 m, s-a desprins, a lovit solul cu bechia, probabil din nerabdarea pilotului de a se desprinde cat mai repede, si a continuat urcarea, pana la aproximativ 7 m, pe o panta putin peste cea normala. Fara sa astepte sa ajunga la inaltimea de siguranta pe o panta moderata de urcare, asa cum este prevazut in Cursul de Pregatire in Zbor - Planor, probabil din dorinta gresita de a castiga cat mai mult in inaltime, pilotul a tras de mansa, imprimand planorului un unghi de panta ascendent de aproximativ 70 de grade. Preocupat sa mentina aeronava pe directia de remorcaj, datorita unei mici devieri dreapta, posibil generata de vantul variabil care batea in momentul respectiv, pilotul a neglijat controlul unghiului de panta si a actionat palonierul stang pentru corectie. In conformitate cu modul de constructie si functionare al declansatorului, la atingerea unghiului de 70 grade, cablul s-a autodeclansat, viteza planorului pe traiectorie a scazut rapid, fapt care a dus la angajarea sa pe aripa stanga, favorizat fiind de palonierul actionat pe acea parte. Alunecarea pe planul stang a dus la rotirea planorului, coborarea botului si producerea impactului cu solul, initial cu varful planului stang si aproape simultan cu partea anterioara a fuselajului - pe cabina, intr-un plan putin verticala, inclinat in sens invers directiei de remorcaj. Cum angajarea s-a produs la aproximativ 15 m fata de sol, la impactul cu acesta, planorul se afla in primele momente ce urmeaza dupa o angajare, momente caracterizate de viteza mica de deplasare, ineficacitatea comenzilor si o evolutie in plan vertical, in coborare cu botul pe sol. Inaltimea fiind insuficienta pentru recuperarea vitezei necesare redresarii, impactul a fost inevitabil. De mentionat ca din momentul in care CZ-ul a dat comanda pentru incetarea tractiunii cablului si momentul cand planorul, aflat in urcare la un unghi de 70 grade, a inceput sa se roteasca pe stanga, au trecut numai cinci secunde, ceea ce inseamna ca pentru cei 150 m parcursi a fost nevoie de o viteza medie de 30 m/s, valoare care, de altfel, reprezinta o viteza normala de remorcaj la automosor. Considerand faptul ca:
- primii 20 m pana la desprindere au fost efectuati, de la darea comenzii CZ-ului, in aproximativ 1,5 secunde;
- evolutia pe panta mai putin accentuata, pana la inaltimea de 7 m, a durat tot aproximativ 1,5 secunde;
- adoptarea pantei de urcare de 70 grade si inceputul deplasarii pe aceasta traiectorie a durat aproximativ o secunda; rezulta ca CZ-ului i-a ramas mai putin de o secunda pentru a da o indicatie pana in momentul angajarii planorului si chiar daca ar fi avut timp fizic sa o dea, aceasta era inutilizabila, avand in vedere analiza producerii accidentului prezentata mai sus.

3. Cauzele producerii accidentului

In urma cercetarilor efectuate, rezulta ca producerea accidentului de zbor din data de 4.05.2000 pe PDA 140 a Aerodromului Iasi-Sud in care a fost implicat planorul IS 29 D2 YR-510 se datoreaza:
Erorii umane in tehnica pilotajului savarsita de catre pilotul planorist in procesul decolarii in remorcaj de automosor, prin generarea fenomenului de angajare a planorului datorita:
- actiunii, desi corecte initial, necontrolata ulterior, privind stabilirea pantei moderate de urcare pana la atingerea inaltimii de siguranta, in conformitate cu prevederile CPZ Planor;
- preocuparii probabile de mentinere pe directia de zbor, ca urmare a perturbatiei aparute, cu neglijarea momentana a importantei mentinerii pantei moderate de urcare la inaltimea de siguranta;
- autodeclansarii cablului si pierderii in consecinta a tractiunii pe panta de urcare, la o asieta si o inaltime care nu au mai permis redresarea pana la contactul cu solul.

4. Recomandari privind siguranta zborului

Emiterea unui raport informativ privind evenimentul de zbor, care va fi difuzat in toate aerocluburile teritoriale. Prelucrarea evenimentului cu personalul navigant profesioanist, sportiv si particular, care desfasoara activitatea de zbor in aerocluburile teritoriale si sectiile afiliate. Intregul personal navigant profesionist care evolueaza pe planor al fiecarui aeroclub teritorial, precum si toti elevii si pilotii sportivi planoristi vor participa la prelucrarea cazurilor in remorcaj de automosor. Se vor executa cu toti pilotii sportivi 1-2 exercitii exemplificative in remorcaj de automosor pana la inaltimea de 40-50 m, in zona pantei moderate de urcare. Instructorii de zbor vor manifesta maxima exigenta privind rigurozitatea acestora in pregatirea si executarea zborului cu elevii si pilotii sportivi, a respectarii prevederilor metodice precum si a competentei profesionale de care sunt obligati sa dea dovada. In caz contrar, elementele mediocre vor fi indepartate".
(ZDI)
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1760 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018439 (s)

loading...