News Flash:

Schimbarea sistemului politic

29 Martie 1999
893 Vizualizari | 0 Comentarii
Schimbarea sistemului electoral nu este decit o masura elementara de asanare a cimpului politic. Sint necesare si alte masuri care sa intre cit de putin in structura de adincime a acestuia. Mai intii, va trebui sa observam ca sistemul nostru parlamentar este si hiperponderal si prost conceput. Constitutia noastra il defineste ca fiind bi-cameral. Ar fi adevarat daca cele doua camere ar avea atributii diferite. Din pacate, nu este cazul - circa 90% din sarcinile Senatului si Camerei Deputatilor sint identice.

Prin urmare, noi sintem in ciudata situatie - de neintilnit in lume! - a unui parlamentar unicameral cu doua camere! Doua dezavantaje decurg de aici - primul se refera la numarul exorbitant de parlamentari pentru o tara cu ceva mai mult de douazeci de milioane de locuitori, circa 600! In conditiile in care, de pilda, Statele Unite au doar circa 400 de parlamentari, intr-un parlament bi-cmeral veritabil! Cit ne costa aceasta extravaganta ne vom da seama gindindu-ne nu doar la indemnizatiile parlamentarilor, ci si la toate cheltuielile conexe in dotari si avantaje - de la masini la telefoane mobile, de la calatoriile in strainatate la leptop-urile cu care, nu stiu din ce motiv, au fost dotati recent.

Mai trebuie luat in calcul ca personalul alocat pe linga cele doua camere si pe linga fiecare parlamentar in parte ajunge la circa 15-20.000, platit desigur tot din buzunarul contribuabilului. Insa, cel de-al doilea dezavantaj este chiar si mai pagubos decit costurile per parlamentar si per ansamblu. Este vorba de ineficienta legislativa strigatoare la cer. Acest fals bicameral conduce la dublarea si chiar triplarea - pentru ca cel cel mai adesea se ajunge pe medierea intre solutiile celor doua camere - procesului de legiferare. Legile romanesti importante au nevoie de multe luni, cind nu chiar de ani, pina cind trec de stadiul de proiect in cel de lege propriu-zisa. Si, din pacate, adesea legile finale nu mai au mare lucru in comun cu proiectele ori cu proiectele avizate de comisiile de specialitate.

De ce? Pe de o parte, desigur, din cauza jocului politic, a intereselor sociale diferite pe care le reprezinta o grupare politica ori pregatire politica, juridica ori economica a parlamentarilor nostri alesi pe listele de partid. Numai in Parlamentul Romaniei toti parlamentarii se pricep la toate - de la fotbal si pina la separatia puterilor in stat. In celelalte tari, o lege care iese avizata din comisiile de specialitate nu mai sufera mari modificari in plenul camerelor. La noi, am asistat inclusiv la situatia exotica in care chiar initiatorii legii au cerut modificarea acesteia in comisii ori chiar in plenul camerelor. Cind a gresit initiatorul? Cind a propus un proiect imperfect? Cind a propus modificarea acestuia in plen? De fapt, el a gresit de doua ori, compromitind odata mai mult imaginea unor institutii politice si asa destul de precare ca imagine.

Deci, ce-i de facut in aceasta privinta? Nimic altceva decit modificarea sistemului parlamentar. Fie renuntarea la bicameralism in favoarea unui parlament unicameral, cum s-a procedat in majoritatea tarilor "in tranzitie". Fie, daca dorim sa ne pastram in interiorul traditiei romanesti interbelice, construirea unui bicameralism veritabil, in cadrul caruia camerele sa aiba atributii specifice, definite constitutional. In ambele situatii, ar fi necesara si o reducere a numarului de parlamentari - in jur de 300, pentru solutia unicamerala, circa 400, daca optam pentru un bicameralism efectiv. Din pacate, aceasta reforma a sistemului politic presupune si o modificare a Constitutiei, fapt aproape imposibil datorita legiuitorilor constituanti din 1990-1991.

Ar fi necesar ca toate partidele parlamentare - ori macar cele mari sa fie de acord - pentru a putea proceda la o asemenea transformare. Sintem in situatia paradoxala in care pierd ceva, ca persoane si ca persoane reprezentind anumite partide, sa fie de acord cu respectiva pierdere. Data fiind calitatea indoielnica a clasei noastre politice, e greu de crezut ca ea va accepta sa-si reduca singura privilegiile si confortul. Singura solutie pare a fi, din nou, o presiune constanta si crescinda din partea relativ debilei noastre societati civile - presa, sindicate, organizatii profesionale, asociatii patronale etc. Vor fi ele capabile? Iata un raspuns care ar trebui sa vina repede, pentru ca nu mai este decit un an si jumatate pina la viitoarele alegeri. Altfel, se va intra in criza de timp si minunata noastra clasa politica ne va explica, indurerata, ca propunerile de acest fel sint binevenite, dar incepind din 2004, pentru ca nu mai este vreme!

(va urma) 

senatului camerei deputatilor parlamentul romaniei
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2560 (s) | 33 queries | Mysql time :0.027740 (s)