News Flash:

Scoala viitorului

16 Mai 2005
865 Vizualizari | 0 Comentarii
Calitate in educatie

Proiectul de lege privind calitatea in educatie supus dezbaterii publice de ministrul Mircea Miclea nu poate starni decat aprecieri pozitive. Legea are caracter integrator prin abordarea unitara a celor doua segmente de invatamant (preuniversitar si superior) si deschidere catre procesul de invatare pe tot parcursul vietii. Noua lege va conduce la creerea unei culturi a calitatii la nivelul fiecarui furnizor de educatie. Asigurarea calitatii inseamna, in litera noii legi, ansamblul de caracteristici ale unui program de studiu sau ale furnizorului acestuia prin care sunt satisfacute asteptarile beneficiarilor directi (elevi, studenti) si indirecti (parinti, angajatori, intreaga societate) de servicii de educatie, precum si cerintele standardelor de calitate. Evaluarea calitatii consta in examinarea multicriteriala a masurii in care un furnizor de educatie si programul acestuia indeplinesc standardele de referinta facute publice. Imbunatatirea calitatii educatiei presupune evaluare, analiza si actiune corectiva continua din partea furnizorului de educatie, bazata pe selectarea si adaptarea celor mai potrivite proceduri, precum si pe alegerea si aplicarea celor mai relevante standarde de referinta. Orice program de studiu este elaborat avand in vedere rezultatele asteptate ale invatarii, repartizate progresiv si cumulativ pe diferite niveluri, cicluri si discipline de invatamant sau pe activitati de dezvoltare profesionala. Cu siguranta putini sesizeaza din aceste succinte precizari adevarata revolutie ce va urma in sistemul de invatamant. Evaluarea periodica a calitatii corpului profesoral, dar mai ales finantarea din surse publice a invatamantului ce se va face in primul rand in functie de calitate vor duce la o afirmare a institutiilor de invatamant ca un bun public. Mentalitatea tuturor salariatilor din invatamant trebuie sa se schimbe, altfel foarte multi vor ramane fara slujbe. Si atunci sa vezi lamentari, proteste sindicale si alte forme ale rezistentei la schimbare. E greu pentru marea majoritate a dascalilor sa accepte sa fie platiti in functie atat de performantele proprii, cat si de cele ale unitatii scolare. Un profesor cu rezultate foarte bune ce activeaza intr-o institutie scolara cu rezultate satisfacatoare va fi platit egal sau chiar mai prost ca un profesor cu rezultate inferioare, dar ce activeaza intr-o scoala de elita. Prima reactie va fi aceea a transferului la alta scoala, unde se vor aduna valori, multe unitati de invatamant ramanand cu dascali si implicit elevi cu rezultate medii. O alta presiune va fi asupra directorilor. Cei ce se vor ocupa de noul sistem de calitate vor rezista, ceilalti fiind demisi! Iar profesorii care nu vor indeplini standardele de calitate (evaluarea avand loc din patru in patru ani) vor avea aceeasi soarta. Posturile cadrelor didactice nu vor mai fi "pe viata". Titulatura nu va mai exista decat cu indeplinirea standardelor de calitate. Se ajunge astfel la normalitate, neangajand scoli la profesori, ci profesori la scoala. Motivarea pentru autoperfectionare va fi superioara celei actuale atat pentru personalul didactic, cat si pentru cel nedidactic si auxiliar. Drumul spre un invatamant de calitate este deschis daca metodologiile si normele de aplicare vor fi la fel de clare si fara echivoc ca acest proiect de lege a asigurarii calitatii in educatie.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1836 (s) | 22 queries | Mysql time :0.017095 (s)

loading...