News Flash:

Sefii E.ON isi recunosc neputinta: "Nu se poate schimba totul peste noapte"

30 Iunie 2006
820 Vizualizari | 0 Comentarii
•Conducerea germana a E.ON Moldova SA a acordat in exclusivitate un interviu jurnalistilor de la ZIUA de Iasi •Directorul Henning Probst a recunoscut problemele pe care le are fosta Electrica Moldova SA •Intalnirea a venit pe fondul unor materiale de presa aparute in cotidianul ZIUA de Iasi, considerate critice de conducerea E.ON, aceasta solicitand o discutie pentru a clarifica aceste probleme •"Materialele aparute pe care le-am citit chiar de mai multe ori sunt extrem de critice si corecte in multe privinte. Sunt si greseli. Dar nu putem fi acuzati noi, totodata, pentru greseli facute de statul roman. In ce priveste bogatiile care au fost vandute de stat, noi nu putem fi acuzati pentru ca am venit sa cumparam, deoarece am fost invitati", a afirmat Hennin Probst

In ultima zi in care a condus energia electrica din Moldova, Henning Probst a acordat un interviu in exclusivitate jurnalistilor cotidianului ZIUA de Iasi. Locul acestuia a fost luat de Gunther Schubert, jurist din cadrul grupului E.ON, urmand ca Henning Probst sa ocupe o functie la o companie de distributie a E.ON, la Munchen.

Reporter: Pretul dat pentru Electrica Moldova este considerat de multi infim in comparatie cu valoarea activelor si cu importanta pe care o are o astfel de companie intr-o tara.

Henning Probst: Valoarea companiei nu este data neaparat de valoarea activelor imobilizate, ci doar de profiturile pe care le poate realiza, pentru ca asta urmareste orice companie mare, profitul. Noi vedem acest lucru ca pe o afacere de perspectiva.

R.: Dar suma de bani cu care ati cumparat nu a fost prea mica?

H.P. : Nimeni nu a vrut sa investeasca pana acum la dumneavoastra in energie. Compania are datorii de 50 milioane Euro si nu au fost primite facilitati la privatizare. Noi nu castigam nimic in acest moment, pentru ca nu avem de unde. Nici un ban nu pleaca in Germania.

R.: Care este starea companiei?

H.P.: Este a 7-a companie pe care o conduc in cadrul grupului si nu am vazut nicaieri asa ceva. Am fost in Cehia, am condus firma de acolo, am fost si in Finlanda si, bineinteles, in Germania. Electrica a mers pe pierderi. Nicaieri in lume nu sunt pierderi la companiile de distributie a energiei. Nu poti sa fii atat de prost! Dar aici s-a intamplat. Pierderile sunt enorme pe anii anteriori si au trebuit platite de noi.

R.: Consumatorii casnici nu sunt multumiti de serviciile din prezent, fiind considerate tot de proasta calitate, chiar daca preturile practicate de E.ON sunt aliniate celor europene.

H.P.: In final trebuie platite facturile, ceea ce nu s-a intamplat in ultimii 15 ani. Intr-adevar, poate oamenii s-au asteptat la mai mult, dar este nevoie de timp. Nu se poate schimba totul peste noapte. Se vor vedea schimbari masive in urmatoarele luni.

R.: Care este starea actuala a retelelor?

H.P.: Ne uitam la retea si nu ne vine sa credem. Este ceea ce in Europa a functionat in anii '60 si a fost inlocuit pana la mijlocul anilor '90. Sunt in cea mai proasta stare tehnica. Este prima generatie de cabluri. Noi daca schimbam acum toate cablurile din Iasi trebuie sa facem sapaturi peste tot, la un metru sau la doi in pamant. Si acest lucru nu poate dura trei saptamani, ci patru sau cinci ani.

R.: Investitiile au lipsit, iar acest lucru este simtit de cetateni in fiecare zi. Acestia raman fara energie electrica, in diferite zone din Iasi, din cauza retelelor proaste.

H.P.: Este, la fel, o problema de asteptari din partea oamenilor, dar si o problema de timp. In 2005 am facut investitii de 68 milioane Euro, iar in 2006 vom dubla aceasta suma, pana la 135, 5 milioane Euro. O parte din aceste sume de bani, mai precis 70 la suta, va fi bagata in cabluri, subterane sau aeriene.

R.: Se vorbeste despre niste salarii astronomice ale dumneavoastra si de deplasari costisitoare, saptamanal, cu avionul la Munchen, in timp ce salariatii au aceleasi salarii, dar muncesc mai mult.

H.P.: Salariul meu si al personalului german sunt platite doar de la Munchen, si nu de aici. Masinile pe care le-am luat au fost o utilitate, nu produse de lux, cu care putem sa ajungem in diferite zone, chiar mai greu accesibile. Eu am ajuns cu Toyota undeva intr-o zona de munte unde oamenii de la noi carau un stalp cu funia, pentru ca nu aveau cum cu altceva. Asa ceva nu este bine.

R.: Ati schimbat partenerul traditional, Electrica Serv, in dauna unor firme mai mici despre care se spune ca nu au experienta necesara sa faca lucrarile de reparatii si nici echipamente sa intervina in timp util.

H.P.: ANRE (Agentia Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei - n.r.) a impus acest lucru, sa spargem monopolul. Dar Electrica Serv are peste 90 la suta din lucrarile noastre. Avem nevoie si de alte firme ca sa testam piata. Am reusit sa scadem preturile. Nu ne-a placut cand am gasit la Bacau contori care au costat 40 Euro, de 16 ori mai mari decat valoarea din piata. Aceste cazuri de coruptie le-am sesizat procurorului care se ocupa acum de caz. In ceea ce priveste firmele noi, ne-am asumat, recunoastem, un anume risc. Nu avem nimic cu Electrica Serv, dar impreuna cu unii de la Electrica, dinainte sa venim noi au facut afaceri mai necurate. Sunt multi oameni care muncesc corect acolo si se vede in relatia cu noi. Cu aceia nu avem nimic.

R.: Spuneati de anumite cazuri de coruptie. Exista in acest moment mai multe anchete in curs si care vizeaza sefi din Electrica Moldova. Se vorbeste si despre directorul Turbatu, luat sub protectia dumneavoastra, ca ar fi implicat in aceste afaceri.

H.P.: Nu stim nimic despre acest lucru. Politica noastra este ca un angajat este nevinovat pana la proba contrarie. Vedeti cazul de la Botosani, unde am demis mai multi directori din aceasta cauza. Daca va fi cazul o vom face si la Iasi si la Bacau, oriunde. S-a spus ca modul in care am lucrat la Botosani a fost o mana de fier cu manusa de catifea.

R.: Cu toate acestea, cu promisiunile legate de investitii, cetatenii tot nu simt imbunatatirile aduse sistemului, nu se vad servicii mai bune pentru clienti.

H.P.: Firma avea datorii chiar si fata de proprietar, adica fata de stat. Are datorii pentru ca s-au pierdut 15 ani de investitii. Preturile au ajuns la un nivel european, iar serviciile vor ajunge in 5 sau 10 ani la acest standard. Din ce spuneati dumneavoastra in articolele de presa, este corect ca oamenii inca nu simt ca suntem aici. Dar, repet, lucrurile nu se pot face peste noapte.

R: De ce nu este contractul de privatizare facut public? Se poate crede ca sunt clauze care trebuie ascunse.

H.P.: Enel si CEZ au venit inaintea noastra in Romania in domeniul energiei. S-a creat un sistem, care a fost acelasi si in cazul nostru. Se poate face public acest contract, care nu are date extraordinare sau detalii foarte importante. Daca este acordul Ministerului Economiei si al Electrica, atunci noi nu avem nimic impotriva.

R.: Cum este posibil ca un stat sa vanda resursele, desi acest lucru contravine articolelor din Constitutie?

H.P. : Noi nu putem fi acuzati pentru ca am venit sa cumparam, deoarece am fost invitati. Intrebarea dumneavoastra este corecta, dar nu putem sa comentam.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1312 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019020 (s)

loading...