News Flash:

Sfanta Euharistie si folosul ei sufletesc, mantuirea

10 Octombrie 2009
1548 Vizualizari | 1 Comentarii
Preotul Calistrat
"Eu sunt painea cea vie care s-a pogorat din cer. Cine mananca din painea aceasta va fi viu in veci" (Ioan 6,51). Tot Mantuitorul Iisus Hristos spune: "Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica si Eu il voi invia in ziua cea de apoi" (Ioan 6,5). Noi, romanii, batatorind potecile patristice ale inaintasilor, am mers pe calea de mijloc: nici prea des, nici prea rar, de obicei in cele patru posturi sau la 30-40 de zile. Impartasirea deasa, privita ca obicei, nu este inaintea lui Dumnezeu o virtute. Sfantul Apostol Pavel spune: "Sa se cerceteze insa omul pe sine si asa sa manance din paine si sa bea din pahar, caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie, osanda isi mananca si bea, nesocotind trupul Domnului" (ICor. 11, 28-29). Tot apostolul Pavel ne arata ca pentru multa indraznire la tainele lui Dumnezeu, oamenii sunt pedepsiti: "De aceea, multi dintre voi sunt nepunticiosi si bolnavi si multi au murit" (ICor. 11,30). In biserica lui Hristos, miezul evlaviei crestine este Sfanta Liturghie si primirea preacuratelor si dumnezeiestilor Taine, din care face parte si Sfanta Impartasanie. Pocainta si duhovnicia joaca un rol aparte in comunicarea cu Hristos. Avem mai multe categorii de crestini care au acces la sfintele Taine: copiii pana la varsta de 3 ani au voie in Duminici si sarbatori sa primeasca Sfanta Impartasanie, dupa spusele Mantuitorului: "Lasati copiii sa vina la mine ca unora ca acestora este imparatia cerurilor"( Mt.19,14); copiii de la 3 la 10 ani, fie cu post de 1 zi sau 3 zile si nemancati se pot impartasi, sau prin iconomie, dar neaparat cu post Miercuri si Vineri; tinerii de peste 10 ani care pot constientiza masura binelui si a raului au nevoie de o spovedanie mai amanuntita, intrucat libertinajul modern face ca acesti tineri sa aiba acces la diferite tentatii moderne si imorale, promovate in general de massmedia. Aici pregatirea pentru unirea cu Hristos se face sub indrumarea parintilor si duhovnicilor, rolul fundamental avandu-l familia si cei 7 ani de acasa. Pentru crestinii maturi, de toate varstele, avem indrumari canonice pe masura greselilor sau a doctorilor lor sufletesti. Pentru cei grav bolnavi sau cu suferinte mari se recomanda, sub indrumarea duhovnicului, si Sfantul Maslu cu Sfanta Euharistie spre insanatosire sufleteasca si trupeasca. Pentru crestinii comozi sau mai putin practicanti se recomanda post, rugaciune, randuiala sufleteasca si trupeasca in cele patru posturi dupa vointa si posibilitate. Aici duhovnicii vor cantari cat si cine poate si cine vrea, pentru ca mantuirea nu este obligatorie. Ea vine din dragostea de Dumnezeu si din vointa noastra interioara. Pentru abateri grave sau pacate mai mari se da si o anumita penitenta, o anumita stare de pocainta si Aghiazma Mare care curata casa sufletului-trupul. Date fiind aceste aspecte, se recomanda "virtutea" vredniciei, nu deasa sau frecventa impartasire; cel mai recomandat fiind la 30-40 de zile cu pregatire adecvata: post, canon, pravila, pocainta si fuga de pacate. Vrednicia este influentata si de mediul sau segmentul social in care vietuim. In locuri nocive sufletului, razboiul nevazut va fi mai aprig, mai virulent din partea lumii, a trupului si diavolului. In locuri mai retrase, ferite de agitatia si stresul zilnic, in sanul familiei, in natura omul este mai deschis spre rugaciune. Simeon, arhiepiscopul Tesalonicului, ne arata in "Tratatul liturgic" care sunt felurile impartasirii in Biserica Ortodoxa Universala: prin auz-ascultarea Sfintei Liturghii in biserica cu evlavie si credinta, prin miride- adica particelele de la Proscomidie puse pe Sfantul Disc si apoi in Sfantul Potir in timpul Sfintei Liturghii, prin implinirea faptei bune, a milei sufletesti (filantropia)- "cine pe sarac ajuta, pe Dumnezeu imprumuta", prin practicarea ascezei si a rugaciunii lui Iisus in mod frecvent pentru ca in timp, acest exercitiu al mintii sa duca la rugaciunea neintrerupta: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Toate acestea sunt simple metode prin care crestinul se poate feri de marele pacat al indraznelii sau al "cutezantei de sine", asa cum il numeste Filocalia. Sfanta Liturghie ne atrage atentia in rugaciunea de la Heruvic: "Nimeni din cei legati cu pofte si cu desfatari trupesti nu este vrednic sa vina, sa se apropie sau sa slujeasca Tie, Imparate al slavei"; adica fara o curatire si pregatire intensa, putem pierde legatura cu Euharistia cereasca si chiar mantuirea, cu toate ca ne impartasim des sau permanent, chiar zilnic dupa unele traditii. Canonul cel mai greu, al celui mai iubit pastor de suflele, Paisie Olaru, era acesta: "Tatucuta, fa cat poti, ca Dumnezeu stie de ce esti in stare! Nu fa canon pana nu mai poti, ca se supara Dumnezeu de ravna nesocotita, si fratia ta te tulburi! Dumnezeu stie tot, El vrea sa vada ca te intereseaza mantuirea, nu cat faci"! Mai avea o vorba frumoasa pentru pacatosii in pocainta si cu parere de rau: "Cand te temi de pacate ca sunt mari sa zici asa: Doamne nu-s vrednic de rai, nici in iad sa nu ma dai"!
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Anonim  | #83203
Frumos!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1333 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018939 (s)

loading...