News Flash:

Simirad falimenteaza o regie

30 August 2000
856 Vizualizari | 0 Comentarii
•Promisiuni electorale pe banii RATC •Municipalitatea acopera doar o treime din sistemul de gratuitati si facilitati pentru transportul in comun •Administratia locala ar putea fi cercetata penal

Promisiunile electorale ale primarului Constantin Simirad au fost sustinute din banii regiilor de interes public aflate in subordinea Primariei Iasi. Mizand pe faptul ca va castiga voturi in schimbul acordarii unor facilitati pentru cateva categorii sociale bine reprezentate in oras, primarul Constantin Simirad este la un pas de a falimenta Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC) Iasi. Strategia "voturi contra facilitati" si-a aratat roadele. Constantin Simirad s-a ales cu inca un mandat in primul fotoliu din Palatul Roznovanu. Partea nevazuta a lucrurilor a ramas sa fie "digerata" de RATC si s-a concretizat prin pierderi de ordinul zecilor de miliarde de lei. De la inceputul anului, RATC a pierdut lunar, prin obligativitatea acordarii unor gratuitati sau reduceri pentru transportul in comun, intre 3-3,5 miliarde lei. Initial, fondurile RATC au fost "usurate" lunar de aproximativ 5,5 - 6 miliarde lei, municipalitatea returnand, cu titlul de subventii, circa 2,5 miliarde lei/luna, ceea ce reprezinta aproximativ o treime din efortul financiar al regiei de transport. Centralizarea tuturor facilitatilor pe care este obligata regia de transport sa le suporte, in defavoarea promovarii chiar a propriului obiect de activitate, reprezinta o povara pe care municipalitatea, respectiv primarul Constantin Simirad, a pasat-o la RATC din pure ratiuni electorale. Gratuitatile acordate veteranilor de razboi (prin Legea 44/1994), eroilor revolutiei (prin Legea 42/1990), fostilor detinuti politici (prin Legea 112/1990) si persoanelor cu handicap s-au cifrat, la nivelul lunii iunie 2000, la 3,325 miliarde lei. Pentru ultima categorie mentionata, cea a persoanelor cu handicap, gratuitatile acordate pentru transportul in comun au fost facturate la un nivel de 7,6 miliarde lei, din care CL a decontat doar 2,6 miliarde lei.
Prin alte trei normative emise de municipalitate, care au prevazut reduceri acordate studentilor si pensionarilor (HCL 49/martie 1999, HCL 15/ianuarie 2000 si HCL 38/februarie 2000), vistieria RATC a fost "mulsa" lunar de 2,85 miliarde lei. Facand un calcul sumar, rezulta ca sumele care sunt virate lunar de catre CL la RATC nu acopera nici macar unul din capitolele de cheltuieli destinate sustinerii sistemului de facilitati pentru transportul in comun. Aceasta in ciuda faptului ca legislatia care prevede acordarea facilitatilor pentru transportul in comun obliga administratia locala sa acorde tot sprijinul si, implicit, sa suporte cheltuielile legate de acestea. In caz contrar, administratia locala este pasibila de sanctiuni de natura disciplinara, civila sau penala.
Si pentru ca spectrul saracirii regiei de transport sa fie complet, CL a decis in sedinta din 31 iulie sa acorde gratuitati pe mijloacele de transport in comun pentru pensionarii peste 70 de ani. Avand in vedere ca promisiunile facute de primarul Constantin Simirad referitoare la numarul beneficiarilor recent adoptatelor facilitati se apropie de 15.000, se prefigureaza pentru RATC o noua "gaura" de 4,5 miliarde lei/luna. Nealocarea de catre CL a sumelor destinate sustinerii sistemului de gratuitati si reduceri pe mijloacele de transport in comun a avut ca efect imposibilitatea corelarii de catre RATC a pretului biletelor cu cheltuielile reale. Situatia a fost determinata si de faptul ca, in perioada iunie 1999 - iunie 2000, pretul unei calatorii a cunoscut o crestere de 25% in timp ce preturile anvelopelor, materialelor, pieselor de schimb, uleiului, energiei electrice si carburantilor au crescut cu 52-168%. In aceste conditii, RATC a fost impinsa incet, dar sigur, in menghina falimentului, prezentandu-se azi ca o regie a carei supravietuire ar depinde doar de mila publica.
Ovidiu MARDARE
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1369 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019727 (s)

loading...