News Flash:

Sub directorul Mihai Olan - Transmixt Pascani a devenit raiul hotilor

14 Mai 1999
2029 Vizualizari | 0 Comentarii
•Continuam astazi prezentarea modului in care s-a reusit ca o societate de stat - Transmixt Moldova SA Pascani - care, pina nu demult, mergea bine, sa ajunga cu datorii mai mari decit capitalul social. Tirul incrucisat de acuze, pe de o parte, ale unor fosti salariati, iar de cealalta parte a directorului Mihai Olan are, totusi, un numitor comun: hotii fara pereche, furturi de zeci si sute de milioane, care ar fi ruinat si cea mai prospera intreprindere.

"Principalul vinovat este directorul Olan"

Iata ce ne-a declarat Vasile Ilie, care ne-a fost recomandat ca fiind cel mai bun mecanic pe care l-a avut vreodata unitatea: "De la un timp, a inceput cearta, care a plecat de la furat. Aceasta este realitatea. In primul rind, principalul vinovat il consider pe director; el i-a favorizat pe unii sa fure. Apoi, unele contracte sint dubioase. Unele bunuri, cum ar fi betonierele de la presa de boltari, au disparut de mult din unitate. A fost cumparata o freza, cred ca de la fiare vechi, cu un pret foarte mare. Se vehicula ca s-ar fi dat pe ea 10-15 milioane. Ori, ca fier vechi ce era, nu putea avea un asemenea pret. A fost adusa doar ca schelet si au facut-o acolo. La aceasta freza, de cind au adus-o, numai particular s-a lucrat. Se faceau de toate: roti, excentrice, axuri pentru mori, malaxoare de aluat, carute, care nu aveau nimic in comun cu auto. Erau carute intr-un timp, stateau stivuite, in spate, la vulcanizare. Acum, au luat-o, asta e, dar se puteau face cu ea lenghere la directie, barele de la autobuz, se puteau face foarte multe pentru societate. S-a facut, dar foarte putin. Se facea unul la o saptamina. Am vazut cu ochii mei ca nu se lucra pentru unitate. La mecanic sef, cel putin, 80% s-a lucrat particular. Cu echipa care lucra pe aceste aparate, nu se putea lucra pentru altcineva, pentru ca baietii erau numai din zona Helesteni, de la domnul director. Era si cumnatul domnului director acolo, deci stiu ce spun. Totul cu materialele unitatii. Se scoteau cu RK-urile (reparatii capitale, n.r.) la diverse autobuze si se lucra asa. Asta se poate verifica la RK-urile facute. Scrie ca s-a bagat intr-un autobuz nu stiu cite kilograme de tabla, nu stiu citi metri liniari de teava patrata etc. Si la autobuzele alea, dupa numai doua-trei saptamini, incepea sa curga tabla de pe ele. Ei numai le prindeau si le vopseau. Mai schimbau si tabla, dar intr-o foarte mica masura".

"Contractele pentru autobuzele de la Borsa sint dezastruoase"

Vasile Ilie ne-a mai povestit de niste autobuze pe care unitatea le-a achizitionat de la un patron din Borsa, pentru care s-a platit enorm, desi nu meritau decit jumatate din suma si, culmea, s-au acordat si "bonusuri": cite un camion pentru fiecare autobuz. "O alta chestie dubioasa - autobuzele aduse de la Borsa. Am fost cu domnul director si le-am vazut pe primele doua. Mi s-a spus ca unul ar fi 40 de milioane si altul 60. Dupa cum aratau autobuzele, cam atit faceau. Dupa ce le-a cumparat, am aflat ca unul era peste 90 de milioane si altul mai bine de 100 milioane. Si a mai dat si masini in loc. A dat un camion in locul unui autobuz, plus diferenta de bani, cele 40 de milioane. Eu am plecat pentru ca n-am mai putut rezista. Ni se spunea ca nu se munceste, ca se fura si cind vezi ca altul se imbogateste pe munca ta te apuca scirba. Nu stiu cum se face, ca nimic nu merge. S-a incercat apoi sa se comercializeze materiale de constructii. S-a adus internita, ciment de la Bicaz. Mergea bine. Nu mai aduce, ca nu-i rentabil. Nu stiu cum nu poate fi rentabil, pentru ca un patron care nu are aceeasi putere financiara cu cea a unitatii, cel la care lucrez eu acum, are si el materiale de constructii si la el merge".

Cum s-a evitat prezenta salariatilor in sedinta din 13 noiembrie

Ultimul pas pe care ni l-a mai spus Vasile Ilie se refera la modalitatea in care au inteles cei din conducere sa scape de prezenta nedorita a salariatilor la sedinta din 13 noiembrie, in care fusesera anuntate numai 120 milioane de lei datorii si o situatie pe ansamblu a societatii "foarte buna", dupa cum se exprima semnatarii memoriului ajuns la redactia noastra, desi datoriile societatii se cifreaza la aproximativ 3,5 miliarde de lei. "Inainte de sedinta din 13 noiembrie, la care au venit si cei din AGA, precum si cenzorii, a venit maistrul la mine cu o hirtie, sa semnez ca am luat la cunostinta ca a doua zi va fi sedinta. Eu eram sub o masina, murdar tot de ulei. Am iesit si am semnat. De fapt, era o procura speciala. Sedinta a fost dupa vreo saptamina sau doua, pentru ca nu s-au potrivit atunci niste lucruri. Am intrat si eu in sala, sa vad despre ce era vorba. cind am intrat, m-a intrebat unul: xTu stii ce-ai semnat atunci? O procura speciala prin care ai recunoscut un reprezentant al tau la sedinta. Tu n-ai ce cauta aicix. L-am intrebat si eu pe maistru cum a putut face asa ceva si a bolmojit el ceva si atit. Asa au semnat toti. Ba, pe soferi i-au amenintat: xPoate vii la sedinta, ca miine iti iau masina!x. Plescan a ramas fara masina, pentru ca a votat impotriva directorului", a incheiat Ilie.

"Am fost trimis sa fac transporturi in interesul directorului"

Un fost sofer de la Transmixt, Valerica Gafita, a aratat ca interesul directorului era mai presus chiar de salarizarea angajatilor: "Toata perioada mea de activitate in aceasta unitate am fost stimat pentru faptul ca aveam o ruda jurist la rafinariile Onesti si puteam ajuta cu produsele petroliere pentru autobaza. Intr-o zi, directorul m-a chemat la el si mi-a spus sa fac o cursa la Deva, pentru o obligatie a lui. Cursa am efectuat-o cu niste patroni carora le-am adus incaltaminte de la Deva si am descarcat la COMAT Piatra Neamt. Cursa de Deva este si in momentul de fata nejustificata si deci si nesalarizata. Pina la urma, n-am mai putut lucra cu domnul Olan, tot din cauza ordinelor de cursa pe care mi le dadea, curse efectuate in folosul sau personal. I-am spus: xDomnule director, eu ce fac, muncesc aici, dorm in cabina la temperaturi de minus 18 grade si nu sint platit?x. Mi-a raspuns ca vom vedea noi cum facem. L-am rugat sa facem macar sistemul de climatizare din masina si mi-a promis ca vom rezolva si problema asta. Pe spinarea mea si a altora, el a dat o cisterna plina si o alta cu doua compartimente cu motorina la o statie PECO la Draguseni, patronului Dan Fasola. Nu cred ca se poate dovedi ca motorina aceea s-a mai intors inapoi, pentru ca, in momentul in care motorina a iesit de pe poarta unitatii, nu s-a incheiat nici macar un proces verbal de custodie, nicidecum factura sau aviz. Si e vorba de in jur de 18.000 litri de motorina! Asta a fost in 1997, pe la sfirsitul lui octombrie".

"Pentru ca mi-am cerut drepturile, mi-a vindut cisterna cu numai 80 milioane!"

Gafita a adaugat ca directorul a facut ce-a facut si, in final, l-a dat afara, pentru ca nu a renuntat sa-si solicite drepturile. "In cele din urma, am fost lasat pe drumuri, mi s-a luat masina pe care munceam, autocisterna IS-02-SES, pe care a vindut-o directorul cu numai 80 de milioane de lei unui patron - masina reparata de curind si avind o functionare ireprosabila. La cisterna aceea eu am muncit 7 luni de zile, fara sa fiu platit pentru reparatii. Pe ea s-a pus totul nou. Cutie de viteze noua, punte noua, cauciucuri, pompa de injectie, electromotor, alternator, vibrochen, toate noi! La ora aceea, cisterna valora in jur de 400 milioane; el a dat-o cu 80 de milioane, ca sa scape de mine, sa nu ma mai vada. El a fost si manipulat de cei care-l inconjoara, unul din ei fiind total nepregatit pentru postul pe care-l ocupa. Este vorba de Ion Farchizon, pe care l-a pus sef de autogara", a povestit Valeriu Gafita.

Olan sustine ca a dat afara doar necinstitii

Directorul Mihai Olan este de parere ca personalul actual poate face fata cu succes solicitarilor societatii. Mai mult, el afirma ca nu au fost dati afara decit cei care au fost prinsi furind unitatea. "Ca sa tii un copil care a terminat un liceu de specialitate si-l aduci intr-un astfel de mediu, cu problemele care sint?! Decit sa-l bagi in bucluc, mai bine nu-l pui. Ion Farchizon lucreza de 20 de ani in unitate. A lucrat ca sofer, a lucrat un an de zile ca sef de autogara, cit a fost in locatie de gestiune si cunoaste foarte bine specificul traseelor si al masinilor. Cei care au facut reclamatia au crezut ca pot schimba zece directori, ca sa-si poata face ei nestingheriti afacerile. Pentru ca un director nou abia invata si nu are eficienta in combaterea tuturor nelegiuirilor, pe care, poate, nici nu le percepe. Ei au fost deranjati, in primul rind, de organizarea unei echipe de control permanent. Unul din ei a fost prins, pe relatia Pascani-Tirgu Neamt, cu 17 calatori fara bilet, intr-o singura zi. Cel care a fost sef de autogara ii dadea lui taica-sau nouasprezece trasee de Piatra Neamt intr-o luna. Asa ca l-am repus in functie pe cel care fusese anterior sef de coloana de calatori si care fusese suspendat pentru ca era prea bun la inima. A inchis ochii la unii ca au stricat o piesa, la altii ca a stricat motorul si asa mai departe. Deci l-am scos pe acel copil care nu a condus nimic in unitate, in afara de o Dacie papuc si am pus un om care stie ce inseamna un autouz. E adevarat, nu a terminat liceul, s-a oprit in clasa a unsprezecea, dar nu din propria vointa, ci pentru ca a fost trimis la canal si nu a mai avut posibilitatea sa termine scoala. Cit despre scaderea ratei incasarilor la coloana de calatori din cauza schimbarii sefului de coloana, este pur si simplu o inventie", a aratat Mihai Olan.

"Vinzarile au scazut din pricina concurentei neloiale"

Seful autogarii, Ion Farchizon, se apara spunind ca nu este vina nimanui ca sint o groaza de masini particulare care preiau calatorii din statii: "Oricum, noi avem probleme mari cu cei care ne fac concurenta neloiala si ne iau pur si simplu calatorii din statii, cu masinile personale, dar fara sa fie inregistrati legal ca firme sau persoane autorizata sa efectueze astfel de transporturi. Aici nici Politia nu poate face nimic, pentru ca intotdeauna acesti soferi gasesc cai de scapare. Astfel incit vinzarile noastre de bilete sint reduse cu mai mult de jumatate. La Tatarusi sint vreo patru curse, dar avem doar doi calatori intr-o masina. Mai avem 103 abonati, dar asta nu inseamna foarte mult". Da, este adevarat, aceasta este o problema reala, dar ea exista si inainte, probabil.

Cazul Balota este unul penal, de acum

Raspunzindu-ne in privinta maririlor de salarii fara suport financiar, Mihai Olan a aratat: "Marirea de salarii nu a fost o initiativa a mea personala. A fost pur si simplu negocierea salariilor, care si asa erau foarte mici. Iar societatea merge oricum in pierdere, inca. Solicitarile au scazut cu 40%, iar cheltuielile au crescut cu 80-100%. Numai pretul la carburant s-a marit cu 60%. Totusi, in curind speram sa ajungem pe zero, adica sa oprim pierderile". Una din invinuirile aduse directorului Olan consta in faptul ca, in momentul in care fostul responsabil al scolii de soferi, Ovidiu Balota, a preluat sectia, nu a predat o gestiune fixa. Iata si explicatia directorului: "Nu a avut o gestiune separata pentru ca scoala de soferi facea parte din sistemul de gestionare al societatii si contabilul sef avea inchideri de activitate lunare ale scolii de soferi. Bineinteles ca atunci putea spune foarte bine daca aceasta constituia un neajuns, dar a mers asa. Nu a reclamat acest fapt decit in momentul cind a fost schimbat din functie si cind s-a constatat ca nu elibera chitante elevilor. Am intrebat unii elevi de ce nu platesc soala si ei mi-au raspuns ca au platit. Le-am cerut chitantele si mi-au spus ca nu li s-a dat chitanta. Oamenii au semnat niste declaratii in acest sens si am inaintat cazul la Politie".

"Olan nu a fost niciodata manager!"

O alta sesizare sosita la redactie, semnata de Ovidiu Balota si Gheorghe Baiceanu arata, pe scurt, in viziunea semnatarilor, cauzele care au dus la decaderea economica a unitatii: "Olan M. nu a fost niciodata manager, fiind contestat la examen. FPS Iasi l-a tinut asa si a functionat fara consiliu de conducere. Nu a luat in primire de la fostul director, Pintilie Gheorghe, sigiliile si nici activul societatii, ceea ce a dus, zicem noi, la distrugerea parcului auto. Olan M. a luat decizii de unul singur si a inlaturat oameni buni din unitate, punind in locul lor oameni foarte slab pregatiti din punct de vedere profesional si chiar fara studii. Gordin Constantin este numit CFI-st desi fiind examinat pentru functia de contabil sef a luat nota 3,50 in 1994. L-a numit sef coloana pe Farchizon Ion, care are doar sapte clase elementare, acesta este corupt si un mare ciubucar. Farchizon este de profesie sofer, iar cind a lucrat pe autobuz a facut un accident grav de circulatie, avind si acum proces in derulare. Aici trebuie precizat ca Farchizon Ion l-a santajat pe directorul Olan pentru a fi pus in functia de sef coloana calatori cu un dosar cu copii ale actelor contabile cu care Olan a furat sute de milioane de lei. O copie a acestui dosar a trimis-o Farchizon Ion si la FPS Iasi, cerind anchetarea lui Olan pentru toate hotiile dovedite de el. Dar si Olan are un dosar compromitator pentru Farchizon I., cu declaratii de la mai multi soferi care i-au dat ispagax pentru a obtine mai multe facilitati. Farchizon a furat din unitate un aparat de sudura si trei banci din autogara, cu acordul lui Olan M. Mihai Olan a angajat 4 persoane dupa ce a disponibilizat alte 40, dar cu date retroactive si doar cu plata salariilor mai tirziu".

De ce a lasat FPS sa se ajunga la un asemenea scandal?

Am fi dorit sa-l intrebam pe directorul FPS Iasi, Felix Hrestic, cum se face ca Mihai Olan este mentinut la cirma unei societati care se duce la vale ca luata de viitura chiar si dupa expirarea mandatului de patru ani. De ce, oare, nu s-a organizat, asa cum prevede legea, un nou concurs pentru ocuparea acestui post? In ce mod s-a respectat, in cazul de fata, contractul de manageriat, daca societatea a ajuns o ruina? A cui este, totusi, responsabilitatea pentru faptul ca datoriile inregistrate de aceasta intreprindere au ajuns sa depaseasca insusi capitalul ei social? Din nefericire, trei zile la rind, directorul FPS nu a putut fi contactat, fiind in deplasari prin judetele Moldovei. Nici Edmond Roman, cel care raspunde de aceasta unitate, nu a fost de gasit. Oricum, asteptam cu interes si raspunsul FPS-ului in aceasta problema. Iata si o interogatie cu o semnificatie deosebita, ce vizeaza conducerea FPS Iasi, cuprinsa, de asemenea, in paginile protestului semnat de Ovidiu Balota si Gheorghe Baiceanu: "Iar acum va intrebam iarasi, domnilor Hrestic si Roman, ce rost mai aveti dumneavoastra la FPS cind cu buna stiinta administrati si indrumati gravele furturi ale amicului dvs., Olan Mihai. Nenorocirea este ca pentru aceasta activitate a dumneavoastra sinteti platiti cu milioane de lei din buzunarele noastre si va plingeti ca sindicatele nu va inteleg...".

Sorin CHIRIAC
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2248 (s) | 33 queries | Mysql time :0.032822 (s)