Teleportarea cuantica a atins un nou record de distanta

15 Aprilie 2009
3616 Vizualizari | 0 Comentarii
Teleportarea cuantica a atins un nou record de distanta
Afisat 12.44

Insulele La Palma Si Tenerife au fost protagonistele ultimei inovatii in domeniul teleportarii. Profesorul Ursula Gerber si colegii ei de la Universitatea din Viena au transmis date pe o distanta de 144 de kilometri, intre cele doua insule. Distanta este de zece ori mai mare decit la precedenta tentativa de a transmite date de acest tip, care a masurat numai 13 kilometri.

Potrivit cercetatorilor, al caror studiu a fost publicat in revista stiintifica "Nature", succesul este "o etapa esentiala pentru viitoarele forme de comunicatie cuantica prin intermediul satelitilor". Reusita prezinta "un mare interes" pentru domenii precum criptografia si teleportarea cuantica, a mai adaugat echipa vieneza pentru agentia AFP.

Existenta unor particule microscopice care formeaza un tip de perechi inseparabile, indiferent de distanta la care se gasesc una fata de cealalta, este cea care a facut posibil experimentul austriecilor. In aceste conditii, proprietati precum energia si impulsul se conserva, iar orice actiune exercitata asupra uneia dintre particule are efect imediat asupra celeilalte, comunicarea dintre ele realizindu-se instantaneu.

Teleportarea informatiilor de catre echipa coordonata de Gerber a fost reusita cu ajutorul fotonilor (particule elementare de lumina) conectati in perechi datorita polarizarii lor. Generate pe insula La Palma, perechile de fotoni cu proprietate cuantica au fost separate: un foton a ramas pe acea insula, in timp ce "geamanul sau" a fost trimis prin atmosfera la oglinda unui telescop de la statia optica a Agentiei spatiale europene, din insula Tenerife. S-a reusit astfel transmiterea de date, desi fotonii aflati la 144 de kilometri distanta erau in contact unii cu altii doar prin intermediul moleculelor de aer. Experimentul a permis generarea unei chei criptografice cuantice intre cele doua insule, in cadrul unei transmisiuni fara fir. Criptografia cuantica este domeniul care va beneficia cel mai mult de pe urma experimentului, anunta Ursula Gerber: orice incercare de a intercepta un mesaj acompaniat de o particula conectata la o alta este dezvaluita de "geamana" acesteia.

Experimentul Universitatii din Viena ar putea reprezenta un mic pas spre tehnologia de teleportare din "Star Trek", devenita faimoasa inca de pe vremea capitanului Kirk, in anii `60. "Transportorul" galactic omniprezent in productia americana a fost inventat din motive practice de Gene Roddenberry, creatorul serialului. "El realiza aproape in fiecare saptamina cite un show despre explorarea unei noi planete si trebuia sa gaseasca o cale de a-si transporta personajele din imensa nava pe suprafata planetei respective intr-un timp destul de scurt. Stia ca ar fi fost prea scump sa incerce sa aterizeze naveta spatiala pe un decor planetar diferit de la o saptamina la alta, asa ca s-a gindit sa foloseasca un fel de dispozitiv de autotransportare, pe care l-a numit transportor", explica pentru BBC Online consultantul stiintific al faimosului serial "Star Trek", Andre Bormanis.

Prima schema teoretica a teleportarii cuantice a fost propusa in 1993 de un grup international format din sase oameni de stiinta, printre care si cercetatorul Charles Bennet de la IBM. Potrivit acesteia, proprietatile oricarei particule pot fi transferate catre o alta particula, chiar daca cele doua parti se afla in colturi opuse ale galaxiei, iar primul experiment care a verificat aceasta tehnologie a avut loc la Universitatea Innsbruck din Austria, patru ani mai tirziu.
Incarc...