News Flash:

Tot orasul ramane fara caldura

15 Noiembrie 2008
6608 Vizualizari | 18 Comentarii
Tot orasul ramane fara caldura
• Primarul Gheorghe Nichita crede ca gazul metan de la Romgaz ar putea salva pentru moment situatia de la Centrala Electrica de Termoficare Iasi • Totusi, nu exista nici un angajament concret, iar o problema este cauzata de lipsa unui transportator • Nichita de-abia asteapta numirea noului Guvern, in speranta ca acesta va salva situatia centralelor de termoficare din tara, printre care si cea de la Iasi • "Primarul bajbaie si in ceea ce priveste CET-ul, si RATP-ul, si situatia parcarilor. Gazul nu este o solutie de functionare pentru CET care sa duca la un pret redus. Doar carbunele poate sa duca la un pret care poate fi acoperit din contributia populatiei si a subventiilor. Trebuie refacute punctele termice care sa functioneze autonom si sa nu mai depinda de CET. Centrala produce numai in pierdere. Au o pierdere de 20 milioane Euro", a precizat consilierul municipal liberal Radu Botez


Primaria are mainile legate si nu mai poate gestiona situatia critica in care se afla in acest moment Centrala Electrica de Termoficare (CET). Dupa mai multe anunturi legate de un vapor cu carbune care ar salva orasul de la inghet, primarul Gheorghe Nichita propune o noua varianta, in speranta ca iesenii nu vor ingheta in apartamente in aceasta iarna. Este vorba de achizitionarea de gaz metan, care insa nu se poate realiza din cauza ca nu a fost gasit un transportator.

"Facem demersuri in continuare deosebit de insistente la nivel national. Impreuna cu ministrul Vosganian s-au identificat o serie de masuri. Sa facem rost de gaz, sa luam de la Romgaz. Am semnat un protocol, dar nu am reusit sa semnam un contract din cauza ca nu avem un transportator. Astept ca ministrul sa intervina", a precizat primarul Gheorghe Nichita. Totodata, primarul se bazeaza pe achizitia de gaz pentru a porni centrala de la Holboca. "Daca aducem gaz pornim CET2 incepand de duminica. Mai realizam o serie de demersuri la Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei pentru stabilirea pretului corect. Vom calcula cat inseamna exact subventia de la Guvernul Romaniei si cat inseamna subventia Consiliului Local. Ideea e sa nu marim pretul la populatie", a mai spus Nichita.



Datorii mari fata de E.ON Gaz

Primarul a anuntat ca CET-ul in momentul de fata este dependent de gazul metan deoarece numai asa s-ar putea asigura energia termica pentru urmatoarele doua luni. "In conditiile in care avem gaz metan, putem asigura populatiei caldura pentru doua luni. In ceea ce priveste datoriile catre E.ON Gaz, care ajung la 30 milioane lei, nu putem sa le achitam si nici Guvernul Romaniei. Ideea este ca solutia cu Romgaz sa fie mai ieftina", a spus primarul.



Speranta vine de la noul Guvern

Edilul sef vede pentru viitor o solutie salvatoare pentru toate centralele de termoficare din tara. Astfel, un nou Guvern ar rezolva toate problemele legate de furnizarea energiei termice. "Vom vedea cu noul Guvern cum va evolua situatia CET-urilor din tara, pentru ca nu numai la noi sunt probleme. Situatia este critica si au inteles acest lucru si cei de la Guvern", crede primarul. Consilierul local Radu Botez acuza faptul ca primarul nu are o strategie coerenta in ceea ce priveste situatia CET, iar solutia pentru viitor ar fi ca punctele termice sa nu mai depinda de sistemul centralizat. "Primarul bajbaie si in ceea ce priveste CET-ul, si RATP-ul, si situatia parcarilor. Gazul nu este o solutie de functionare pentru CET care sa duca la un pret redus. Doar carbunele poate sa duca la un pret care poate fi acoperit din contributia populatiei si a subventiilor. Trebuie refacute punctele termice care sa functioneze autonom si sa nu mai depinda de CET. Centrala produce numai in pierdere. Au o pierdere de 20 milioane Euro. O retehnologizare ar costa 20 milioane Euro. Sunt 60.000 de familii in Iasi, iar cu 300 Euro de familie s-ar rezolva problema incalzirii. Primarul nu are nici o strategie. Bajbaie, sa nu mai vorbim de alte prostii. Sunt masuri pe termen scurt", a explicat consilierul liberal. Mai mult, liberalul acuza tendinta primarului de a cere pomana de la autoritatile centrale, explicand ca un astfel de comportament este reprezentativ perioadei de dupa Revolutie. "Primarul, in declaratia lui, spera ca un nou Guvern va da pomeni in continuare. Nu mai suntem in anii `90. Aceste viziuni sunt depasite. Trebuie produs agent termic cat mai ieftin", a conchis Botez.


Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (18)

gospodarul  | #48087
M-am saturat de carcotasi. Consilierii de la PNL si PD-Lstiu sa critice, acum avem nevoie urgenta de solutii viabile. Daca sunt atat de priceputi sa vina cu solutii, nu cu maraieli de pe margine.
E usor sa spui cuvinte, dar mai greu sa cauti solutii.
Mai in vara spuneau ca au solutii, de ce nu le au facut publice si sa incerce sa le aplice.
Nu-mi plac muscatorii de dos!
Toata ziua se vaita, iau banii de la primarie,atat stiu sa critice.
PNL ar trebui sa taca, au avut viceprimar, ce a facut acesta cat a fost in functie?
ciqita  | #48088
Da` botez asta ce pregatire are de isi da el cu propunerea???
Cat despre niqita nici nu poti si nici nu ai de unde sa-i ceri mai mult.Marii conducatori tocmai in momente de rastriste se vad.Nasol.
Fochistul Sef  | #48089
Bravo ieseni! Asa ati votat asa vi se gospodareste orasul si asa va sunt gospodariti banutii!
iesean  | #48090
Vi saracii sefi de la cet ce se fac ei daca nu dau caldura la fraeri no sa mai ia salarii astronomice de la populatie ca de agentii economici ai sterge guvernul de datorii ,iar pe noi fraerii ne dau afara din case.Eu unul mai doresc o revolutie adevarata nu cu revolutionari care de 20 ani nu le ia nioci o taxa si nici macar nu au vazut revolutia sau lovitura de stat cum am crezut noi fraerii.
Maria  | #48091
Primar decacat comunist .La furat nu are nevoie de guvern dar cum este o situatie mai deosebita duce dorul centralizarii cind deciziile se luau la centru si cacaciosii astia mai mici erau numai pe post de spion imputiti pusi pe capatuiala.
x  | #48093
Domnilor...n-ati fi putut sa va ganditi asta vara la asta?? Deja e frig...si afara ...si in case!!
Bucur  | #48094
Auditul facut de directorul Agentiei Pentru Eficienta Energetica din cadrul Primariei Bucuresti la CET - Iasi timp de doua zile in luna Iunie este cunoscut si de Primaria Iasi deoarece a fost depus cu nr. de inregistrare. Acest audit a fost transpus in acest prim program adus la cunostinta autoritatilor si il punem la dispozitia dumneavoastra.

REDUCEREA IMPACTULUI FACTURII ENERGIEI TERMICE IN SEZONUL 2008 - 2009

Nota:

Reglementarea pretului energiei termice se face in fiecare an prin coordonarea agentiei nationale de reglementare a energiei - A.N.R.E. - in luna iunie, urmand ca producatorii sa-si negocieze tarifele in luna iulie iar populatia sa suporte consecintele in factura lunii noembrie.

Conform reglementarilor guvernului romaniei, contestarea modului de constructie a reglementarilor se accepta in 60 de zile de la emitere, situatie in care consumatorul este pus in fata consecintelor noii reglementari cand nu mai poate face contestatie.
Din acest motiv s-a organizat o analiza energetica la Iasi, in luna iunie si nu mai tarziu, cu sprijinul Agentiei pentru Eficienta Energetica din Bucuresti.
Pe baza discutiilor purtate cu conducerea ceturilor si a verificarilor facute direct pe utilajele energetice din CET Iasi, a rezultat un program de actiuni care au drept scop final reducerea pretului gigacaloriei la Iasi in conditiile actuale cu cca. 45% fapt care va permite suportarea mai usoara impactului pretului combustibilului de pe piata mondiala.


Programul rezultat cuprinde doua capitole:

- capitolul privind actiuni pe linie administrativa
- capitolul privind actiunile tehnice.













PROGRAM Anexa

A. MASURI ADMINISTRATIVE

1. CONSTATARI:

• CONSTATAREA
Consiliul Local al Municipiului Iasi a promovat o hotarare prin care a instituit incasarea unei redevente in folosul primariei, platita de CET pentru exploatarea retelei termice municipale.
In prezent CET - ul plateste redeventa decontand-o in factura energiei termice suportata de populatie. In conformitate cu legea serviciilor publice nr. 51/ 2006, primaria este administratorul tuturor elementelor de infrastructura prin care se permite accesul populatiei, in mod neingradit, la serviciile publice.
Reteaua de distributie a energiei termice este component de infrastructura, asemeni retelei de canalizare sau tramei stradale, fiind ilogic si imoral instituirea unei redevent in cazul in care exploatarea infrastructurii se face de catre de o alta unitate, de asemenea a primariei, caz in care redeventa este o majorare artificiala a facturii ce atenteaza la buzunarul cetateanului. de asemenea, intretinerea ca manoperea si materiale, reparatia ca manopera si materiale, investitiile de extindere sau retehnologizare sunt intervtii asupra proprietatii publice, acestea trebuind sa fie suportate in totalitate de bugetul local.(o reparatie a retelei de termoficare decontata in factura beneficiarilor de caldura este ca si cum asfaltarea unei strazi s- ar face din banii riveranilor).

SOLUTIA
Se va promova hotarare de consiliu pentru corectarea si aducerea in conditii legale a costurilor introduse in mod necuvenit in structura facturii.
Aprobarea hotararii va diminua pretul gigacaloriei la populatie cu cca. 3%.

• CONSTAREA:
Reparatiile si imbunatatirile punctelor termice din municipiul Iasi se efectueaza in prezent prin trageri asupra unui credit acordat de BERD.
Folosirea creditului BERD purtator de rate si dobanzi constituie o alta forma de atentat la buzunarul consumatorului de caldura intrucat Romania are la dispozitie peste 31 mld euro pe care nu este in stare sa le consume din lipsa de proiecte, dar defapt din lipsa de interes a administratiei locale.
Fondurile structurale au regim GRANT nefiind supuse restituirii.
Deci intreaga retea de termoficare care astazi realizeaza pierderi de cca. 37.8% din energia livrata de CET nu este modernizata, pierderile nu sunt eliminate, fiind mai usor sa fie facturate populatiei.
Reteaua de transport a energiei termice, fiind proprietate publica, este in sarcina primariei, pierderile de retea din conceptia de mai sus, sunt moral necesar a fi suportate de primarie pana la eliminarea lor prin grija directiei tehnice din primarie.

SOLUTIA
Prin hotarare de consiliu se vor corecta anomaliile financiare semnalate, impactul scontat asupra pretului gigacaloriei prin corectia de mai sus este de cca. 10% din pret in iarna 2008 - 2009.
In cazul nepreluarii creditului BERD pentru alte scopuri, primaria iasi va solicita bancii incetarea contractului de creditare. In cazul in care BERD va invoca clauze penalizatoare este necesara interventia in parlamentul de la Strasbourg a deputatilor trimisi de Iasi.


• CONSTATAREA
Primaria Iasi nu este sustinuta asemenea Primariei Bucuresti de o comisie energetica formata din specialisti voluntari cu prestigiu si cunostinte profesionale ridicate, voluntari care sa analizeze si sa decida asupra celor mai adecvate solutii inaintate primariei de catre institutii sau cetateni implicati in gasirea unor solutii energetice necesare orasului Iasi.
Municipiul Bucuresti are o astfel de organizatie infiintata prin H.C.G.M.B. Nr 277/2006 (vezi site PMB.ro.)


SOLUTIA
Primarul Municipiului Iasi va initia o hotarare de consiliu in acest sens urmad ca Agentia Energetica Municipala Bucuresti sa acorde asistenta necesara organizarii activitatii unui astfel de organizatii si la nivel de municipiu Iasi.

• CONSTATAREA:

CET Iasi este alimentata cu gaze naturale prin reteaua publica de gaze la tarife majorate de intermediarii prestatori de servicii de transport si distributie.
Intrucat ponderea costului gazelor este intre 60 si 80 % din pretul la gardul CET orice diminuare a pretului combustibilului are impact major in factura intretinerii.
In timp ce gazele naturale din import sunt procurate la pretul de 375 dolari pe mia de metri cubi iar ROMGAZ vinde gaze la pretul de 186 dolari mia de metri cubi calificarea CET drept consumator eligibil este o inselatorie deoarece eligibilitatea nu poate fi exercitata.
ANRE - agentia nationala pentru energie formeaza asa zisul cos de gaze in care amesteca gazele produse cu cele importate formand un pret unic mediu.
Va informam ca anul trecut cosul a fost definit de 54% gaze tara si 46% gaze
import. In realitate importul a fost de numai 26%.

In dispretul populatiei ANRE nu a facut corectia necesara noilor procente atentand si pe aceasta cale la buzunarul populatiei.


SOLUTIA
Grupul Asociatiilor de Proprietari si Locatari va interveni pe langa deputatii si senatorii de Iasi in vederea intocmirii si promovarii unui proiect de lege prin care sa se permita procurarea gazelor naturale de la furnizorul Romgaz.
Pentru evitarea taxelor exorbitante percepute de Eon care este indreptatita sa deconteze, in factura suportata de populatie, banii dati guvernului pentru reteaua cumparata, situatie generala in cazul vanzarii proprietatilor publice, parlamentarii de Iasi care au fost votati sa apere interesele populatiei, vor fi rugati sa introduca un paragraf in proiectul de act legislativ prin care municipalitatile in calitate de consunator strategic sa fie autorizate in a se racorda la retelele TRANSGAZ

In acest caz impactul asupra pretului caldurii se estimeaza a fi de cca 15%

CONSTATARE

In prezent, in cazul reducerii consumurilor vara se opreste unul din cele doua CET-uri (CET Holboca) cel care functioneaza pe carbune, el functionand numai iarna.
CET-ul oprit devine consumator net de electricitate, aceasta electricitate este furnizata de celalat CET prin retelele electrice municipale.
Energia electrica este transportata prin retelele Eon, iar aceasta incaseaza de la CET-ul oprit tariful, pentru energie electrica consumata, ajustat cu toate comisioanele desi producatorul energiei consumate este aceasi intreprindere adica CET-ul.

SOLUTIA
Se va propune Primarului Municipiului o actiune de negociere a unui acord de servicii reciproce intre Eon si Municipalitate prin compensarea utilizarii de catre EON a teritoriului municipal pentru activitati de productie in schimbul transportului gratuit a energiei electrice intre cele doua CET-uri

Impactul asupra facturii in acest caz este de cca 1%

CONSTATARE

CET Iasi este in prezent detinatorul unor debite restante in facturi neachitate.
In timp ce Senatorul de Iasi domnul Varujan Vosganian in calitate de Ministru al Finatelor a anulat debite de 1.2 miliarde de euro la termoelectrica, debite identice create cu cele ale CET Iasi, in cazul orasului Iasi acest lucru a fost amanat, banuim din ratiuni de alta natura decat cele de forta majora

SOLUTIA
Se va propune senatorului Varujan Vosganian Ministrul al finantelor, in numele intereselor populatiei Iasi, initierea documentelor necesare si efectuarea operatiunilor de anulare a datoriilor istorice acumulate independent de modul de administrare al serviciului public de alimentare cu energie termica si al dobanzilor cumulate de aceste datorii.

B. ACTIUNI TEHNICE IN CET

B1. CONSTATARE

In cadrul verificarilor directe in instalatiiile in functiune din data de 11 iunie in CET 1, a fost urmarita exploataresaa blocului Nr 1.
Pe baza datelor culese direct de pe aparatura de control de la bordul agregatului s-a constat desi CET IASI ESTE DETINATOREA UNORA DIN CELE MAI PERFORMATE UTILAJE DIN ROMANIA, desi randamentul total energetic al blocurilor energetice CET Iasi este de peste 85% se functiona in regimul verificat sub 50%, deci peste 30% din energia produsa este evacuata in atmosfera.
A fost verificata calitatea prestatiei echipei care asigura pilotarea agregatului nr 2 in functiune la CET 1 si erorile descoperite au fost sub limita acceptata calificativului bine pierderile find nesemnificative, deci neimputabile exploatarii.
Totusi 30 % din caldura produsa nu era nici macar expediata spre populatia care o primea doar in factura. Cauza acestei pierderi impuse regimului de exploatare analizat se gaseste in neaplicarea masurii de eliminare a componentelor balast, utile in cazul producerii separate a energiei electrice, caz uzual inainte de 1989 dar neeconomic si neutilizat azi .
Conducerea CET Iasi nu poate dispune eliminarea cozii de condensatie, a circutelor de racire si a turnurilor de evacuare a energiei termice in mediu datorita unor reglementari eronate emise impotriva intereselor populatie de catre ANRE care obliga producatorii CET la previzionarea unei productii electrice suportand prin penalizari livrarea unei cantitati de electricitate peste cea produsa in cogenerare, regim de exploatare total neeconomic suportat de populatie.
Astfel CET Iasi performata la nivel randament energetic de peste 85% produce energie la o eficienta de cca 60% pierderea astfel suferita fiind coantificabila si facturata populatiei municipiului Iasi

Impactul unei astfel de pierderi este aproximativ cca 15% din factura

SOLUTIA
Se va propune reprezentantilor Iasiului in Camera Deputatilor formularea unor interpelari sau acte legislative prin care ANRE sa fie determinat sa respecte DIRECTIVA E.U. Nr 8/2004 de sprijinire a producerii energiilor in cogenerare si eliminarea reglementarilor care sa conduca le ineficienta programata in vederea incarcarii artificiale a facturii suportate de populatie.
Dupa obtinerea actului normativ de disciplinare a ANRE si obligarea acestuia sa serveasca interesele poipulatiei, CET Iasi va dezansambla componentele balast trecand in cogenerare pura intreaga uzina fapt care va creste randamentul general al CET cu peste 20 de procente determinand scaderea pretului gigacaloriei cu cca 10%






Mai sunt in tratare urmatoarele masuri tehnice

- Infiintarea unui serviciu tehnic de conceptie, in CET, care sa fie platiti in principal din efectele cuantificabile ale propriilor inovatii, rationalizari sau modernizari demonstrate ca initiative proprii si stimulate pecuniar cu cca 10% din efectul tehnico-economic realizat si identificat in sfera economica.

- Se vor elimina din exploatare Cazanele de apa Fierbinte care produc o energie ternmica mult inferioara ca randament al centralei de apartament favorizand introducerea in economie a celor din urma desi tehnic acestea sunt paguboase.

- CET va masura cu exactitate consumul de energie primara pentru producerea energiei termice si va initia etapizat elimninarea diferentelor dintre sistemul actual de raportare si cel real masurat . Perfomantele actuale ale echipamentelor trebuiesc transmise prin factura populatiei prin reducerea pretului caldurii

- CET va solicita si realiza studiul necesar extinderii gamei de combustibili solizi utilizati la cazanele CET-ului Holboca astfel incat sa se elimine dependenta de o singura sursa si aceasta din import

- CET va trece la eliminarea cenusilor in sistem semiumed, sistem care permite aglutinarea astfel incat sa se evite poluarea cu cenusi penalizabile din 2012.
In aceiasi situatie este poluarea cu CO2.


- CET va organiza trimestrial o masa rotunda a solutiilor tehnice impreuna cu specialistii care au participat la constructia echipamentelor, la proiectare si punerea lor in functiune.
Asa se vor identifica mult mai multe solutii decat cele prezentate mai sus dupa doua zile de audit.
zicu  | #48095
Cum ramane cu obligativitatea de a nu te debransa de la sist public de racire a locuintelor ?
De ce doriti cu tot dinadinsul sa mentineti in functiune ceva depasit si in acelasi timp sa puneti bete in roate celor ce doresc sa aiba confort termic incercand sa-i obligati prin acea "harta" a zonelor ce au voie cu centrale proprii ?
Nu va ajune ca sunteti depasiti de vremuri, doriti sa muriti cu iesenii de gat?
gogu  | #48096
daca ar fi avut loc alegeri locale sa vedeti ce repede ar fi gasit solutia Jiji
unde-e-logica?  | #48097
Inca un articol in care nu exista nici o legatura intre titlu si coninut...Traiasca ratiunea
eu  | #48098
centrale de apartament o rezolvare
cet  | #48099
articol de 2 bani!!!!....oricum dupa alegeri creste pretul gigacaloriei...chiar asa prosti ne credeti,asta e motiv de scumpire IAR SI IAR,dar ca MANAGEMENTUL CET e fff prost de ce nu spune nimeni///////NEAMURI......CUMETRI...FINI.....O RUSINE PT IASI
TOMA  | #48100
SA AIBA CALDURA CAND LE VOI DA EU.AM PUS CENTRALA SI DIN CAUZA HOTILOR PLATESC MAI MULT DECAT UNUL CARE ARE REPArTITOR.JOS CU HOTII,
ieseanca  | #48101
Nu stiu cand o sa inteleaga primarul ca ,,directorul" Melinte e bun la descartcat vagoane de carbune, nu la condus CET iasi. La scoala a fost un zero barat.
Eu  | #48102
D-le primar, CET-ul II functioneaza funcitioneaza pe carbune, nu pe gaz. Mare pacat ca nu stiti.
AMEREB  | #48103
Scrisoare trimisa Primarului Gheorghe Nichita de Tudor Popescu directorul AMEREB cu solutie pentru cresterea randamentului CET si scaderea pretului.
In conformitate cu normele europene definirea serviciilor publice se face impreuna cu consumatorii.
Pentru a impune respectarea Directivei nr 8 a UE de catre ANRE dorim sa ovem o intalnire cu domnul primar Gheorghe Nichita si membrii Consiliului Local pentru a ne coordona actiunile.
AGAPL Iasi membra a Ligiii Habitat din Romania are deja stranse 1500 de semnaturi si mai urmeaza pentru a forta ANRE sa respecte Legea.
Un parteneriat intre administratia locala si AGAPL Iasi si Liga Habitat va face ca ANRE sa schimbe regulile jocului in beneficiul consumatorului dar si al administratiei locale.

DOMNULUI PRIMAR GHEORGHE NICHITA

PRIMARIA MUNICIPIULUI IASI

spre stiinta :
Domnului Presedinte Iulian Iancu - Comisia pentru industrie si servicii camera Deputatilor
Domnului Presedinte Nicolae Opris - A.N.R.E.
Domnului Secretar de stat Marian Petrache M.I.R.A.
Domnului Preesdinte al AMR Tudor Pendiuc


Ref, eficentizarea CET Iasi

Agentia Municipala pentru Eficienmtizare Energertica de pe langa Primaria Municipiului Bucuresti a efectuat la CET Iasi o analiza a modului de producere transport si distributie a energiei termice in municipiul Iasi.
Analiza a fost efectuata la cererea filialei Habitat din Municipiul Iasi cu acordul conducerii municipiului si al CET.
Complectand analiza cu propunerile prezentate de agentia noastra in cadrul sedintei Colegiului Director al Asociatiei Municpiilor din Romania din data de 28.10.2008 , sedinta condusa de Presedintele prin rotatie Cristian Anghel a rezultat pentru iasi urmatorea propunere de rationalizare:
1. Va rugam sa dispuneti CET Iasi demontarea carcasei inferioare a turbinei Lang Nr 1 din CET1, eliminarea bandajului de protecetie si a ultimelor trepte de palete de turbina montate in tronsonul dintre priza de joasa presiune si condensator. Indepartarea bolturilor de prindere a paletelor de rotor, prin aducerea rotrului la forma la care a fost prelucrat la strunjire.
2. Se vor inlocui labirintii de etansare de joasa presiune si prelevarile spre RAL.
3. Se va demonta flansa de legatura dintre carcasa de joasa si condensatorul masinii
4. Se va introduce o foaie de tabla de 3 mm intre cele doua flanse si se va inchide interstitiul format de carcasa turbinei si foaia de tabla cu garnitura de clingherit
5. Se vor deschide capacele de acces in camerele de apa ale condensatoruilui pentru controlul eventualelor scapari de abur spre condensator
6. Se va reporni turbina trecuta astfel in contrapresiune.

NOTA: Intrucat la acest tip de turbina puctul fix este in centrul gulerului condensatorului consider ca nu vor apare vibratii majorate pe lagarele 4,5,sau 6. Se vor urmari la prima pornire in mod special.
Prin operatia de mai sus, pentru care va rugam sa obtineti avizul Comisiei Tehnico Economice din CET, avizul ICPET Bucuresti ca proiectant de turbine si evchipamente energetice
BLOCUL ENERGETIC NR 1 DIN CET1 IASI VA DEVENI "PRODUCATOR DE INALTA EFICIENTA" in sensul definit de ANRE prin aqisul DIRECTIVEI Nr 8/2004 a Comunitatii Europene.
In consecinta veti cere confirmarea prin masuratori termotehnice pentru care este autorizat ICEMENERG BUCRESTI sau orice organizatie energetica specializata din Iasi a incadrarii blocului in randament energetic general de peste 80%

Pe baza confirmarii testului de randament va rog sa interveniti la MIRA pentru a elimina din dispozitiile ANRE obligatia anticiparii productiei electrice in cogenerare si anularea acestei categorii de contracte din portofoliul de contracte al CET. Conform directivelor Comisiei Europene energia elect5ica produsa in cogenerare si introduce "in dezechilibru de sistem", situatie pentru care sistemul este pregatit stiindu-se ca la Babadag noua centrala eoliana de cca 600Mw va emite in regim de "dezechilibru de sistem".
In final va rog sa dispuneti conducerii CET indeplinirea formalitatilor legate de fiantarea prin "schema de sprijin" a producerii energiei electrice, CET inscriindu-se la nivelul 36Euro/Mwh.
Pentru detalii va oferim prin AMR, asistenta tehnica si economica necesara.

NOTA: Acest gen de operatiuni face parte din programele operationale rezultand din obligatiile asumate de guvern prin HG 246/2006 prin care MIRA avea sarcina organizarii unitatii centrale pentru monitorizarea serviciilor publice si in sectorul energetic, sarcina nerealizata.

Cu deosebita stima
Tudor Popescu
jack  | #48104
Votati managerul nechita! Lol, asistatilor!
Bucur  | #48105
Ai dreptate domnule Tomescu, dar atat timp cat institutiile statului abilitate (OPPC) nu intervin sa oblige CET-ul sa respecte LEGEA in relatia cu ASOCIATIILE DE PROPRIETARI pentru ca numai lor le furnizeaza agent termic, o sa vezi si in viitor aceelasi management si acelasi stil de lucru in relatia cu cei care mai sunt bransati la sistemul centralizat de incalzire.
Iti dau o mostra pentru a intari cele spuse de mine mai sus.
Catre,
Oficiul Pentru Protectia Consumatorului

Desi avem facute numeroase interventii de peste 3 ani de zile "Regulamentul pentru intocmirea procedurii de stabilire si facturare a consumului de energie termica pentru consumatorii finali" nu este prezentat si nu este cunoscut de asociatiile de propietari nici in momentul de fata, desi acest regulament sta la baza relatiei dintre furnizor si consumator privind consumurile de energie termica de catre beneficiarii serviciului de termoficare, asociatii de proprietari, agenti economici, institutii publice, etc.

"Art. 3. - Prevederile prezentului Regulament sunt obligatorii pentru toti titularii de licente de furnizare a energiei termice a caror activitate este reglementata de ANRE si se aplica la intocmirea procedurilor proprii de stabilire si facturare a consumurilor de energie termica pentru consumatorii cu care se afla in relatii contractuale".

Procedura proprie trebuia elaborata pe baza regulamentului cadru mai sus mentionat (conform art. 78) in termen de 180 zile de la data publicarii regulamentului in monitorul oficial (nr. 763/18.10.2002)
De asemenea prevederile art. 79 din regulament furnizorul de energie termica trebuie sa supuna avizarii Consiliului Local — procedura proprie. ,,DUPA CE ACEASTA A FOST PUSA BE ACORD CU DFLEGATII IMPUTERNICITI AI CONSUMATORILOR", pentru acele prevederi care privesc interesele consumatorilor.

"Art. 78. - Furnizorii de energie termica au obligatia de a-si intocmi propria procedura de stabilire si facturarea a consumurilor de energie termica pentru consumatorii finali, in termen de 180 de zile calendaristice de la intrarea in vigoare a prezentului regulament

Art. 79. — Furnizorii de energie termica vor supune avizarii Consiliului Local propria procedurä, dupa ce aceasta a fost pusa de acord cu delegatii imputerniciti ai consumatorilor, pentru acele prevederi care privesc interesele consumatorilor si relatiile dintre acetia si furnizori."

Pana in prezent nu cunoastem nici un reprezentant al asociatiilor de proprietari - locatari, care sa fi participat la acest demers facut de CET Iasi prevazut expres in normele legale.
Neaplicarea acestor prevederi duce la imposibilitatea consumatorilor de a verifica corectitudinea facturarii si implicit a penalitatilor care pot fi oricand calculate si asupra unor valori incarcate (superevaluate).
Desi la data de 31 iulie 2006 trebuia terminata contorizarea tuturor consumatorilor din municipiul lasi, acest termen nu a fost respectat, existand si la ora actuala consumatori necontorizati (in special la nivelul asociatiilor de proprietari).
A.G.A.P.L. a solicitat in nurneroase randuri prezentarea de catre CET-UFET a planului de contorizare al asociatiilor de proprietari pentru a putea sprijini furnizorul de energie termica sa se incadreze in termenul legal de contorizare, si desi ni sa promis de fiecare data ca ni se va da acest plan de contorizare al asociatiilor de proprietari sau se va publica pe internet, el nu este cunoscut nici pana in present.
Precizam ca si in conditiile contorizarii se inregistreaza deficiente in ceea ce priveste montarea si setarea aparaturii electronice.

Printre deficientele constatate de catre A.G.A.P.L. enumeram:

- setarea la 11,5°C a temperaturii apei reci in memoria integratorului de energie termica (desi datele furnizate de R.A.J.A.C. indica alte valori.)
- aparatura electronica este setata la temperatura de 11,5°C desi temperatura apei reci fluctueaza in functie de sursa de alimentare si de anotimp, neexistand posibilitatea consumatonlor de a verifica corectitudinea diferentelor de temperatura (Δt) care este facturat ca si consum de agent termic.
Se ajunge in acest fel ca in perioadele de vara cand temperatura ape reci este mai ridicata Δt - ul sa depaseasca perioadele de iarna. De asemenea se ajunge ca Δt-ul sa fie acelasi indiferent de distanta punctelor termice fata de punctele de alimentare cu apa rece si indeferent de sursele de alimentare, (Timieti sau Prut) diferentele dintre cele doua surse fiind destul de mari.
Pentru reglementarea acestei situatii ar trebui ca CET sa aplice prevederile Art. 223 din Ordinului nr. 91 din 20 Martie 2007 - pentru aprobarea Regulamentului cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica, emitent ANRSC publicat in M.Of. 350 din 23 Mai 2007 sau reprezentantii asociatiilor de proprietari sa fie informati sau sa aiba cunostinta, zilnic, de valorile de temperatura ale apei reci la intrare in bloc.

"Art. 223 Pentru apa calda de consum masurarea energiei termice la utilizatori se va face folosindu-se contoare de energie termica
2. Determinarea celei de-a doua temperaturi se face:
a) prin montarea unei sonde de temperatura, plasata pe conducta de apa rece, intr-o zona in care circulatia apei este asigurata in permanenta."

Avand in vedere diferentele mari intre contractele individuale pentru montarea de repartitoare de costuri propuse de firmele autorizate in acest scop (unele dintre acestea continand clauze ilegale) intrucat acestea sunt incheiate fara cunostinta reprezentantilor asociatiilor de proprietari/locatari, propunem elaborarea unui act normativ prin care sa se stabileasca obligativitatea avizarii lui, cel putin la nivel de comitet al asociatiei de proprietari.
Tot in ceea ce priveste repartitoarele de costuri A.GA.P.L. a fost informat ca unele firme, desi autorizate, nu respecta prevederile legale privind calitatea repartitoarelor montate in apartamente.
Repartitoarele de costuri conform prevederilor legale trebuie sa aiba 2 senzori si sa fie electronice, dar am fost informati ca unele firme nu respecta aceste prevederi montand repartitoare de costuri cu un singur senzor sau chiar cu vaporizare.
Si in aceste cazuri conducerea asociatiei de proprietari nu are posbilitatea sau cunostintele necesare pentru a obliga firmele, care monteaza aceste aparate, sa respecte legislatia inaintea montarii acestora la proprietari.
Pentru rezolvarea acestei situatii consideram necesara si avizarea de catre comitetul asociatiei de proprietari si a aparaturii care se monteaza in apartamente.
De ceva timp CET-.UFET trimite notificari asociatilor de proprietari in care sunt amenintate cu darea in judecata daca nu obliga locatarii sa incheie conventii individuale privind serviciul de termoficare.
Consideram ca este un abuz din partea CET-UFET presiunea facuta asupra asociatiilor de proprietari/locatari de a incheia conventii individuale in varianta propusa, deoarece contin destule prevederi care pot fi considerate clauze abuzive in conformitate cu Legea nr. 193/06.11.2000 privind cauzee abuzive din contractele ncheiate intre comercianti si consumatori. publicata in M. Of. nr. 560/10.11.2000.
A.G.A.P.L. la numeroasele intalniri cu reprezentantii CET-UFET a solicitat schimbarea conventiilor, deoarece in varianta propusa aceste conventii aduc prejudicii consumatorilor de energie termica si nici nu respecta prevederile legislative in domeniu, pentru rezolvarea situatiei noi am propus o intalnire intre CET-UFET si reprezentantii asocatiior de proprietari pentru a discuta si a se pune de acord cele doua interese, dar pana in prezent nu am fost instiintati ca propunerea noastra a fost agreata si nici nu am participat la vreo intalnire pe aceasta tema.
0 problema deosebita a aparut in urma debransarilor masive de la sistemul centralizat de incalzire, determinata de imposibilitatea de plata a locatarilor a valorilor de plata a energiei termice si de montarea de centrale de apartament, o constituie dezechilibrarea hidraulica a instalatiilor din blocuri.
In prezent pentru echilibrarea hidraulica CET-UFET isi declina responsabilitatea si a intervenit in acest sens la ANRSC, obligand proprietarii nedebransati care isi monteaza repartitoare de costuri sa plateasca sume importante pentru a face echilibrarea hidraulica, chiar daca prin aparitia Ordinului nr. 91 din 20 Martie 2007 - pentru aprobarea Regulamentului cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica, emitent ANRSC publicat in M.Of. 350 din 23 Mai 2007, CET-UFET este obligat sa faca echilibrarea hidraulica la punctul de delimitare a instalatiei.
O alta problema majora de care se face vinovat furnizorul de energie termica CET-UFET este neaplicarea in relatiile cu asociatiile de proprietari si nerespectarea unor acte normative, CARE CONDUC LA PRACTICAREA UNOR PRETURI EXAGERATE SI IMPLICIT LA INCARCAREA FACTURILOR, dintre care enumeram:

* Standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei termice aprobat prin Decizia ANRE nr. 53/1999, publicat in M.Of. 572/1999.
* Codul de masurare a energiei termice, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 4/29.03.2001, publicat in M.Of. 197/2001.

* Regulamentul pentru intocmirea procedurii de stabilire si facturare a consumurilor de energie termica pentru consumatorii finali Cod ANRE 027.1.234.001/07.10.2002, publicat in M.Of. 763/2002

* Graficul de reglare a temperaturii (diagrama de reglaj) in retelele de termoficare in functie de temperatura mediului ambiant si calculul sarcinii relative de incalzire E si F sub forma tabelara.

* Tergiversarea contorizarii la nivel de scara de bloc a consumului de agent termic atat pe apa calda cat si pe caldura.
H.G. 348/1993 publicata in M.Of. 190/1993 si Ordinul nr. 29/N din 1993 publicat in M.Of. 25/27 01 1994 care este normativul cadru privind contorizarea apei si energiei termice la populatie, institutii publice si agenti economici stabileste la art. 2.1. urmatoarele:

"2.1. Toate unitatile locale de distributie, care livreaza catre populatie apa sau agent termic pe baza de contract, au obligatia sa intocmeasca programe proprii de contorizare in conformitate cu prevederile art. 6 din Hotarirea Guvernului nr. 348/1993.
Pina la 31 ianuarie 1994 programele de contorizare elaborate de unitatile de distributie vor fi analizate si aprobate de consiliile locale"

Dupa 14 ani de cand a aparut actul normativ, (Suntem in 2008), inca mai sunt scari de bloc necontorizate.

* Legea nr. 199/2000 publicata in M.Of. 577/17.11.2000 privind utilizarea eficienta a energiei a fost republicata in temeiul art.III din Legea nr. 56/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei. Republicarea actului normativ a fost facuta in Monitorul Oficial nr. 954 din 27. 11. 2006.

in acest moment nu se aplica prevederile:

* Ordinul nr. 91 din 20 Martie 2007 - pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica. Emitent A.N.R.S.C.
PUBLICAT IN: Monitorul Oficial nr 350 din 23 Mai 2007

A.G.A.P.L. a reclamat constant la toate organele abilitate modul grosolan in care au incalcat legile si erorile de management facute in timp de CET-UFET, dar masurile, ori nu au fost luate, ori au fost aplicate in continuare in defavoarea consumatorilor (de cele mai multe ori cu incalcarea legislatiei).

Romania, tara membra a UE incepand cu 1 ianuarie 2007 trebuie sa aplice in legislatia nationala directivele Uniunii Europene si in ceea ce priveste serviciile de interes general.
Raportul Consiliului European de la Laeken traseaza principiile de baza privind serviciile de interes general aceste fiind:
* Transparenta normelor si obligatii de transparenta;
* Principiul liberului acces la informatii;
* Redefinirea conceptelor de protectie sociala a segmentelor defavorizate
ale populatiei si reconsiderarea raportului prêt/calitate;
* Principiul responsabilitatii si legalitatii,
* Principiul participarii si consultarii cetatenilor,
* Principiul administrarii eficiente a bunurilor din proprietatea publica a
unitatilor administrativ-teritoriale;
* Reprezentarea si paticiparea activa a utilizatiorilor in definirea serviciilor,
ele fiind obligatorii si nu optionale privin aplicarea lor in legislatia romaneasca.

Serviciile de interes public trebuie sa indeplineasca trei conditii in relatiile cu cetatenii:

* Sa fie executate in interes general;
* Sa raspunda cerintelor unui numar cat mai mare de cetateni;
* Sa aiba ca prim obiectiv interes general si nu obtinerea de profit.

Pana in momentul de fata aceste principii nu sau prea regasit in relatiile dintre asociatiile de proprietari si furnizorii de utilitati, iar toate acestea au dus la datorii ale asociatiilor de proprietari la aproape 800 miliarde de lei catre SC CET-IASI SA, alte peste 340 de miliarde de lei catre R.A.J.A.C. Iasi, alte miliarde catre Salubris SA, etc., si exemplele pot continua.
Sa ajuns in situatia din prezent pentru ca toate serviciile de interes public isi desfasoara activitatea sub autoritatea admnistratie publice locale, si desi nu este normal ce se intampla, administratia publica locala protejeaza furnizorii de utilitati lasandu-i practic sa umfle facturile cu acte in regula in defavoarea consumatorilor (cetatenilor).
In contextual in care, in municipiul Iasi sunt 134.000 de personae active, din care peste 76.000 de personae au venit sub salariul minim din economie, iar tot mai multe firme au restrans activitatea sau au intrat in lichidare, cand valorile facturilor la intretinere umilesc salariul mediu pe economie, cand se anunta noi valuri de scumpiri la utilitati, cand puterea de cumparare a romanilor a scazut an de an, fata de nivelul anului 1990, cand pensionarii primesc indexari de 18% si numai pretul gazului creste cu 90%, ca sa nu mai amintim de pretul Gigacaloriei (una dintre cele mai scumpe din tara) echilibrul social poate deveni foarte instabil.
De aceea, OPPC in calitatea de garant al respectarii legislatiei privind protectia consumatorilor si de reprezentant al ANPC - ului in teritoriu, dorim implicarea institutiei, pana nu este prea tarziu, in a obliga furnizorii de utilitati sa respecte legea si consumatorul.


Presedinte A.G.A.P.L.
Bucur Dumitru
Vicepresedinte
Dr. Ec. Teodor Paduraru
O sa iti trimit si raspunsul primit de la OPPC pe care eu il astept de 5 (cinci) luni si nu mai vine
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2336 (s) | 22 queries | Mysql time :0.061803 (s)

loading...