News Flash:

Tramvaiele criminale ale lui Abalasei

23 Iulie 2004
1111 Vizualizari | 0 Comentarii
•Un tramvai Tatra a deraiat ieri la Podul de Piatra, din cauza solutiilor tehnice aplicate de directorul Neculai Abalasei la macaz •Oricand poate fi inregistrata o tragedie in transportul local in comun din Iasi •Reporterii ZIUA de Iasi au prezentat pe larg, in ultimul an, dezastrul provocat de directorul Abalasei si de finul sau, inginerul sef Cristian Stoica, in Regia de transport •Ieri, se poate spune ca incidentul a fost norocos, dar un altul similar, cand franele tramvaiului ar ceda la coborarea pe Copou, poate provoca un adevarat carnagiu •Dupa aproximativ sapte ore de la incident, directorul Abalasei a afirmat ca nu stie nimic despre cauzele accidentului

Deraierea tramvaiului Tatra cu numarul 242 ieri, la pranz, in rondul de la Podul de Piatra demonstreaza ceea ce reporterii cotidianului ZIUA de Iasi au anuntat de nenumarate ori in cursul ultimului an: solutiile tehnice adoptate de conducerea Regiei Autonome de Transport Electric in Comun (RATEC) pun in pericol viata iesenilor. Astfel, dovada de ieri, oferita de un accident generat de starea dezastruoasa a macazelor utilizate la intersectiile liniilor de tramvai, este incontestabila. Tramvaiul cu numarul 242, care circula pe traseul 5, a intrat la bifurcatia liniei catre pasarela Alexandru cel Bun doar cu boghiurile din fata, cele din spate fiind directionate de o defectiune a macazului catre Gara Iasi. Ceea ce a rezultat poate fi observat usor din imaginile surprinse de fotoreporterul ZIUA de Iasi, ajuns la locul accidentului la doar cateva minute de la producerea accidentului. Este evident ca directorul Neculai Abalasei si inginerul sef Cristian Stoica au ajuns la limita suportabilitatii de catre iesenii care isi pun viata in pericol in fiecare moment in care circula cu un mijloc de transport in comun al RATEC Iasi. Cei doi trebuie trasi la raspundere pana nu este prea tarziu. Accidentul de ieri nu a avut ca rezultat victime omenesti, dar acest lucru se poate intampla oricand. In anumite conditii, ar putea fi vorba despre un adevarat carnagiu, daca franele unui tramvai care coboara pe Copou ar ceda, iar tramvaiul ar ajunge in intersectia de la Fundatie - Piata Eminescu. Contactat telefonic ieri seara de catre reporterii cotidianului ZIUA de Iasi, directorul Abalasei a declarat ca nu stie nimic despre incident. Raspunsul a fost dat la mai mult de sapte ore de la producerea accidentului de la Podul de Piatra.

Solutii tehnice criminale

Sensul giratoriu al liniei de tramvai de la Podul de Piatra a fost executat de fostul RATC in 2000-2001. Amenajarea Nodului Rutier Podu de Piatra a fost finantata la acea data din fonduri speciale de drumuri (buget de stat). Lucrarea a fost executata pe baza de contract incheiat intre Primaria municipiului Iasi si fostul RATC. In acea perioada, inginer sef era Neculai Abalasei, ce avea in fisa postului si verificarea executiei lucrarilor la acel obiectiv. Mai mult, avea grija ca sectia numarul 4, Reparatii Modernizari Cale de Rulare, sa execute lucrari de calitate, in conformitate cu prevederile legale. Conform devizului initial, la acea lucrare trebuiau sa fie puse sina de tramvai noua si macaze noi. In realitate, o parte din sina destinata executiei acestei lucrari a fost folosita, din dispozitia lui Abalasei, la lucrari de reparatii din Zona Industriala si Baza 3, in locul ei fiind montata sina semibuna, importata din Austria, primita in schimbul restaurarilor de vagoane. Aceasta sina nu a fost verificata de institutiile abilitate daca, din punct de vedere tehnic si al gradului de uzura, corespunde pentru executia liniilor de tramvai. Singurele persoane care au confirmat calitatea lor au fost Abalasei si Dorian Geba, sef Compartiment Restaurari, amandoi avand specialitati diferite de cea de inginer constructor. La fel poate fi spus si despre unele macaze cu limba elastica, livrate tot de firma austriaca si montate la acel obiectiv. Aceste macaze, avand uzuri chiar din momentul livrarii, au fost imbunatatite in cadrul sectiei 4 din RATC, sef sectie la acea data fiind Stefan Sava.

Delapidarile anterioare

Din analiza la teren a accidentului de ieri, din jurul orei amiezii, rezulta clar cauza reala a deraierii tramvaiului cu numarul 242, de tip Tatra, si anume functionarea necorespunzatoare a macazului cu limba elastica din acel loc. Functionarea necorespunzatoare a constat din intrarea primului boghiu pe directia inainte, spre podul Alexandru Cel Bun, macazul avand o uzura peste limitele admise, modificandu-si inapoi pozitia la trecerea boghiului al doilea, blocand rotile si aruncand tramvaiul cu spatele in lateral. Conform procesului verbal al inspectorilor de la Curtea de Conturi in 2001, controlorii financiari ai acestei institutii au constatat ca a fost folosita nelegal sina de tramvai, aferenta obiectivului de investitii Amenajare Podul de Piatra, la alte lucrari. Valoarea acesteia, inclusiv penalizarile, fiind de aproximativ 202 milioane lei, aceasta suma a fost returnata prin compensare Primariei municipiului Iasi. Ca urmare a celor prezentate, Abalasei, cu buna stiinta, a prejudiciat din punct de vedere financiar fostul RATC, cu suma de aproximativ 202 milioane lei, si din punct de vedere tehnic, prin folosirea unei sine si a unor macaze de calitate indoielnica. In trecut, inainte de numirea lui Abalasei ca director al RATC, exista un Birou Exploatare a Mijloacelor de Transport in Comun, care avea un sef si un Birou Siguranta Circulatiei, cu un alt sef, birou care controla activitatea Biroului de Exploatare. Dupa numirea lui Abalasei, acesta, voind sa dovedeasca faptul ca este un bun organizator al activitatii si cunoaste pe deplin modul de desfasurare al acesteia in Regie, a unit cele doua birouri si a constituit Serviciul Siguranta Circulatiei si Exploatare, al carui sef este si in prezent Vasile Tanase, care a fost seful vechiului Birou de Exploatare. Intrebarea care se pune este cum poate functiona acest Serviciu, din moment ce are ca obiect atat exploatarea, cat si controlul exploatarii. Vom reveni cu noi amanunte.
Ana-Maria CHITIGA
Ovidiu NEMTANU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1863 (s) | 24 queries | Mysql time :0.021217 (s)

loading...