News Flash:

Tramvaiul ucigas avea nici o defectiune tehnica

14 Iunie 1999
713 Vizualizari | 0 Comentarii
•Comisia care ancheteaza accidentul de la Sala "Vointa" nu a descoperit nici o defectiune la tramvai •Sistemele de frinare ale acestuia au fost transferate pe alte vagoane si au functionat ireprosabil •Nimeni nu are curaj sa descrie reactia vatmanului inainte de impact •Seria neagra a RATC continua: un autobuz a fost distrus in acest week-end dupa ce s-a ciocnit de un stilp de beton

Astazi sau cel mai tirziu miine, comisia de ancheta care a analizat cauzele accidentului petrecut pe 2 iunie in apropiere de Autogara va face publice concluziile sale. Desi, in linii generale, concluziile au fost trasate inca din cursul saptaminii trecute, acestea nu au fost facute publice pentru ca nu s-a descoperit nici o cauza certa a catastrofei si testele au fost prelungite si repetate. Mentionam ca in dupa-amiaza zilei de 2 iunie, tramvaiul de tip Tatra, cu numarul de tip "Tatra", cu numarul de inventar 255, dupa traversarea macazului din dreptul Agentiei "Tarom" a coborit in mare viteza panta de pe Soseaua Arcu, si a intrat in plin intr-un alt tramvai, de tip V2A, care tocmai parasise statia de la Sala "Vointa". Abia in momentul respectiv vagonul s-a oprit, nu inainte de a izbi alte patru vehicole care circulau regulamentar. In prima sa declaratie, vatmanul de pe tramvaiul "Tatra", Titus Bostan, a mentionat ca "vagonul ar fi ramas fara frine si orice actionare a sistemelor de oprire nu a avut nici un efect". In urma verificarilor efectuate de comisia de ancheta, condusa de Lorin Cantemir, profesor doctor la Universitatea Tehnica "Gheorghe Asachi", si compusa din reprezentanti ai regiei si ai Regionalei CF Iasi nu a fost descoperita nici o defectiune care sa fi condus la crearea premizelor producerii unui asemenea eveniment. In masura in care a fost posibil, tinindu-se cont de gradul de distrugere al tramvaiului, fiecare din sistemele de frinare a fost transferat pe alte vagoane si verificate. Concluzia raportului este clara in acest sens, mentionindu-se ca ca fiecare din aceste sisteme a functionat ireprosabil. O singura suspiciune mai ramine in privinta unei singurante, descoperita arsa si despre care nu se stie daca s-a intrerupt inainte sau in timpul impactului. La ipoteza bunei functionari tehnice se adauga si faptul ca din anul 1972, an din care tramvaiele "Tatra" se afla in exploatarea RATC, nu a fost inregistrat nici un accident similar. Pe de alta parte, vagonul respectiv, 255, era cel mai bun tramvai al regiei, acesta inregistrind extrem de putine defectiuni in timpul exploatarii sale. Daca ipoteza tehnica este exclusa de comisia de ancheta, urmeaza sa se stabileasca gradul de vinovatie al conducatorului tramvaiului. Clipele care au trecut de la macazul de la "TAROM" si pina la ciocnire nu vor putea fi descrise cu certitudine in absenta unor martori oculari. Se pot face speculatii asupra "blocarii" complete a vatmanului in clipele respective, cu atit mai mult cu cit acesta nu a parasit cabina pina in ultima clipa a impactului, el fiind de altfel si ranit in accident. Mentionam ca asupra lui Titus Bostan, in virsta de 24 ani planeaza o amenintare uriasa, fiind posibil ca el sa fie acuzat de "ranire din culpa". Pe de alta parte, pagubele produse in timpul accidentului se ridica la 40 milioane lei pentru cele doua vagoane avariate si la mai mult de 140 milioane lei pentru repararea masinilor zdrobite in timpul cit tramvaiul nu a mai fost controlat.

Alt autobuz distrus

Seria accidentelor in care sint, zi de zi, implicate mijloacele de transport ale RATC a continuat si in acest week-end. Desi regia si-a "obisnuit" clientii sa fie afectati de evenimente care privesc tramvaiele, de aceasta data este vorba de un autobuz. Simbata, in zona Statiei de benzina din Bucium, un autobuz al regiei a rupt pur si simplu un stilp de beton al RATC care sustinea reteaua de alimentare cu curent electric pentru troleibuze. Mentionam ca stilpul se afla pe trotuar, pe care autobuzul a urcat in viteza. Sositi la fata locului, reprezentantii Politiei Rutiere au tras concluzia ca evenimentul s-a produs din cauza vitezei excesive pe care o avea autobuzul. La rindul lor, reprezentantii RATC au precizat ca soferul, Mihai Diaconu, a incercat sa evite in ultimul moment o masina care i-a aparut in fata, singura solutie avuta la indemina fiind urcarea pe trotuar. Pagubele constatate in urma acestui eveniment se ridica la peste 20 milioane lei. Mentionam ca reprezentantii Dispeceratului regiei au refuzat sa comenteze acest eveniment, neprecizind daca autobuzul in cauza avea calatori sau daca au existat raniti. Aceasta atitudine "transparenta", nu va ajuta insa regia sa puna capat unui val de accidente al caror numar creste de la o zi la alta si in fata caruia se pare ca directorii RATC sint complet depasiti.
Ovidiu BUNEA
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1761 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019828 (s)