News Flash:

Transport public de persoane fara bilete si fara controlori

30 Mai 2005
763 Vizualizari | 0 Comentarii
•Regia Autonoma de Transport Public (RATP) Iasi a inregistrat anul trecut venituri de aproximativ 250 miliarde lei din vanzarea de bilete si abonamente •Aici sunt incluse si sumele care vin de la municipalitate, pentru transportul persoanelor ce beneficiaza de gratuitati •Daca aceste venituri ar putea fi obtinute prin impunerea unei taxe, transportul cu mijloacele regiei ar putea deveni liber •Astfel, fiecare salariat, pensionar, student si elev ar trebui sa plateasca aproximativ 70 mii lei lunar si regia ieseana nu ar mai avea nevoie de bilete si de controlori

Principala problema a transportului public iesean este aceea a finantarii si apare in fiecare alta localitate, deoarece in putine cazuri aceasta activitate este rentabila economic. Obiectivul principal este asigurarea serviciului public in conditii cat mai bune si, abia dupa aceea, obtinerea unui profit financiar. Anul trecut, Regia Autonoma de Transport Public (RATP) Iasi a inregistrat venituri de aproximativ 250 miliarde lei din vanzarea biletelor si abonamentelor, aici fiind incluse si sumele care vin de la municipalitate, pentru transportul persoanelor care beneficiaza de gratuitati. Daca aceste venituri ar putea fi obtinute prin impunerea unei taxe, transportul cu mijloacele regiei ar putea deveni liber. In municipiul Iasi sunt 60 mii de contribuabili, care ar trebui sa plateasca anual putin peste 4 milioane lei, adica aproximativ 350 mii lunar, pentru a fi acoperita suma de 250 miliarde lei. O noua taxa, pentru transportul public local, este ultimul lucru pe care si l-ar dori iesenii. Totusi, suma ar putea fi suportata mai usor daca ar fi distribuita asupra tuturor salariatilor, precum si asupra pensionarilor cu o pensie mai mare decat salariul minim pe economie. De asemenea, o categorie importanta de populatie care foloseste transportul public este aceea a studentilor si elevilor. Daca facem o suma a acestor categorii se ajunge la un numar de cel putin 300 mii de persoane, iar cuantumul lunar al taxei pentru fiecare persoana ar ajunge in medie la aproximativ 70 mii lei, adica 2.300 lei pe zi. Cetatenii care locuiesc in Iasi pe o perioada limitata ar putea plati acesta taxa odata cu obtinerea vizei de flotant. In cazul familiilor care folosesc autoturismul proprietate personala, taxa ar putea fi impusa ca una pentru intretinerea strazilor si parcarilor municipale. Dincolo de greutatea colectarii acestor taxe si dincolo de alte impedimente care ar putea interveni, masura prezinta avantaje pentru ambele parti, atat pentru populatie, cat si pentru unitatea de transport. Iesenii nu ar mai trebui sa-si puna problema ca au uitat banii de tramvai acasa sau ca nu au bani de bilet intr-o zi. De asemenea, ar fi eliminate si situatiile penibile in care se afla cei care sunt prinsi fara legitimatie de transport. De cealalta parte, Regia de transport ar avea de castigat. Odata cu eliminarea sistemului de vanzare a biletelor, personalul unitatii s-ar diminua cu aproape un sfert, deoarece nu ar mai fi nevoie de controlori, taxatori, incasatori, pontatori. De asemenea, ar scadea si numarul casierilor. In acest fel se ajunge la o degrevare a fondului de salarii. In plus, se micsoreaza cheltuielile cu consumabilele, cu tiparirea biletelor si a abonamentelor si se elimina pierderile provocate de vatmanii si taxatorii-controlori care "pisca" din veniturile Regiei. Unitatea de transport local ar trebui sa primeasca lunar de la municipalitate fonduri pentru asigurarea cheltuielilor de productie. Acestea pot fi calculate in functie de parcul de mijloace de transport scos la strada, limitarea numarului de defectiuni si respectarea consumurilor specifice. Ca si in prezent, cheltuielile de investitii in infrastructura de transport ar trebui acoperite de municipalitate, din impozitele platite de ieseni.
Cristian MATASA
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1751 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019308 (s)

loading...