Trei noi factori de predispozitie genetica pentru Alzheimer

7 Septembrie 2009
810 Vizualizari | 0 Comentarii
Trei noi factori de predispozitie genetica pentru Alzheimer
Doua echipe de cercetatori francezi si britanici au identificat trei noi factori de susceptibilitate genetica a maladiei Alzheimer, la 15 ani de la descoperirea primului astfel de element, gena APOE4, informeaza ZIUA in editia on line. "Descoperirile deschid noi cai pentru intelegerea bolii, care pot interesa companiile farmaceutice, pentru a cauta noi metode de tratament", a declarat cecrcetatorul francez Philippe Amouyel, de la Institutul national de sanatate si cercetare medicala (Inserm). Aparitia bolii este legata de interactiunile complexe dintre factorii de predispozitie genetica si factorii de risc, dependenti de mediu, varsta fiind un determinant major. Pentru formele familiare ale bolii, sunt rare cele in care influenta genetica este predominanta, fiind cunoscute trei gene ereditare. Pentru celelate forme ale maladiei, numite sporadice sau tardive, nici un factor de susceptibilitate genetica nu a fost confirmat pana in prezent. Echipele de cercetatori au fost coordonate de Philippe Amouyel si Julie Williams. Rezultatele studiilor au fost publicate ieri in revista Nature Genetics. Echipa Amouyel a analizat genoamele de la 20.000 persoane, dintre care 6.000 atinse de Alzheimer, iar cea a lui Julie Williams - 16.000 persoane. Cercetatorii francezi au identificat doua gene de predispozitie, pe care le puteam avea, fara sa dezvoltam boala: gena clusterina (CLU), cunoscuta sub numele de apoliproteina J, localizata pe cromozomul 8, si gena CR1, situata pe cromozomul 1. Aceste doua gene pot interveni in eliminarea constitutivului major al placilor amiloide, explica studiul.Echipa britanica a identificat si ea gena CLU, dar si o a treia, numita PICALM, care ar avea o functie la nivelul sinapselor (asigura comunicarea intre neuroni). Maladia Alzheimer este caracterizata prin doua tipuri principale de leziuni ale creierului: prezenta placilor amiloide intre neuroni si o degenerescenta cauzata de acumularea in interiorul neuronilor a proteinei tau. Boala afecteaza aproape 6 milioane persoane din Europa. Dupa varsta de 85 ani, o femeie din patru si un barbat din cinci sunt diagnosticati cu aceatsta maladie, in Europa.
Incarc...