News Flash:

Trei secvente dintr-o uriasa utopie: Marea cruciada anticrestina

12 August 1999
1183 Vizualizari | 0 Comentarii
•"Marea cruciada anticrestina" e, ca expresie, atit de stranie incit pare un non-sens: nimeni n-a mai auzit pina acum de o cruciada anticruce. Totusi, secolul douazeci, cel mai singeros si mai haotic din istoria omenirii, sfirseste prin a parafa inca o absurditate: o cruciada anticrestina. Vom vedea mai jos ca totul e real si, tocmai de aceea, de un tragism fara de sfirsit. Dupa ce am prezentat mormonii, continuam in numarul de astazi cu filadelfienii si martorii lui Iehova.

2. FILADELFIENII
Cu filadelfienii te intilnesti prima oara tot pe strada, cind o juna iti intinde o invitatie cit palma: "Draga prietene. Vrei sa stii daca religia din care faci parte este in acord cu Sfinta Scriptura sau habar n-ai cit esti de pacatos? Intrebarea-indoiala isi va afla raspunsul numai daca vei fi prezent la acelasi club CFR la o intilnire organizata de "Centrul Crestin Iasi" reunind singurii crestini adevarati...
Ajuns la club, afli in primul rind ca fluturasul primit pe strada e cel putin incomplet, in spatele formulei "Centrul Crestin" pitindu-se in realitate o incilceala de culte zise "charisme" ori "evanghelice" din care face parte si Biserica "Filadelfia" (a nu se confunda cu Philadelphia, orasul american; nu e insa vreo greseala, daca, totusi persistati in aceasta confuzie...). Mai afli si ca notiunea Biserica "Filadelfia" n-are nici o manifestatie ci e o simpla denumire asemanatoare modului in care isi boteaza oamenii pisica sau vaca din ograda. In ruptul capului nu-ti va spune nimeni daca, asa cum intuiesti, si acest cult vine tot din America; vei intelege asta sau altceva in timpul spectacolului oferit sau dupa lectura cartilor primite, bineinteles, gratuit.

Religia - la nivel de spectacol muzical...

Pentru un ortodox ori un catolic, dar si pentru un ateu convins, spectacolul filadelfienilor e cu totul extravagant. Scena din fata unei sali aproape pline e ocupata de un grup instrumental inca nevazut in vreo biserica: chitaristi, o orga electronica, baterie si solista vocala. Grupul, o erezie atit de religioasa dar si muzicala, e ceva intre BUG Mafia, o formatie "Mata" si o improvizatie de amatori gen "Cintarea Romaniei". In sala nu se zareste nici un obiect sau simbol religios, totul e ca-ntr-o discoteca ieftina de cartier. Imbracat in blugi si o bluza cu mineci scurte, un american autentic pe care-l crezi disc-jockei se apuca sa-ti vorbeasca nu despre hip-hop, cum ar impune atmosfera, ci despre ceva foarte vag religios, in traducerea sprintara a unei translatoare. Ambii au microfoane in miini si se misca dezinvolt. Infiltrata strategic printre spectatori, in rindul al doilea de scaune, o tipa la vreo treij'de ani rosteste la fiecare doua-trei propozitii ale americanului, cite un rasunator "Amin!" atit de aprobativ incit trei sferturi din sala e deja filadelfiana. Speech-ul american e urmat de muzica: o melodiei simpla, cu citeva note in sus si-n jos dar care, cintata cu mult patos si, mai ales, cu un zgomot infernal, ridica spontan filadelfienii in picioare si, dupa ei, toata sala. Reactia e pe de-a-ntregul sugerata de primele trei rinduri de scaune, pline ochi cu filadelfieni mai vechi, care se ridica automat in picioare la primele acorduri de chitara si bitiie continuu cu miinile-n sus exact ca la concertele Tinei Turner sau a lui Michael Jackson. Intreaga sala participa mimatic la acest spectacol de sport si muzica in care religia se regaseste mai putin decit vag.

... sau dramatic...

Dupa muzica, pe scena isi face aparitia dramaturgia filadelfiana. O juna a intepenit cu piciorul in podea, se vaita si mai multi ii sar, inutil, in ajutor; salvarea va veni doar de la un Isus de extractie filadelfiana. Morala: a se mai cauta...
Virful serii ii apartine unui "pastor" venit de la Timisoara. Tinar, cu miinile inclestate pe microfon, pastorul pare un om foarte energic si hotarit. In fapt, el nu vorbeste ci tuna si fulgera facind sa explodeze microfonul si timpanele. Tipa din al doilea rind il aproba exactic cu un sir de aminuri in cascada, cu miinile-n sus. Pildele cu xcrestini versus musulmanix ori altele sint racnite in ideea ca adevarul e cu atit mai convingator cu cit il urli mai tare.
Din nefericire, nu afli nimic despre ce te interesa, adica despre filadelfieni, ce vor, ce sint, incotro. Cu atit mai putin despre cine, cum si de ce finanteaza aceasta minunata lucrare.

... este filfiita in pagini cu povesti

Cert, si Biserica "Filadelfia" are un scop, de vreme ce a fost infiintata. Americanii de la clubul CFR si cartile pe care le distribuie vin, la fel de cert, din strainatate iar prosperitatea americana vine, inca si mai cert, din faptul ca am primit-o gratuit, privind editorul: "International Bible Society". Atit. Si inca ceva: "Centrul Crestin Iasi" si-a aplicat stampila dreptunghiulara pe primele patru foi ale cartii invitindu-te la... "o intilnire reala cu Domnul Isus Hristos". Foarte nepoliticos, insa, Isus nu s-a prezentat la intilnire.
Titlul cartii, "Vestea buna pentru Romania" e ca si formula "Centrul Crestin", o capcana: volumul contine in realitate "Noul Testament", sau mai clar, e cu totul alta traducere a textului biblic decit cea a lui Gala Galaction, cea mai ra spindita in romaneste. Date gratuit, astfel de traduceri ajung mult mai repede in casa derutatului credincios decit Biblia lui Galaction, care se ia cu bani. Descilcirea acestei atit de incilcite "vesti bune" se poate incerca citind la sfirsitul cartii, din "Mic lexicon", o dovada clara ca Biserica "Filadelfia" nu e deloc o manifestare haotica ci una foarte atent elaborata. Aflam de aici ca Mesia este aceeasi Persoana cu Servitorul Suferintei sau Mielul lui Dumnezeu. Isus Mesia se identifica cu Profetul; tot aici se incearca o diferentiere intre Fiul Omului, Fiul lui Dumnezeu, Eu Sint, adica IHVH, Sint, Cuvintul si Gloria (sau Slava) lui Dumnezeu. Care ar fi Calea Mintuirii, afli tot de aici.
Deocamdata, Biserica "Filadelfia" pare a fi ramas un secret pentru o singura categorie de cetateni: pentru insisi membrii ei straini dar mai ales autohtoni...

3. Martorii lui Iehova

In Romania, "Martorii lui Iehova" sint deja un fenomen. Explicatia nu e in ideile iehoviste, oarecum "complexe" ca sa nu spun incilcite, ci in aceea ca au patruns la noi, venind tot din America, inca de la inceputul secolului. Iata un scurt istoric, cu precizarea ca fiind prelucrat dupa o publicitate iehovista, nu bagam mina in foc ca e si integral adevarat.

Interzisi de Ministerul Cultelor in 1927, iehovistii primesc aviz favorabil in 1935 din partea... Camerei de Comert Bucuresti

"Vestea buna din Biblie" - cum vedeti, lait-motivul american al "vestii bune" e intilnit si la filadelfieni si la "martori" si la altii - a fost predicata pentru prima oara la noi in 1911 la Tirgu Mures, de doi unguri reintorsi din Statele Unite: Karoly Szabo si Joseph Kiss. Ce le-o fi venit celor doi unguri sa se-ntoarca din tara tuturor posibilitatilor pentru a predica iehovismul aici e o alta istorie. In 1916 (atentie: in timpul primului razboi mondial) cei doi sint arestati si condamnati la cinci ani de inchisoare. Publicatia iehovista nu spune motivul. Alti predicatori raspindesc "adevarul biblic" evident, altul decit cel ortodox ori catolic) in Valea Jiului, Cluj si alte zone din Transilvania. Eliberati din inchisoare, Kiss si Szabo infiinteaza la Cluj un birou de coordonare a "instruirii biblice" atit in Romania cit si in Ungaria. Numarul aderentilor, numiti si "Studenti in Biblie", ar fi fost atunci de 1.700. In 1924 se deschide un alt birou la Cluj care coordoneaza "studentii" din nu mai putin de cinci tari europene: Romania, Ungaria, Bulgaria, Iugoslavia si Albania. Tot aici, o tipografie incepe sa produca sute de mii de "manuale biblice", brosuri si reviste. Publicatia iehovista nu spune nici acum de unde provenea atita banet pentru a coordona o regiune atit de vasta si a tipari sute de mii de publicatii. Ministrul Cultelor interzice organizatia in 1927, cind sint arestati si unii iehovisti. In 1935, iehovistii primesc avizul favorabil al... Camerei de Comert Bucuresti, cu denumirea de Societatea biblica si de tractate "Martorii lui Iehova". Intre 1933 si 1936, in timp de pace, deci, iehovistii sint implicati in 540 de procese. In 1933, Ministerul Cultelor interzice cu desavirsire activitatea organizatiei iar in 1937 si literatura iehovista.
In 1938, sediul Societatii Match Tower (alta denumire iehovista) e inchis iar resursele financiare confiscate. In 1942 (atentie: in timpul celui de-al doilea razboi mondial) peste 1.000 de iehovisti sint arestati. 100 primesc condamnari intre 2 si 15 ani munca silnica iar cinci sint condamnati la moarte prin spinzurare, ulterior in inchisoare pe viata. Nici de aceasta data publicatia iehovista nu spune motivul condamnarilor.
In 1945, imediat dupa ce fortele aliate cistiga razboiul, organizatia intra in legalitate cu denumirea "Asociatia Martorii lui Iehova din Romania". In 28-29 septembrie 1946 se tine un "congres national" la Arenele Romane din Bucuresti, cu participarea a 15.000 de persoane (notam ca cifra e data de publicatia iehovista; Arenele Romane aveau pe atunci aproximativ 4-5.000 locuri). In 1948, odata cu aparitia noii legi a cultelor si inceputul razboiului rece, organizatia e din nou interzisa.
In 1949 se confisca bunurile filialei bucurestene, iar in 1950 membrii care lucrau •filiala primesc cite 10 ani de lagar de munca. Printre altele, martorii sint etichetati drept propagandisti americani si acuzati de spionaj in favoarea Statelor Unite. In 1960 si 1961 sint inchisi 700 de "martori". In 1971, martorii trimit o scrisoare lui Ceausescu explicindu-i atitudina lor fata de serviciul militar si politica (publicatia nu reproduce copia acestei scrisori si nici nu spune cine a semnat-o. In 1990, 9 aprilie, Judecatoria sectorului I Bucuresti admite cererea de functionare sub denumirea de Organizatia Religioasa "Martorii lui Iehova". In Romania erau atunci, ni se spune, 1.700 martori iar in 1996 - peste 35.000 mii. Cifra este in acelasi timp prea mare pentru finantatori, carora le ridica deja prea multe probleme si prea mica pentru logicieni: cui se adreseaza milioanele de exemplare ale revistei "Turnul de veghere" daca in Romania sint doar 35.000 membri?
Publicatia iehovista se intreaba, retoric, daca organizatia e sau nu o "religie americana". Si tot ea raspunde astfel: "Istoria moderna a Martorilor lui Iehova a inceput in Statele Unite in anii '70 si secolului al XIX-lea iar sediul lor mondial se afla si in prezent la New York. Totusi, Martorii lui Iehova nu sint adeptii unei religii americane".
(va urma)

Adrian Georgescu
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1950 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018190 (s)