News Flash:

Tun la soseaua de centura - GALERIE FOTO

7 Mai 2009
10303 Vizualizari | 24 Comentarii
Tun la soseaua de centura GALERIE FOTO
• Pentru a obtine un profit mult mai mare din suma de 40 milioane Euro alocata de Guvern pentru a realiza prima portiune din soseaua de centura a municipiului Iasi, firma care executa lucrarea, Vega 93 SRL Galati, a inceput sa foloseasca materiale din ce in ce mai ieftine • Astfel, in loc sa puna piatra sparta in straturile de sustinere a soselei, firma Vega 93 Galati a inceput sa puna zgura de otelarie, un deseu rezultat in urma procesului de productie de la Sidex Galati • Materialul este mult mai ieftin decat piatra sparta si a fost testat foarte putin in Romania la constructia de drumuri si autostrazi • Asta in conditiile in care in anul 2007, firma Vega 93 SRL Galati a castigat licitatia de proiectare si executie a lucrarii cu un pret mai mare decat firma concurenta Vegyepszer SRL din Ungaria, sustinand ca a gasit o solutie mai buna folosind materiale de constructie de calitate mai buna

Nu a trecut foarte mult timp de cand au inceput mult asteptatele lucrari la soseaua de centura a municipiului, ca au si aparut primele suspiciuni care duc la concluzia ca treaba se face in stil romanesc, iar drumul ocolitor va fi la fel de trainic ca si celelalte artere realizate in ultimii 20 de ani de constructorii autohtoni. Desi firma Vega 93 SRL din Galati a castigat licitatia organizata in anul 2007 de Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Iasi oferind un pret mai mare decat firma concurenta, respectiv Vegyepszer din Ungaria, pe motivul ca a oferit o solutie mai viabila, cu materiale mai bune, la cateva luni de la inceperea lucrarii au aparut si primele improvizatii care duc la marirea scandaloasa a profitului constructorului galatean. Astfel, la straturile de sustinere a soselei de centura, Vega 93 SRL a inceput sa foloseasca, in loc de piatra sparta, un reziduu, si anume zgura de otelarie rezultata in urma procesului de productie de la combinatul siderurgic Sidex Galati. Materialul se mai numeste lidonit si rezulta din arderea rocilor de minereu in furnale pentru obtinerea otelului. In anul 2007, DRDP Iasi a organizat licitatie pentru proiectarea si executarea soselei de centura a municipiului Iasi. Prin urmare, proiectul de executie in care se prevedea ca in straturile de sustinere trebuie pusa piatra sparta a fost realizat tot de firma Vega 93 SRL din Galati. Recent, insa, reprezentantii firmei au solicitat DRDP o modificare a proiectului, adica au cerut sa li se aprobe sa foloseasca lidonit in loc de piatra sparta. Cererea a fost aprobata de DRDP si de consultantul care supravegheaza executarea lucrarilor, respectiv firma Search Corporation SA. "Pe sesul raului Bahlui, terenul este mult mai mlastinos si de aceea am acceptat o schimbare de proiect. Solutia cu lidonitul este mai buna", a spus Catalin Iordache, reprezentantul Search Corporation SA.
Trebuie tinut insa cont de faptul ca valoarea proiectului este de 40 milioane Euro, iar firma Search Corporation SA incaseaza un procent important din aceasta suma in calitate de consultant. In cazul in care s-ar constata probleme grave la implementarea proiectului, si firma Search Corporation ar intampina greutati la incasarea comisionului.
In plus, este ciudat ca toti cei implicati in implementarea acestui proiect au aflat destul de recent ca pe sesul raului Bahlui terenul este mlastinos. Inainte de realizarea proiectului de executie, firma Vega 93 SRL trebuia sa faca unele studii geotehnice, ocazie cu care putea afla ca pe sesul raului Bahlui, inainte de intrarea in satul Uricani, terenul este mlastinos si, prin urmare, trebuia sa prevada din start folosirea unor materiale mult mai solide. Trebuie intarita ideea ca la licitatia organizata in anul 2007 de DRDP, Vega 93 SRL Galati a prezentat si materialele pe care le va folosi la construirea soselei de centura si atunci a precizat si cantitatea de piatra sparta folosita, precum si pretul de achizitie. Asa a castigat licitatia in defavoarea firmei Vegyepszer. "Schimbarea de solutie a fost impusa de zona mlastinoasa de pe raul Bahlui. Nu stiu daca este mai ieftin sau mai scump", a declarat Dorina Tiron, directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Aceasta ocupa functia de director al DRDP Iasi in momentul organizarii licitatiei pentru selectarea firmei care urma sa execute lucrarile la soseaua de centura.

O solutie noua

Introducerea lidonitului si schimbarea recenta a proiectului ridica mari semne de intrebare, avand in vedere ca aceasta solutie nu a fost testata destul in Romania. Lidonitul a mai fost folosit la drumul judetean care leaga localitatea Tulucesti de municipiul Galati si pe o portiune scurta de pe Autostrada Soarelui. "Este o solutie care este aplicata de mult timp in Europa de Vest si care prinde teren si la noi. Noi, specialistii, recomandam folosirea lidonitului, insa dupa o anumita reteta elaborata de un laborator de specialitate. In caz contrar poate sa iasa dezastru, adica in cazul in care cantitatile de materiale nu sunt dozate cum trebuie, drumul nu rezista", sustine Gheorghe Gugiuman, profesor doctor inginer la Facultatea de Constructii-Sectia Drumuri si Poduri din cadrul Universitatii Gheorghe Asachi. In Romania, lidonitul este furnizat de firma DSU Romania, sucursala a unei societati comerciale din Germania. In conditiile in care pretul unui metru cub de piatra sparta variaza intre 300 si 700 RON, zgura de otelarie poate fi achizitionata la un pret mult mai mic. Potrivit reprezentantilor firmei DSU Romania, pretul este negociabil, mai ales in cazul in care se achizitioneaza o cantitate mai mare.



Radioactiv?

Unii experti nu recomanda insa folosirea acestui material in constructii, deoarece in practica specialistii au intalnit halde mari de lidonit cu un grad de radioactivitate superior limitelor admise. "Zgura de otelarie rezulta de asemenea in urma unui proces de ardere a carbonului si se poate ajunge la o radioactivitate mult mai mare. Insa acest lucru se poate constata numai in urma unor masuratori de specialitate", a spus Catalin Borcia, profesor la Facultatea de Fizica din cadrul Universitatii Al. I. Cuza. De asemenea, reprezentantii DSU Romania au precizat ca masuratorile de radioactivitate la haldele de lidonit se fac periodic si nu s-au intampinat probleme in acest sens pana acum. Potrivit reprezentantilor firmei, ultima masuratoare de radioactivitate a substantelor depozitate a avut loc in luna noiembrie a anului 2008.







radioactiv
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (24)

opinia unui iesean  | #68033
o ducem asa de bine ca numai soseaua asta de centura de mai lipsea
o sosea de centura se preteaza la orase ca brasovul, ca clujul, unde este trafic
in brasov din fericire in cateva minute ai traversat orasul
in cluj-na"boc"a insa iti trebuie vreo 2 ore
dar la iasi?
pentru ce ii trebuie soferului amator sosea de centura?
daca ocoleste iasiul unde sa ajunga?
in prut?
treziti-va si terminati odata cu prostia asta de sosea de centura la iasi
nu credeti ca iasiul are alte prioritati in afara de cele ale domnului fenechiu?
ionut  | #68034
SESIZATI PARCHETUL OAMENI BUNI , CA ASTIA NE FURA CU TOTUL !
kosteakelu  | #68035
piatra sparta sau lidonit? in cazul in care au facut o scarificare a terenului , cu var zgura sau ciment, sau se foloseste geogrila (un strat de geogrila cu emulsie are rezistenta a 20 cm p sparta) nu vad care-i problema! Mergeti si discutati cu proiectantul, beneficiarul si dirigintele de santier. Ia pentru terenurile mlastinoase se fac drenuri (longitudinale, transversale sau coloane umplute cu pietris pentru scaderea nivelului panzei freatice). Acuma ca v-am dat o lectie, mergeti si discutati cu santieristii, proiectantii etc si nu va mai dati specialisti ca "asa a zis dom` profesor". Dom` profesor acela sa ramana sa chinuie studentii cu plansele de desen tehnic si cu calcului sagetii la grinzi din B250 (nu stie inca de c16/20) ...
Diriginti hoti  | #68036
D-le Constantin MAZILU : De ce nu va adresati dirigintelui de santier ce semneaza procesele verbale de lucrari ascunse sau responsabilul de contract care semneaza facturile ? Firme de astea romanesti cu calitate made in china vor fi tot timpul daca responsabilii de contracte si dirigintii de santier inchid ochii.
Daca este vorba sa se respecte un retetar strict si s-a abatut constructorul, sa suporte in consecinta. Daca in devizul proiectat este prevazut piatra, sa puna piatra si nu pamant, daca este prevazut asflat si el pune bitum amestecat cu pamant ca la prima ploaie apar gropile, sa suporte consecintele responsabilii cu actiuni in instanta, chiar si puscarie. Sa le tremure mina daca semneaza calitati execrabile si decontari ale drumurilor. Sper sa apucam si ziua cand sunt trasi la raspundere cei care avizeaza asa ceva, care favorizeaza starea proasta a drumurilor ce ameninta siguranta in trafic.
drumet  | #68037
Ziarist .....atotstiutor,asa suntem noi romanii toti ne pricepem la drumuri si la fotbal.Inainte de a scrie informati-va corect ,stati pe drum sa vedeti cum se comporta acest material in conditiile cele mai vitrege ,si apoi pune-ti pe hartie aberatiile voastre.Iar la straturile de sustinere(terasamentul drumului) nu era prevazuta piatra sparta ci umplutura dim pamant corespunzator,strat de forma din balast,fundatie din balast si apoi piatra sparta (suport ptr.covorul asfaltic).Si cum pamantul din aceasta zona nu este corespunzator iar panza freatica este ridicata s-a gasit o solutie .Iar acest Lidonit se poate prelucra sa aiba o curba granulometrica corespunzatoare (nu trebuie sa fie dozat in nici un fel ,nu-i trebuie o reteta anume ...dacat in cazul care sorturile sunt folosite la prepararea de mixturi asfaltice)pentru a fi folosit la umpluturi si fundatii.Si ar mai multe de explicatii profesionale de dat ...asa ca informati-va corect si informati publicul corect.
cata271  | #68038
Ne meritam soarta si toata mizeria din tarisoara asta. Parca am sta cu chirie in ea si trebuie sa furam cat mai mult pana sa ne prinda proprietarul. Pai cum am vrea sa avem sosele precum in celelalte tari, sa avem curatenie, parcuri, spatii verzi si constructii deosebite. Cu totii cand iesim in afara granitelor sau mai vedem la tv ce minunatii se gasesc in alte tari le admiram, le fotografiem si le aratam mandrii si celorlalti. Noi cu ce sa ne mandrim? Plini de ura, cu gandul la cum sa furam mai mult, sa inselam si sa ne imbogatim pe spinarea fraierilor....
Asta ca sa nu mai spun de hotul de Prisecaru care a avut in proiectul de la Moldova Mall prevazut sa construiasca parcare subterana. Asa cum parcati voi acolo, in acea parcare subterana, asa am parcat si eu. Cand a observat ca se ingroasa gluma, a vandut-o la fraieri. Cum e posibil la o asemenea lucrare sa nu se autosesizeze nici o institutie abilitata? Tara lui papura voda...........
Paul  | #68039
Sinteti rauvoitori. Nu stiu daca lidonitul e sa nu mai bun, dar cert firmale romanesti stiu sa faca treaba daca sint lasate. Vezi E85 facut cap coada de Umbrarescu in doar 5 ani, si e super si acum dupa 5 ani de utilizare, iar cei de la Bechtel se chinuie de 6 ani sa faca autostrada aia si nu ai facut nici un km.
Sa-l puna pe Umbrarescu sa faca soselele si atunci o sa avem drumuri cum trebuie.
Despre solutii tehnice noi, asfaltul cu resturi textile a fost brevetat de ani buni, si dovedit ca rezista in timp fara probleme, dar nici o firma nu il foloseste pentru ca le e teama ca o sa tina prea mult si nu or sa mai poata multge bugetele. Vezi ce a facut Citadin in Iasi, ca in fiecare an e varza chiar si asfaltul turnat proaspat.
aura  | #68040
se lucreaza cain romania, mai bine mai trainice erau soselele in era comunista, nu se fura ca acum.. pacat sa suntem o tara de hoti, ca de nu romania in 20 ani intrecea ungaria char uele tari occidentale, oare am iesit din era ceausista un popor de hoti , de smecheri, mafioti, ca decomunism nu am scapat, de securisti nici atit, ei au invirtit marile hotii dupa 89 si tot ei sunt in firful piramidei si acum.oare nu le este rusine la politicienii nostri cind ad ca celalalte tari comuniste sunt inaintea noastra, sau strazile nu-i intereseaza ca circula cu avioanele si chiar cu aviioane personale, ce-i intereseaza ca prostii isi strica masinile, abia se inbogatesc constructoride masini. nu au orgoliul personal sa faca ceva pentru populata acestei tari , s gindesc la buzunarile lor de parca ar mosteni pamintul. degeaba se duc la biserica si ling fetele bisericesti , eu cred ca sunt mina in mina, fc afaceri murdate impreuna.
alex  | #68041
Deci pana la urma tocmai pe acolo se face soseaua de centura? Si apoi urca dealul ala si ocoleste complet orasul sau se face prin zona unde este strandul si cartierul Dalas?
kosteakelu  | #68042
iese pe undeva inainte de Miroslava...folosesc des "scurtatura", faci numai 20 min din Nicolina in Copou (miroslava-centura uricani-antibiotice-pacurari-penitenciar-copou)
nicu  | #68043
Sincer sunt de acord cu parerea d-lui care spunea de lucrarile marca Umbrarescu. Chiar sunt de calitate si drept dovada rezista.
Mihaela  | #68044
Buna,

am observat in ultimul timp ca o tema foarte dezbatuta este cea a limbilor straine. O prietena de-ale mele mi-a recomandat un site, cu ajutorul caruia am reusit sa invat limba germana. Dar puteti invata si alte limbi, spre exemplu spaniola, olandeza, engleza, hindi si swahili. Va recomand acest site www.invata-limbi.ro si sper ca va va fi de folos, asa cum mi-a fost si mie !!! Multa bafta !!
secol  | #68045
pentru paul

nu e chiar asa cum spui tu cu Umbrarescu. E85 intre Iasi si Roman a fost facut de italienii de la Secol SpA(si se vede calitatea!!) iar de la Roman la vale pana la Bacau au lucrat cei de la CCCF. Nu stiu daca Umbrarescu pe vremea aceea facea drumuri - cred ca mai mult reabilita - spargea acoperirea asfaltica, o amesteca cu bitum si o turna la loc. Si nu tinea mai mult de o iarna.
mama omida  | #68046
mai ce va mai balanganity in pareri- fraieri de moldoveni sa nu zic alte alea. Pai omul asta - ziaristu zice bine da vedeti voi chiorilor prost: de ce era nevoie sa luam firme de la galati mai scumpe? de ce sa nu folosim firme, balastiere de aici de la noi sa cistige si ai nostri ceva bani ca sintem saraci lipiti si dam faliment pe capete noi iesenii. Curve cu doua fete asta sinteti - daca ziaristu scria de bine spuneati ca e pupincurit, daca spune adevaru si trage semnalu de alarma e rau-intentionat si atoate-stiutor. Javre, curve cu doua fete. Hoata de tiron a urcat la bucale de "desteapta" ce e ca fura cot-la cot cu berceanu si da si la boc ceva iar aici a ramas o ceata de "sefi" cu aere de ministri de nu le ajungi cu prajina de cicat la nas.Voi il stiti pe scutaru sau neamu,lu manivela de le zice zbarnea? pai aia conduc acu directia proprietatea lu tironoaia. Las ca de se-ntoarce basalda pre multi o sa "raspopeasca" si o sa-aveti centura cand mi-o creste mie par in palma. bravo mazilule, calca putorile in picioare
eu  | #68047
MARE BOU MAI ESTI MAI "OPINIA UNUI IESEAN" CRED CA ESTI UN OBOSIT CARE SE PLIMBA CU BESITELE ALEA DE TRAMVAIE! ! ! !
drumet  | #68048
Ptr.kosteakelu
In cazul folosirii geogrilei sau stabilizarii cu var sau ciment ,costurile ar fi mai mari,si ar duce si la intarzieri ale lucrarii(nu ca acum nu ar fi )deoarece tehnologia de lucru este mai ampla si mai stricta (in cazul stabilizarii).Iar de piloti forati din balast ......cam mult ptr.5 km de drum si cine stie ce teren natural se mai gaseste in ceilalti 30 km care urmeaza.Lidonitul se comporta foarte bine iar procesul tehnologic este acelasi ca la orice umplutura din materiale coezive sau necoezive.
drumet  | #68049
Ptr. diriginti hoti
Crede-ti ca domnul C.M. stie sa citeasca un proiect de drum si de pod si sa-l si inteleaga??Sau la facultatea de jurnalistica se preda si drumuri si a invatat sutele de standarde care se aplica in constructii??De ce nu ne ocupam fiecare mai bine de treburile noastre si sa nu ne mai uitam peste ,,gardul vecinului,,,?Sau daca ne uitam sa intelegem ce face el acolo si apoi sa-l judecam.
Liviu  | #68050
BRAVO ! Corect ce spui, PACAT ca sunt PUTINI cei care recunosc asta, dar si MAI PUTINI , cei care se pot implica in lupta impotriva DICTATURII SECURISTO-ECONOMICE !
Un prim pas pt. o VIATA DECENTA ,ar fi sa VOTAM DOAR INDEPENDENTI ! Partidele, AU UITAT DEMULT SA MAI REPREZINTE INTERESUL POPORULUI ROMAN !
Liviu  | #68051
PENTRU AURA !BRAVO !
Aocado  | #68052
Stimate Costel@bzi.ro,un articol deosebit ati realizat,va multumim pe aceasta cale noi (un grup de batrani pensionari) precum si satenii din satul Uricani ca ne-ati lamurit ce sint pietrele alcelea care le aduc cu vagoanele.
SUNTETI CRETINI  | #68053
Mare incompetent este jurnalistul care a scris acest articol. Zgura respectiva se numeste LIDONIT ,si este furnizat de firma DSU din Galati. Este un produs net superior pietrei sparte,mult mai scump in primul rand. Este mult mai indicat decat piatra sparta deoarece este mai greu si se compacteaza mai bine.
iulian  | #68054
In gara LETCANI se afla cartierul general al firmei VEGA 93 GALATI.AU un parc auto destul de mare.Autocamioanele aduc aici balast si nisip de la balastierele de la raul SIRET. Cam de doua-trei ori pe saptamana vin si trenuri garnituri navete cu piatra sparta.Aceste vagoane nu sant incarcate si vin de la GALATI?
costel  | #220644
Toata e plina de hoti si firme fantome dar asta este jalnica nici bani nu da oblica salariatii sa manance mancare de la firma ca sa nu se bucure si ei de 2* de ron pe zi, daca pleci mai imputa si motorina
Irina Minca  | #553666
Oferim studii, rapoarte și consultanță în domeniul topometriei, geotehniei și auditului energetic.

studiigeotopo.ro
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2711 (s) | 22 queries | Mysql time :0.059207 (s)

loading...