News Flash:

Un reactor YAK 17 putrezeste in curtea Palatului Culturii

21 Martie 2000
1215 Vizualizari | 0 Comentarii
•Al treilea exemplar din Europa se afla la Iasi •Pentru ca avionul sta in aer liber, exista pericolul degradarii acestuia •Complexul Muzeal National "Moldova" nu a alocat nici un leu pentru restaurarea si protejarea avionului

Una dintre curtile interioare ale Palatului Culturii din Iasi gazduieste o raritate in domeniul aeronauticii: este vorba despre unul dintre putinele exemplare ramase in Europa in urma celui de al II-lea razboi mondial. Se stie ca, in lupta impotriva Luftwaffe, sovieticii au proiectat si realizat un avion de lupta monoloc, cu reactor - YAK 17, construit de Aleksandr Sergheivici Yakovlev. Cu o anvergura de 9,6 metri, lungimea fuselajului de 8,29 metri, greutatea de 2000 kg gol si 3.200 kg incarcat, avionul se deterioreaza acum in curtea interioara a Palatului Culturii. Performantele de zbor: 8.300 km/ora, plafonul - 13.000 metri, autonomie de zbor - 740 km.
Performant la vremea respectiva, avionul avea ca armament de bord doua tunuri. Din cate am aflat, aparatul a fost adus de la Caransebes in toamna anului 1961 pentru a imbogati patrimoniul Muzeului politehnic din cadrul Complexului Muzeal National "Moldova". Dupa cum spun specialistii muzeului, in Europa ar mai fi doua exemplare din aceeasi serie (Praga si Cracovia). Aparitia in perimetrul interior al Palatului Culturii a acestui avion ne aminteste de o intamplare pe care am auzit-o povestita de fostul redactor sef al ziarului "Flacara Iasului", Mihai Dumitriu. Venind in vizita la redactia acestui ziar, directorul Studioului de Radio Iasi, vazand avionul, a intrebat-o pe gazda cum de se afla acel avion acolo. Om de spirit, Mihai Dumitriu i-a raspuns ca redactia ziarului a fost inzestrata cu acest avion pentru deplasarea in teren a redactorilor. Nu stim cat haz s-a facut pe seama acestei butade, dar cert este ca, pana a trecut in lumea umbrelor, directorul Studioului iesean a ramas convins, invidios fiind, ca ziarul "Flacara Iasului" avea intr-adevar in dotare un aparat de zbor...
Nestiind de intamplare, specialistii de la Muzeul Stiintei si Tehnicii "St. Procopiu" (fostul muzeu politehnic) au scos aparatul de bord si motorul avionului, folosindu-le ca exponate in salile Palatului Culturii. Din pacate, scurgerea anilor si-a lasat amprenta asupra acestei piese de muzeu care, date fiind dimensiunile sale, sta in aer liber, supus degradarii. "Am facut numeroase referate la conducerea complexului pentru alocarea fondurilor necesare restaurarii avionului YAK 17. Am propus sa se execute o caseta de protectie din plexiglas, caseta care poate fi procurata de la Stiplex Falticeni pentru a-l proteja impotriva intemperiilor. Au venit specialisti de la S.C. Aerostar Bacau care au evaluat lucrarile pentru conservarea si expunerea avionului insa nu ni s-au alocat fondurile necesare", ne-a declarat prof. Elena Scutariu, sefa Muzeului tehnic.
Unicitatea unei astfel de piese de muzeu a trezit interesul Muzeul Aviatiei din Romania, care a incercat sa ofere o alta piesa in schimbul avionului. Fara discutie ca, asa cum spunea sefa sectiei iesene, nu putea fi decat in defavoarea muzeului nostru, drept pentru care oferta a fost refuzata. Pana in prezent, conducerea Complexului Muzeal National "Moldova" nu s-a gandit sa aloce nici un leu pentru acest avion.
Magda OLTEANU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1689 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018836 (s)

loading...