Vanatoarea de planete albastre: Culoarea care inseamna viata

6 Noiembrie 2010
943 Vizualizari | 0 Comentarii
Pamantul este albastru, Marte este planeta rosie, iar Venus este alb stralucitor. Sau cel putin asa sustin cercetatorii de la NASA, care cred ca spectrul cromatic in care ni se arata o planeta ne poate arata daca exista viata pe ea sau nu.

Culoarea rosie a planetei Marte, spre exemplu, este data de solul sau, care contine oxid de fier. In cazul Pamantului, planeta se vede albastra din spatiu, din cauza razelor de lumina albastre care sunt imprastiate de atmosfera mai curand decat cele rosii, scrie Space Daily.

Planetele din alte sisteme solare ar putea avea diverse culori, iar astronomii vor sa le foloseasca pentru a afla mai multe despre ele. Structura unei planete, gazoase sau solida, spre exemplu, poate fi aflata doar din culoarea sa.

Un studiu realizat de astronomii de la NASA, publicat in "The Astrophysical Journal", arata ca exista metode simple de a distinge intre planetele din sistemul nostru solar. Cercetatorii spera ca, dupa realizarea unor telescoape mai mari si mai puternice, capabile sa distinga culoarea planetelor, se pot afla indicii cu privire la planetele care ar trebui studiate in detaliu.

Informatiile pentru studiu au fost adunate de naveta spatiala "Deep Impact", care in noiembrie a fotografiat cometa Hartley 2. In cadrul misiunii, naveta a realizat si masuratori ale intesitatii luminii Pamantului, dar si a planetei Marte si a Lunii, cu ajutorul telescopului cu sapte filtre de culori. La datele existente, echipa de cercetatori a adaugat informatii despre Mercur, Venus, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun, dar si despre satelitul lui Saturn, Titan, despre care se crede ca ar putea gazdui viata.

Pamantul, bijuteria albastra a sistemului solar

Diagrama rezultata a aratat ca planetele pot fi integrate in "familii de culori", si ca Pamantul se distinge clar de alte planete, prin culoare. Cercetatorii au stabilit ca planetele se pot imparti in trei filtre care subliniaza diferentele dintre ele: unul albastru, unul verde si unul rosu.

Planetele au fost grupate apoi in functie de similaritatile pe care le prezinta lumina reflectata de atmosfera sau de suprafata. Gigantul gazos Jupiter si Saturn sunt intr-un colt, iar Uranus si Neptun intr-un alt colt. Marte, Venus si Mercur au la randul lor un spectru.

Insa Pamantul este unic, deoarece are doua caracteristici speciale: una ar fi lumina albastra imprastiata de atmosfera (dispersarea Rayleigh), iar alta ar fi gradul foarte mic de absorbtie al luminii in infrarosu, prin cantitatile mici de amoniu sau metan, gaze care sunt prezente din abundenta la Jupiter sau Saturn.

Cu toate acestea, culoarea albastra a unei planete nu inseamna neaparat ca are oceane ca ale noastre sau cer senin. O planeta care are o culoare similara cu a Pamantuui nu inseamna decat ca trebuie studiata mai indeaproape, arata cercetatorii.

Pana acum au fost descoperite 490 de planete in afara sistemului solar, si multe altele asteapta sa fie descoperite: culoarea nu va putea arata multe despre structura sa.
Incarc...