News Flash:

Victime sigure pe piata calculatoarelor

27 Iulie 1999
1072 Vizualizari | 0 Comentarii
•Cauza principala o constituie lipsa unei educatii adecvate •Firmele "de apartament" continua sa reziste pe piata •De cele mai multe ori, rolul garantiei este neglijat sau supraestimat •Exista o clasificare extrem de precisa a tipurilor de clienti
Epoca post-decembrista l-a gasit nepregatit pe omul de rind din Romania din mai multe puncte de vedere. Obisnuit cu o piata a produselor de larg consum extrem de saraca, acesta s-a vazut dintr-o data confruntat cu o avalansa de produse din cele mai diverse, la preturi si calitate diferite. Trebuind sa faca fata acestor oferte, consumatorul s-a aruncat cu capul inainte, uitind un lucru foarte important, acela de a invata cum sa devina un bun consumator, cum trebuie sa afle de drepturile de care beneficiaza in aceasta calitate si ce trebuie sa faca pentru ca aceste drepturi sa fie respectate. Avind in vedere aceste conditii, in Romania s-a dezvoltat o piata a bunurilor de larg consum care de multe ori neglijeaza aceste aspecte extrem de importante, beneficiind de largul concurs al consumatorului/cumparatorului. De aici pina la aparitia pe piata a unor adevarati "pirati" nu a fost decit un singur pas, facut cu repeziciune de "intreprinzatorii" perioadei inceputului anilor nouazeci. Au trecut zece ani, iar consumatorul roman, desi s-au facut numeroase eforturi in acest sens, inca nu isi cunoaste drepturile de care, in mod normal, ar trebui sa beneficieze, de cele mai multe ori el devenind o victima sigura.

Nu exista o educatie a consumatorului

Ne vom referi in continuare la o serie de probleme aparute intr-unul din domeniile cele mai delicate, acela al calculatoarelor. In ultimii ani, calculatorul a intrat, practic, aproape in fiecare casa, dovedindu-se din ce in ce mai necesar in orice domeniu de activitate, cit si in viata de zi cu zi. Cum cererea este foarte mare, oferta s-a dezvoltat pe masura, astfel ca, la ora actuala, in Iasi exista un numar impresionant de firme care au ca principal obiect de activitate distributia de calculatoare, componente si asigurarea service-ului necesar.
In opinia specialistilor, exista doua tipuri de clienti care doresc sa achizitioneze calculatoare: unii care stiu ce vor si care trateaza achizitionarea unui echipament de pe o pozitie sigura si altii care nu cunosc, care apeleaza la stiinta specialistului pentru a fi pus in tema si a i se recomanda cele mai performante echipamente. Acestia din urma reprezinta tinta cea mai cautata de catre o parte din firmele de specialitate, deoarece, de cele mai multe ori, devin victime sigure a unor "smecherii". In intervalul dintre aceste doua categorii de consumatori mai poate fi intilnita o a treia: aceea a clientilor care, citind reviste de specialitate si luind informatii din diverse surse, se cred in posesia datelor necesare care sa-i fereasca de eventualele surprize.
"De cele mai multe ori, citind anumite articole din revistele de specialitate, unii clienti cred ca sunt foarte bine informati. Ceea ce ei nu stiu este ca foarte multe din aceste articole sunt xsponsorizatex, in scopul de a creea un anumit curent de piata, ce favorizeaza anumite firme care, de cele mai multe ori, ofera o calitate indoielnica", ne-a declarat Cristian Paiu, director comercial al firmei "Quartz Matrix".
"Nu exista o educatie adecvata a clientului, existind foarte multe cazuri in care el este extrem de dezorientat de anumite inadvertente care apar intre doua firme concurente", a mai precizat acesta. Astfel, de cele mai multe ori, alegerea se face in functie de pretul cerut pentru achizitionarea unui echipament, balanta inclinindu-se in functie de nivelul mai scazut sau mai ridicat al pretului de achizitionarea.
Pretul reflecta intotdeauna calitatea echipamentului ce urmeaza a fi achizitionat. Acest lucru nu constituie insa un impediment pentru unii "intreprinzatori" de a se impune pe anumite segmente ale pietei.
Pe de alta parte, luind un echipament, se neglijeaza sau se supraestimeaza garantia oferita pentru acel produs. "Exista multe solicitari nejustificate," a subliniat Cristian Paiu, "cauzate in principal de tipul de mentalitate dominant. Astfel, de cele mai multe ori se porneste de la premisa ca echipamentul este prost, iar proportia este zdrobitoare in acest caz, aproape 90%. Daca unui client i se blocheaza computerul, acesta trage imediat concluzia ca echipamentul este stricat, deoarece, in mare parte, nu poseda nici macar cunostinte generale de utilizare."

Pe piata au patruns asa-numitele "firme de apartament"

In ceea ce priveste calitatea echipamentelor oferite, se poate observa o stratificare a pietei, deoarece nu este de ajuns sa vinzi un calculator bun, mai ales persoanelor fizice. Foarte importante sunt serviciile care se ofera pe linga calculatorul respectiv. Dat fiind faptul ca inca exista multi cumparatori care nu poseda inca minimul de informatii, pe piata au patruns si au reusit sa se mentina asa-numitele firme "de apartament", in cadrul carora activeaza o singura persoana. In cazul acestora, comercializarea calculatoarelor prezinta o serie de avantaje, datorita faptului ca, neavind cheltuieli mari, preturile sunt mai accesibile, adaosul firmei fiind mai mic. In ciuda preturilor mici, achizitionarea unor echipamente de la astfel de firme devine, in multe cazuri, riscanta, deoarece clientul poate avea nenumarate surprize, in primul rind in ceea ce priveste calitatea echipamentului achizitionat. Cum anumite configuratii sunt facute la cerere, cumparatorul se poate trezi ca multe din solicitarile sale nu corespund, de cele mai multe ori reclamatiile facute neducind la nici un rezultat. In cazul in care cumparatorul nu poseda un minimum de cunostinte, el trebuie sa apeleze la o firma de specialitate macar pentru a primi citeva sfaturi. "Clientului nu i se poate impune sa cumpere un anumit echipament, la un anumit pret, deoarece sunt banii lui. Important este sa asculte macar ceea ce i se spune, pentru a se putea feri de eventuale surprize, in cazul in care apeleaza la o a doua sau la o a treia firma", a precizat Cristian Paiu. (va urma)
Mihai ANDREI
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3448 (s) | 35 queries | Mysql time :0.143345 (s)