News Flash:

"Ziua de Iasi" va detaliaza etapele pentru infiintarea unei asociatii de proprietari

11 Februarie 2000
836 Vizualizari | 0 Comentarii
Romeo Mistreanu
•Moartea unui mamut costisitor •Opt luni pentru desfiintarea Administratiei de Cladiri •La cel putin 20.000 de familii din oras, functionarii de la AC au incarcat nejustificat, in fiecare luna, listele de plata la intretinere •Administratorii in cauza vor trebui sa-si caute de lucru in alta parte •Au fost infiintate deja cinci asociatii de proprietari •Doua dintre ele si-au achitat restantele si au apa calda

Administratia de Cladiri va dispare dupa opt luni de agonie

Ieri, in cadrul unei sedinte cu personalul Administratiei de Cladiri (AC), conducerea RA Termoficare a stabilit etapele desfiintarii structurii care a asigurat, incepand din 1992, furnizarea serviciilor pentru 42% din numarul de blocuri din oras. Potrivit celor declarate de Romeo Mistreanu, administratorul RA Termoficare, procedurile de desfiintare a AC, incepute la 1 februarie, se vor finaliza in octombrie, deci dupa aproximativ opt luni. Pana atunci, locatarii, pe fiecare bloc sau scara de bloc, vor trebui sa se organizeze in asociatii de proprietari.

Desfiintarea AC reprezinta una din cele mai complexe actiuni pe care le-a demarat RA Termoficare. Dupa o "agonie" de opt luni, din AC va ramane amintirea listelor de plata incarcate nejustificat si resentimentele locatarilor fata de administratorii care se comportau ca niste arendasi in asociatiile pe care le coordonau. Pentru o imagine asupra colosului numit Administratia de Cladiri, mentionam ca structura respectiva a facturat consumurile de apa calda, apa rece, energie termica precum si pentru o alta serie de utilitati la aproximativ jumatate din populatia orasului.

Din 1992 si pana in prezent, AC a inglobat in structurile sale 1.118 blocuri din 2.670 existente in oras. Structurata in 32 de mari grupuri de asociatii de locatari, AC are in evidenta 39.000 de apartamente din cele 92.872 cate se regasesc in municipiu. In cadrul AC lucreaza circa 500 de angajati din care: 16 administratori, 68 de casieri, 160 de muncitori calificati, sefi de echipa si maistri (instalatori, lacatusi mecanici, sudori, tamplari, izolatori, constructori) precum si aproximativ 250 de femei de serviciu.

Dintre angajatii AC care isi vor putea gasi de lucru dupa desfiintarea structurii, cele mai avantajate vor fi femeile de serviciu. Acestea, fata de administratorii AC care nu sunt agreati de locatari, au mari sanse sa munceasca in aceleasi blocuri ca si pana acum. O parte din meseriasii de la AC vor trebui si ei sa-si caute de lucru in alta parte. "Personalul din cadrul AC va fi retras treptat, pe masura ce vor fi infiintate asociatiile de proprietari. Cand ultima scara de bloc sau ultimul bloc din componenta AC isi va forma asociatia de proprietari, vom putea spune ca am desfiintat aceasta structura", a declarat administratorul Romeo Mistreanu.

Administratia de Cladiri - un miel "bland" care a "supt" nejustificat de mult de la 20.000 de familii

Detinand rolul de intermediar intre locatari si regiile furnizoare de servicii de importanta publica (ce au monopolul in domeniu), AC si-a putut permite sa calculeze listele de plata la intretinere intr-o maniera care a facut subiectul unor vii comentarii in presa locala. Ani la rand, iesenii s-au plans de faptul ca au fost incarcati la plata intretinerii. O prima confirmare a acestui fapt a aparut abia dupa ce asociatiile de proprietari si-au contorizat consumurile. Comparand facturile asociatiilor de proprietari, care aveau consumurile contorizate, cu facturile emise pentru consumurile calculate in pausal, s-a constatat ca acestea din urma erau mai mari cu 20%- 30% decat primele.

Explicatia este simpla: functionarii din AC au incarcat nejustificat facturile pentru plata utilitatilor. Ca efect, bugetele iesenilor au fost "mulse", plata intretinerii ridicandu-se, pentru lunile de iarna, la nivelul unui salariu mediu pe economie. Pe de alta parte, facturile incarcate s-au datorat si administratorilor care nici nu s-au interesat de motivul real al unor consumuri exagerate de apa rece sau calda. Surse demne de incredere din cadrul RA Termoficare au dat drept sigura informatia potrivit careia, la jumatate din populatia deservita de AC, notele de plata au fost, luna de luna, incarcate constant si nejustificat. Ca urmare, aproximativ 20.000 de familii au fost obligate, dintr-o miscare de condei, sa achite cu 20%-30% mai mult la plata intretinerii. In mod firesc, prin desfiintarea AC, primii functionari care vor fi trimisi in somaj vor fi administratorii care au contribuit la incarcarea nejustificata a listele de plata.

Ce trebuie sa faca locatarii care doresc sa se constituie in asociatii de proprietari

Locatarii care doresc sa se constituie in asociatii de proprietari trebuie sa parcurga un set de formalitati prin intermediul carora vor iesi de sub tutela AC. Pentru aceasta, reprezentantul viitoarei asociatii de proprietari trebuie sa prezinte la Administratia Financiara urmatoarele documente: cerere pentru dobandirea personalitatii juridice a asociatiei de proprietari; statutul asociatiei; acordul de asociere al proprietarilor; procesul verbal al adunarii constitutive si copiile actelor de proprietate ale tuturor apartamentelor din cadrul asociatiei.

Pentru derularea mai rapida a formalitatilor, va prezentam si modul in care acestea trebuie operate. Locatarii unui bloc sau a unei scari de bloc, daca decid sa-si constituie asociatie de proprietari, se vor intruni intr-o sedinta in care isi vor desemna un presedinte onorific, un administrator-casier si 1 - 2 cenzori. Ca la orice sedinta, se intocmeste un proces verbal, document care atesta dorinta locatarilor de a-si constitui forma de organizare administrativa. Pentru reorganizarea in asociatii de proprietari este necesara hotararea a cel putin jumatate plus unul din numarul proprietarilor apartamentelor sau spatiilor cu alta destinatie decat locuinta din cadrul unei cladiri.

In aceeasi sedinta se dezbate si se aproba de catre locatari statutul asociatiei de proprietari. Respectivul statut trebuie sa fie intocmit conform Legii 114/1996 precum si normativelor care au adus modificari ulterioare in domeniu (O.G. nr. 44/1998 si Legea 145/1999). Pe langa procesul verbal, locatarii trebuie sa intocmeasca acordul de asociere ce va contine numele proprietarilor din bloc sau scara de bloc alaturi de seriile si numerele buletinelor de identitate. Respectivii locatari vor inmana reprezentantului asociatiei copiile dupa actele de proprietate ale locuintelor.

Pentru definitivarea dosarului, se intocmeste si cererea pentru dobandirea personalitatii juridice a asociatiei de proprietari. Cu documentele enumerate, reprezentantul viitoarei asociatii de locatari se va deplasa la Administratia Financiara unde, in fiecare zi de vineri, un jurist, special desemnat in acest scop, va aviza dosarul. Administratia Financiara emite apoi, pentru fiecare asociatie de proprietari, cate un cod fiscal. Obtinerea codului fiscal si a personalitatii juridice marcheaza desprinderea din AC a blocului sau scarii de bloc. Cu ajutorul codului fiscal, asociatia de proprietari are posibilitatea sa faca platile pentru serviciile oferite de regiile de interes public.

De la 1 februarie, din AC s-au desprins cinci asociatii de proprietari

Locatarii din cinci blocuri, localizate in Piata Unirii, Nicolina si Pacurari, s-a desprins din AC si s-au constituit in tot atatea asociatii de proprietari. Principalul avantaj pe care-l prezinta infiintarea unei asociatii de proprietari este dat de nivelul scazut al platii la intretinere. Locatarii vor fi primii care vor veghea asupra consumurilor proprii si prin urmare si le vor contoriza. Conducerea RA Termoficare s-a pronuntat in favoarea contorizarii integrale a tuturor consumurilor la blocurile care se vor desprinde din AC. In paralel, echipele RA Termoficare vor verifica prin sondaj instalatiile de incalzire si cele sanitare apartinand asociatiilor de proprietari care urmeaza sa se infiinteze.

Un alt avantaj este dat de faptul ca plata restantelor este mult inlesnita. Cele doua blocuri din Nicolina si-au achitat restantele si beneficiaza, de ieri, de apa calda dupa ce acest serviciu le-a fost intrerupt din 10 ianuarie. Respectivele blocuri au facut parte dintr-o asociatie a AC care a contabilizat, din martie 1999, restante de 900 milioane lei. Spre deosebire de celelalte blocuri ramase in AC, apartamentele din cele doua asociatii prospat infiintate beneficiaza de apa calda si au posibilitatea sa-si plateasca restantele. "Locatarii trebuie sa inteleaga faptul ca pot sa-si adminstreze asociatiile pe care le vor forma. Inceputul va fi mai dificil. Suntem hotarati ca pana la inceputul lunii octombrie sa definitivam aceasta actiune", a conchis administratorul Romeo Mistreanu.

ra termoficare administratia financiara
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1326 (s) | 24 queries | Mysql time :0.015490 (s)

loading...