Sfatul medicului

10 moduri de a-ti iubi creierul. Cum sa-ti scazi riscul de dementa

Publicat: 19 nov. 2018
25

Tot mai multe dovezi stiintifice arata ca oamenii isi pot reduce riscul declinului cognitiv prin adoptarea obiceiurilor cheie de stil de viata. Atunci cand este posibil, combinati aceste obiceiuri pentru a obtine un beneficiu maxim pentru creier si corp. Incepeti de acum. Nu este niciodata prea tarziu sau prea devreme pentru a incorpora obiceiuri sanatoase si pentru a-ti proteja creierul.
 
1. Transpirati la sala. Nu trebuie sa faci neaparat un sport de performanta, exercitiile fizice cardiovasculare obisnuite va ajuta pentru ca ridica ritmul cardiac si cresc fluxul sanguin catre creier si corp. Mai multe studii au constatat o asociere intre activitatea fizica si riscul redus de declin cognitiv. 2. Nu uita de carti, chiar daca ai terminat studiile. Educatia formala in orice stadiu al vietii te va ajuta sa reduceti riscul declinului cognitiv si al dementei. Activitatile care stimuleaza activitatea cerebrala ajuta la mentinerea memoriei si pastreaza intacte celulele gri din creier, responsabile de capacitatile cognitive. Astfel, protejandu-ne aceasta regiune din creier vom fi feriti mai tarziu in viata de afectiuni precum dementa sau Alzheimer. 3. Renuntati la fumat. Dovezile arata ca fumatul creste riscul declinului cognitiv. Renuntarea la fumat poate reduce acest risc la niveluri comparabile cu cele ale nefumatorilor.

4. Controleaza-ti inima. Dovezile arata ca factorii de risc pentru bolile cardiovasculare si accidentul vascular cerebral – obezitatea, hipertensiunea arteriala si diabetul zaharat – afecteaza negativ sanatatea cognitiva. Aveti grija de inima voastra, pentru ca in felul acesta aveti grija si de creier. 5. Protejati-va capul oricand faceti o activitate riscanta. Leziunile cerebrale pot creste riscul declinului cognitiv si al dementei. Purtati o centura de siguranta, utilizati o casca atunci cand faceti un sport de contact, cand calatoriti cu bicicleta/motocicleta si luati-va toate masurile pentru a preveni caderile.
 
6. Hraniti-va sanatos. O dieta sanatoasa si echilibrata, care este mai scazuta in grasimi si mai ridicata in legume si fructe, pentru a reduce riscul declinului cognitiv. Desi cercetarile privind dieta si functia cognitiva sunt limitate, anumite diete, inclusiv DASH, dieta mediteraneeana, pot contribui la reducerea riscului. 7. Dormi noaptea. A nu dormi suficient din cauza unor conditii cum ar fi insomnia sau apneea de somn poate duce la probleme cu memoria si gandirea. 8. Aveti grija de sanatatea mintala. Unele studii fac legatura intre istoricul depresiei si riscul de declin cognitiv, deci cautati un tratament medical daca aveti simptome de depresie, anxietate sau alte probleme de sanatate mintala. De asemenea, incercati sa gestionati stresul.

9. Nu va izolati. Socializati, iesiti din casa, implicati-va in activitati sociale pentru ca asta va poate sprijini sanatatea creierului. Urmariti activitatile sociale care va ajuta, care va aduc o stare de bine. Gasiti modalitati de a face parte din comunitatea dvs. locala – daca va plac animalele, luati in considerare voluntariatul intr-un adapost local. Daca va place sa cantati, alaturati-va unui cor local. Sau pur si simplu, impartasiti activitatile cu prietenii si familia. 10. Provocati-va mintea mereu. Construiti o piesa. Completati un puzzle. Faceti ceva artistic. Joaca diverse jocuri care te fac sa te gandesti strategii. Provocarea mintii tale poate avea beneficii pe termen scurt si lung pentru creierul tau.





Adauga un comentariu