Magazin

20 de lucruri inedite despre tunelul de sub Canalul Manecii

Publicat: 07 mai 2014

Tunelul sapat sub Canalul Manecii a implinit 20 de ani, iar Business Insider a marcat momentul printr-un grupaj de informatii mai putin cunoscute despre impresionanta constructie.

 1. Tunelul Canalului Manecii este lung de 50,45 de kilometri, aflandu-se pe locul 11 in lume in clasamentul celor mai lungi tuneluri in exploatare (Tunelul Paijanne, din Finlanda, de 120 de kilometri, fiind cel mai lung) si al cincilea cel mai lung tunel feroviar pentru pasageri. Acesta are cea mai lunga portiune sapata sub mare, respectiv 37,9 kilometri, scrie Business Insider.

2. Proiectul a costat 4,65 miliarde de lire sterline (echivalentul a 12 miliarde de lire in zilele noastre), cu 80% mai mult decat fusese estimat initial. Lucrarile de constructie au durat 6 ani (intre 1988 si 1994).

Citeste si 8 CURIOZITATI de prin lume! Stiai ca DELFINII dorm cu un ochi deschis, ca sa se fereasca de

3. A fost recunoscut ca una din cele „Sapte minuni ale lumii moderne” de catre Societatea Americana a Ingineriei Civile, alaturi de Empire State Building, barajul Itaipu din America de Sud, turnul CN din Toronto, canalul Panama, sistemele olandeze de protectie impotriva valurilor si podul Golden Gate din San Francisco.

4. Prima propunere de construire a unui tunel pe sub Canal a apartinut inginerului francez Albert Mathieu si includea o insula artificiala la jumatatea distantei pentru schimbarea cailor. Alte propuneri au fost sustinute de Napoleon al III-lea, in 1856 si William Gladstone, in 1865, iar David Lloyd George a readus ideea in prim-plan la Conferinta de Pace de la Paris, din 1919.

5. In momentul in care lucrarile de constructie au ajuns la amploarea maxima, numarul total de angajati era de 13.000 de oameni. Zece muncitori si-au pierdut viata in timpul lucrarilor.

6. Britanicul Graham Fagg si francezul Phillippe Cozette au fost principalii actori ai ceremoniei de spargere a ultimei portiuni din tunel, la 1 decembrie 1990.

7. Cei doi nu s-au intalnit chiar la mijloc, portiunea sapata de britanici fiind mai lunga.

8. Adancimea medie a tunelului este de 50 de metri sub fundul marii, cel mai adanc punct fiind la 75 de metri. Mare parte din creta escavata in partea britanica a tunelului a fost depozitata in zona Shakespeare Cliff, din Kent, ce gazduieste in prezent parcul Samphire Hoe.

Citeste si 10 curiozitati stiintifice despre Iubire care confirma Spiritualitatea

9. In realitate sunt trei galerii, doua pentru trenuri si a treia, mai mica, pentru deservirea structurii. Aceasta din urma poate fi folosita si in cazuri de urgenta.

10. Un numar de 11 foreze au fost folosite pentru saparea tunelului. Impreuna, ele cantareau 12.000 de tone (mai mult decat Turnul Eiffel), iar fiecare din ele era lunga cat doua terenuri de fotbal. Una din ele a ramas ingropata, in partea britanica, in timp ce o alta a fost vanduta pe eBay, in 2004, pentru 39.999 lire sterline.

11. In fiecare zi tunelul este tranzitat de 400 de trenuri ce transporta, in medie, 50.000 de pasageri, 6.000 de masini, 180 de autocare si 54.000 de tone de alte incarcaturi.

12. Trei incendii au fost suficient de puternice incat sa duca la inchiderea tunelului (1996, 2006 si 2012). Cel mai puternic dintre ele a fost cel din 1996, cand o portiune de 500 de metri de tunel a fost distrusa, traficul fiind afectat timp de 6 luni. In prezent tunelul beneficiaza de un sistem automat de extinctoare.

13. Mai multe trenuri s-au defectat in tunel. Cel mai amplu incident de acest timp s-a petrecut la 18 decembrie 2009, cand cinci trenuri Eurostar s-au defectat, iar 2000 de pasageri au ramas captivi fara electricitate, mancare sau apa.

14. Anul trecut a fost atins un numar record de 20,4 milioane de pasageri, transportati intre Marea Britanie si Franta.

15. Majoritatea pasagerilor care tranziteaza tunelul cu masina (85%) sunt britanici.

16. Trenurile pentru naveta sunt lungi de 775 de metri, echivalentul a opt terenuri de fotbal.

17. Se estimeaza ca structura din care a fost construit tunelul va rezista 120 de ani.

18. Intreaga lungime a tunelului poate fi parcursa in 35 de minute.

Citeste si 14 utilizari suprinzatoare ale untului in locuinta ta

19. Dupa includerea in oferta a transportului pentru animale de companie, in 2000, peste un milion de caini si pisici au tranzitat tunelul.

20. Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii si presedintele francez Francois Mitterrand au inaugurat tunelul la data de 6 mai 1994. Oficialii britanici s-au apropiat de Calais dinspre Waterloo calatorind cu aproape 130 km/h, in timp ce delegatia franceza s-a apropiat de tarm, venind dinspre Paris, calatorind cu o viteza de 300 km/h.



loading...

Adauga un comentariu