News Flash:

27 iunie: 135 de ani de la infiintarea Episcopiei Catolice de Iasi

27 Iunie 2019
307 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7345 RON (+0.0005)
USD: 4.2201 RON (+0.0072)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Episcopia Catolica de Iasi

In fiecare an, ziua de 27 iunie ne aminteste de data in care a fost infiintata Episcopia Catolica de Iasi: 27 iunie 1884. Chiar daca in centrul acestui an sta vizita papei Francisc in resedinta episcopiei noastre, consider ca este de datoria noastra sa nu uitam evenimentul istoric consemnat in urma cu 135 de ani.

Dupa slavonizarea din secolele VIII-IX, crestinii din Moldova au fost constransi de imprejurari sa se supuna Patriarhiei de Ohrida, misionarii latini fiind nevoiti sa se intoarca in Italia, ritul greco-slav intarindu-si pozitiile in detrimentul celui latin. Dupa schisma din 1054, in care un rol important l-a jucat patriarhul Leon de Ohrida, crestinii din Moldova au pastrat ritul si limba slavona, fiind supusi direct patriarhiei mentionate mai sus. Pana la intemeierea statului feudal al Moldovei (1359), la inceputul secolului al XIII-lea, pe teritoriul Moldovei s-au stabilit cumanii, un popor migrator inrudit cu pecenegii ce se afla temporar in partea de est a Carpatilor. Pentru acestia, papa Grigore al IX-lea (1227-1241) a aprobat in anul 1227 infiintarea unei eparhii catolice: Episcopia de Milcov (1227-1241). Un an mai tarziu, episcopul Teodoric a schimbat denumirea eparhiei in "Episcopia Cumanilor", ceea ce a starnit proteste din partea ierarhilor maghiari. Documentele mentioneaza un numar de 14 episcopi care au avut titlul "de Milcov", dintre care doar Teodoric (1228) a fost efectiv episcop al cumanilor, acesta fiind motivul care justifica existenta respectivei episcopii doar pana la invazia tatara din anul 1241. Astfel, isi inceteaza temporar existenta aceasta episcopie, dar pana in anul 1526 se consemneaza si alti episcopi cu acest titlu. In timpul voievodului Latcu (1367-1375), minoritatea catolica din Moldova a trecut sub autoritatea Sfantului Scaun. In acest context, in urma unor cereri adresate papei Grigore al XI lea (1370-1378) de catre voievodul Latcu, la 9 martie 1371 s-a infiintat Episcopia de Siret (1371-1434), care, dupa infiintarea Arhiepiscopiei de Lvov (1412) a trecut sub jurisdictia acesteia. Totusi, au fost cinci episcopi care au purtat titlul "de Siret", ultimul fiind franciscanul Ioan, numit la 29 iulie 1434. La inceputul secolului al XV-lea, orasul Baia era capitala Moldovei si era locuit de sasi si unguri.

De aceea, anti-papa Ioan al XXIII-lea (1410-1415) l-a rugat, la 7 august 1413, pe episcopul de Camenita sa se intereseze daca biserica din Civitas Moldaviensis (Baia), situatia si insemnatatea orasului justifica infiintarea unei episcopii si, in caz afirmativ, sa transforme biserica in catedrala, sa puna la cale toate cele trebuincioase si sa-l sfinteasca episcop pe Ioan de Ryza, propus de regele si regina Poloniei. Aceasta dorinta s-a concretizat in anul 1418, fiind sapte episcopi care au purtat titlul de "episcop de Baia", ultimul fiind Mihail Marinoski (1510-1523). La inceputul secolului al XVII-lea, s-a decis infiintarea Episcopiei de Bacau, fapt concretizat la 17 septembrie 1607, cand papa Paul al V-lea (1605-1621) l-a numit pe episcopul Ieronim Arsengo. Dintre episcopii care s-au perindat la conducerea acestei episcopii, aproape toti au fost polonezi, multi lipsind sau vizitand foarte rar episcopia. Pentru a uniformiza situatia clerului si a credinciosilor din Moldova, in aceasta perioada au avut loc doua sinoade diecezane: unul la Cotnari (6 noiembrie 1642) si unul la Bacau (27 aprilie - 1 mai 1663). Episcopia de Bacau a persistat pana in anul 1818, cand a murit ultimul episcop care a purtat acest nume, Iosif Bonaventura Berardi (+ 20 aprilie 1818, la Iasi). La inceputul secolului al XIX lea, preotii misionari s-au decis sa mute resedinta episcopului la Iasi. Aici insa au intampinat o rezistenta puternica din partea Divanului Domnesc, probabil din cauza unui firman emis de Poarta Otomana, privind protejarea crestinilor de rit roman, care, in ciuda insistentelor diplomatiei austriece si a Sfantului Scaun, nu a putut fi abrogat. Din aceasta cauza, in Moldova nu s-a mai putut mentine o episcopie, ci doar un vicariat. Acesta s-a infiintat in anul 1818, la Iasi, si a primit numele de Vicariat Apostolic al Moldovei (1818-1884). La carma acestei institutii s-au succedat 12 vizitatori apostolici.

Asadar, toate aceste forme de organizare a minoritatii catolice din Moldova nu au fost de lunga durata. Acest lucru s-a datorat, in special, faptului ca Moldova era un tinut misionar, iar misionarii nu puteau face fata numarului crescand al catolicilor din aceasta zona, fiind necesar un cler indigen pentru o pastoratie in spiritul directivelor Bisericii Catolice. In a doua parte a secolului al XIX-lea, problema misionarismului si a clerului indigen devenise foarte acuta.

Numarul din ce in ce mai mare al catolicilor cerea un numar mai mare de preoti. Misionarii erau insuficienti pentru a face fata numarului crescand de comunitati ce trebuiau deservite. Italia se confrunta si ea cu numeroase greutati politice, ceea ce facea ca numarul misionarilor italieni sa scada si sa creasca proportional numarul misionarilor unguri. La acestea se mai adauga faptul ca nu puteau cunoaste bine limba romana, ceea ce le ingreuna activitatea pastorala.

Venirea in Misiunea din Moldova a episcopului Nicolae Iosif Camilli avea sa schimbe totalmente situatia. La 10 august 1883, acesta a prezentat Congregatiei De Propaganda Fide proiectul de reforma privind o mai buna pastoratie in Missio Moldavica. Principalele linii pe care le-a trasat episcopul au fost: trimiterea de noi tineri misionari in Moldova, deschiderea unui seminar, aprobarea unui fond pentru misionarii batrani si bolnavi etc. La 13 decembrie acelasi an, se trimite din partea congregatiei un raspuns la aceasta scrisoare, in care se subliniaza necesitatea formarii in Moldova a unui cler indigen secular, pentru care sugereaza deschiderea unui seminar sau colegiu. In afara de acesta era mentionata si deschiderea unui probandat si a unui noviciat pentru tinerii ce voiau sa opteze pentru Ordinul Franciscan. Prefectul congregatiei, cardinalul Giovanni Simeoni, a insistat si pentru deschiderea unei case pentru calugari si asupra coabitarii acestora. Toate acestea erau orientate spre o mai buna organizare a catolicilor din Moldova, preconizandu-se infiintarea unei episcopii autonome.

Insa, la sfarsitul acestui secol, in Principatele Unite se facea simtita necesitatea crearii a doua episcopii romano-catolice, in Bucuresti si in Iasi, care sa poata subordona toate comunitatile catolice de rit latin din aceasta zona. Solutia nu era, insa, pe placul Austriei, nici pe cel al vizitatorilor apostolici de la Bucuresti si Iasi (Mons. Paoli din Bucuresti si ep. Camilli din Iasi), deoarece bugetul episcopiilor trebuia sa fie reglementat de statul roman. Tratativele dintre guvernul roman si Sfantul Scaun nu se cunosc, probabil au fost de scurta durata, pastrandu-se totodata discretia, pentru a nu da prilej Sinodului Ortodox sa provoace agitatie. Ceea ce se cunoaste in mod cert este faptul ca, in anul 1883, Sfantul Scaun, in intelegere cu Guvernul Roman, a infiintat, la 27 aprilie, Arhiepiscopia Catolica de Bucuresti, ce era supusa direct Sfantului Scaun prin intermediul Congregatiei De Propaganda Fide. Dupa acest eveniment, multi misionari credeau ca papa Leon al XIII-lea (1878 1903) intentiona sa inglobeze canonic Moldova la arhidieceza recent infiintata, asemenea unirii Principatelor, care avusese loc cu 24 de ani mai inainte.

Nu s-a intamplat insa asa, pentru ca, la 27 iunie 1884, prin scrisoarea "Quae in christiani nominis incrementum", acelasi papa hotara incetarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, care fiinta din 1818, si decreta infiintarea Episcopiei Catolice de Iasi. Episcop a fost numit Nicolae Iosif Camilli, fost vizitator apostolic intre 1881 si 1884, numit episcop de Mosynopolis la 16 septembrie 1881, iar la 27 iunie 1884 episcop titular de Iasi. Misiunea principala pe care a primit-o episcopul Camilli de la papa Leon al XIII-lea a fost aceea de a ridica un cler indigen pentru pastoratia catolicilor din Dieceza de Iasi, ceea ce impunea deschiderea unui seminar diecezan. Aceasta urgenta s-a observat din faptul ca, in timpul Vicariatului Apostolic al Moldovei, s-a sesizat lipsa acuta de preoti, din cauza ritmului rapid de crestere a populatiei catolice. Conditiile grele in care traiau misionarii si cheltuielile mari pentru intretinerea lor au generat aceasta idee fundamentala din demersurile infiintarii Episcopiei Catolice de Iasi. Dieceza avea 244 de localitati, cu aproximativ 65.000 de catolici, care erau deserviti de 37 de preoti misionari. De aceea, s-a insistat foarte mult si asupra deschiderii unui seminar pentru clericii indigeni, ceea ce s-a concretizat la 29 septembrie 1886. Episcopul Camilli avea convingerea ca, prin ajutorul lui Dumnezeu, Dieceza de Iasi isi va avea proprii preoti indigeni, care, cunoscand limba si obiceiurile locale, vor putea desfasura o activitate mult mai bogata in tanara Dieceza de Iasi. Principalele linii ale episcopatului sau au fost: deschiderea unui seminar in vederea formarii unui cler indigen, editarea unui catehism pentru catolicii din Moldova, ridicarea de noi biserici, grija pentru viata duhovniceasca a preotilor, stransa legatura cu Scaunul Apostolic, orientarea pietatii credinciosilor catre sfanta Fecioara Maria, prin recitarea sfantului Rozariu, vizita canonica pastorala, reorganizarea diecezei etc.

Concluzionand cele consemnate mai sus, putem spune ca Biserica Catolica din Moldova a avut in decursul veacurilor o istorie destul de sinuoasa. Conditiile precare ale catolicilor, dar si cele ale misionarilor dominicani, franciscani si iezuiti care au activat aici, au facut sa existe mai multe forme de administrare teritoriala a minoritatii catolice din aceasta zona geografica. La acestea se mai adauga si contextul politic, care de multe ori a fost nefavorabil catolicilor. Cu toate acestea, au fost numerosi episcopi si preoti care s-au jertfit ca aceasta credinta catolica sa se mentina in randul unei populatii autohtone si sa fie transmisa generatiilor viitoare.

Pr. Alois Moraru

*

Pastorii Diecezei de Iasi

Ep. Nicolae Iosif Camilli (27 iunie 1884 - 10 mai 1894)

Pr. Caietan Liverotti (10 mai 1894 - 8 ianuarie 1895) - administrator apostolic

Ep. Dominic Jaquet (8 ianuarie 1895 - 30 iulie 1903)

Pr. Iosif Malinowski (30 iulie 1903 - 30 august 1904) - administrator apostolic

Arhiep. Nicolae Iosif Camilli (30 august 1904 - 30 decembrie 1915)

Pr. Ulderic Cipolloni (30 ianuarie 1916 - 22 aprilie 1920) - administrator apostolic

Ep. Alexandru Theodor Cisar (22 aprilie 1920 - 5 iulie 1925)

Ep. Mihai Robu (5 iulie 1925 - 27 septembrie 1944)

Ep. Marcu Glaser (18 octombrie 1944 - 30 octombrie 1947) - administrator apostolic

Ep. Anton Durcovici (30 octombrie 1947 - 26 iunie 1949)

Ep. Marcu Glaser (26 iunie 1949 - 25 mai 1950) - administrator apostolic

Pr. Gheorghe Pet (25 mai 1950 - 15 noiembrie 1950) - ordinarius substitutus

Pr. Wilhelm Clofanda (15 noiembrie 1950 - 8 martie 1951) - ordinarius substitutus

Pr. Petru Plesca (11 martie 1951 - 16 decembrie 1965) - ordinarius substitutus

Ep. Petru Plesca (16 decembrie 1965 - 19 martie 1977)

Pr. Andrei Ghergut (19 martie 1977 - 21 februarie 1978) - ordinarius substitutus

Mons. Petru Gherghel (21 februarie 1978 - 14 martie 1990) - administrator apostolic

Ep. Petru Gherghel (de la 14 martie 1990)

Ep. Aurel Perca (de la 29 septembrie 1999) - episcop auxiliar

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

episcopia catolica papei francisc slavonizarea moldova
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2019 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2675 (s) | 21 queries | Mysql time :0.033055 (s)