News Flash:

Acuzatii grave in transportul judetean de calatori - Piraterie, mita si evaziune fiscala

5 Mai 2003
1639 Vizualizari | 0 Comentarii
Pirateria este legalizata pana pe data de 7 mai a.c. •Repetarea unei licitatii pentru distribuirea unui traseu judetean a determinat cresterea agresivitatii unor operatori de transport •Benone Rata, directorulul interimar al Agentiei Iasi a Autoritatii Rutiere Romane, nu mai poate controla fenomenul •Exista transportatori care declara, in scris, ca mita trebuia sa ajunga la Bucuresti, la conducerea centrala a Autoritatii Rutiere Romane •Unul dintre microbuzele Intertranscom SRL a fost implicat ieri intr-un violent accident rutier •Florin Bocai, directorul SC Intertranscom SRL, este acuzat ca pretinde mita operatorilor pentru a intra pe trasee •Contracte de inchiriere incheiate fictiv pentru sume derizorii

Agresiune, mita, piraterie, evaziune fiscala, presiuni, trafic de influenta - sunt elemente care au transformat transportul judetean de calatori intr-o lume paralela cu cea reala. Autoritatile iesene nu mai pot stapani fenomenul de piraterie efectuat de unii dintre operatorii ieseni de transport de tip maxi-taxi. Agresivitatea cu care pirateria s-a extins pe piata ieseana, la care se adauga si apele tulburi determinate de repetarea licitatiei pentru distribuirea traseului Iasi-Pascani, a determinat Autoritatea Rutiera Romana (ARR) sa lase mana libera operatorilor de transport pana pe data de 7 mai 2003. "Daca am fi avut o colaborare mai buna cu echipele de control ale Politiei Rutiere, am fi reusit sa diminuam poate acest fenomen care pe noi, ca autoritate rutiera, ne depaseste. Cu toate ca piata ieseana ofera destule locuri pentru toata lumea, operatorii de transport prefera sa apeleze la metode ilegale pentru a-si rotunji veniturile. Nu pricep de ce trebuie sa se loveasca pe la spate unii pe altii, creand o atmosfera de jungla pe traseele iesene", a declarat ieri Benone Rata, directorul interimar al Agentiei iesene a ARR. Reporterii cotidianului ZIUA de Iasi au intrat in posesia unor documente senzationale care demonstreaza ca lupta dintre operatorii de transport a atins cote inimaginabile. Trecerea unui microbuz pe alta firma, eliberarea de foi de parcurs fictive sau neinregistrate, folosirea angajatilor proprii de paza pentru intimidarea celor ce nu se supun solicitarilor celui mai puternic, precum si folosirea lacunelor legislatiei in vigoare pentru a impiedica buna desfasurare a activitatii Agentiei Rutiere Romane sunt doar cateva exemple din ceea ce unii dintre transportatori au ajuns sa declare in scris. Cotidianul ZIUA de Iasi continua publicarea rezultatelor unei ample anchete de presa al carei subiect a fost cel de a descalci jocurile de interese din acest domeniu. Zilnic, in fata cladirii Vama Veche, din zona Garii, microbuzele diferitelor firme de transport sau ale unor persoane fizice asigura transportul catre diverse localitati din judet sau din alte judete. Nimeni nu sta sa verifice cate dintre aceste microbuze sunt autorizate pentru efectuarea transporturilor judetene de calatori. In acest fel, sumele incasate nu sunt complet declarate, rezultatul firesc fiind evaziunea fiscala. De fapt, in numerele viitoare ale cotidianului ZIUA de Iasi vor fi prezentate dovezi concrete ale evaziunii fiscale derulate de unul dintre cei mai importanti transportatori ieseni de persoane. Operatorii de transport care au lucrat pentru SC Intertranscom SRL fac dezvaluiri halucinante despre modul cum directorul respectivei firme de transport, Florin Bocai, intelege sa-si desfasoare activitatea in Iasi. Astfel, conform declaratiilor scrise ale unor transportatori, prezentate in facsimil, directorul Bocai a reusit sa instituie un climat de teroare si de presiune pe care unii dintre colaboratorii sai nu l-au mai putut suporta. Chiar daca acestia au dorit la un moment dat sa renunte si sa rezilieze contractele pe care le incheiasera cu SC Intertranscom SRL, directorul Bocai s-a opus, pretinzand ca masinile respective trebuie sa-i aduca in continuare bani in conditiile impuse, chiar daca acestea incalca flagrant legea.

Mita pentru Bucuresti

Gheorghe Mihalcea, din Pascani, declara ca, in luna octombrie 2002, a efectuat timp de 6 luni curse pe traseul Iasi - Pascani cu masina proprie in baza unui contract de comodat si apoi al unui contract de inchiriere cu SC Intertranscom SRL. Chiar daca in acte suma prevazuta in contractul de inchiriere era de 100 mii lei, Gheorghe Mihalcea declara ca platea directorului SC Intertranscom SRL sume lunare de 150 de dolari. Dupa aproape patru luni, directorul Florin Bocai i-a pretins in schimbul continuarii efectuarii traseului suma de 1.000 dolari care, conform declaratiilor lui Gheorghe Mihalcea, trebuiau dati ca mita la Autoritatea Rutiera Romana din Bucuresti. Pentru ca nu dispunea de suma respectiva, operatorul a fost, pur si simplu, eliminat de pe traseu iar atunci cand a vrut sa se foloseasca de masina sa pentru un alt traseu, Florin Bocai a refuzat sa-i predea actele acesteia, motivand ca fusesera folosite pentru licitatia de distribuire a traseului Iasi-Erbiceni pe care masina figura, in mod ilegal, ca activa.

Liniste de 1400 Euro

In 2002, Gheorghe Ancuta a cumparat un microbuz marca Mercedes pentru transport persoane si l-a inchiriat SC Intertranscom SRL in baza unui contract prin care proprietarul urma sa primeasca lunar suma de 2 milioane lei. Desi incheiase un contract de inchiriere, Gheorghe Ancuta declara ca a trebuit sa-i plateasca lui Florin Bocai si suma de 1.400 Euro, suma pretinsa pentru efectuarea in liniste a traseului. "Mentionez ca nu am primit pe parcursul acestor luni nici un ban din cele 2 milioane lei prevazuti in contractul de inchiriere. Din contra, din incasarile pe care le faceam lunar, trebuia sa-i dau lui Bocai 1,5 milioane lei", declara Gheorghe Ancuta, care precizeaza ca masina cu care efectua zilnic trasee nu figura in nici un grafic, fiind doar rezerva, ceea ce insemna ca efectua la intamplare cate un traseu. "Atunci cand echipele de control ale ARR ieseau la strada, eram obligat sa parchez in locuri imediat apropiate si sa astept plecarea controlului, pentru a nu fi depistat ca nu aveam asupra mea nici un fel de acte ale masinii sau foi de parcurs", declara Gheorghe Ancuta.

Mita inainte de licitatie

In apropierea licitatiei din 24 martie 2003, dupa cum afirma chiar operatorul, acesta a fost chemat la sediul firmei SC Intertranscom SRL si i-a fost pus in vedere de catre Florin Bocai ca, daca vrea sa mai efectueze vreun traseu, trebuie sa cotizeze cu 2000 Euro. Declarandu-si dezacordul fata de conditiile puse si pentru faptul ca nu dispunea de aceasta suma de bani, Gheorghe Ancuta declara ca a fost agresat de catre unul dintre agentii de paza angajati de catre SC Intertranscom SRL, impotriva caruia a si depus plangere la Sectia 2 Politie din Iasi. Din acel moment, a fost dat afara de pe traseu, iar Florin Bocai i-a luat licentele de executie ale masinii, biletele si foile de parcurs, amenintandu-l ca nu va mai putea circula nicaieri atat timp cat nu va preda licentele de executie ale masinii.

1000 de dolari

In luna august 2002, Adrian Mitrache a cumparat un microbuz, cu numarul de inmatriculare IS - 74 - NAR, pe care l-a inchiriat la SC Intertranscom SRL pentru suma de 4 milioane lei lunar. In afara de contractul de inchiriere, Mitrache declara ca i-a platit directorului SC Intertranscom SRL suma de 1.000 de dolari pentru a intra pe traseu, suma pentru care, conform declaratiilor operatorului de transport, nu i-a fost eliberata nici o chitanta. Florin Bocai a mai cerut 1.000 de dolari ca taxa de grafic, pentru care, de asemenea, nu a eliberat chitanta. In octombrie 2002, Adrian Mitrache a mai cumparat un microbuz marca Mercedes, pe care l-a inchiriat firmei Intertranscom SRL pentru suma de 5 milioane lei lunar. I-a fost ceruta din nou o taxa de 1.400 de dolari pentru a intra pe traseu si taxa de grafic de 1.000 de dolari, sume pentru care directorul Florin Bocai nu a eliberat chitanta. In loc sa primeasca sumele prevazute in contractele de inchiriere, Adrian Mitrache declara ca s-a vazut nevoit sa scoata din buzunar suma de 30 milioane lei, reprezentand taxa lunara pentru autoturisme. Operatorul de transport afirma ca soferii care conduceau masinile cu numerele de inmatriculare IS - 05 - MNG si IS - 74 - NAR erau angajati la Intertranscom SRL cu carte de munca, dar nu au semnat niciodata nici un stat de plata pentru incasarea salariilor, asa cum nici operatorul nu a semnat vreo dispozitie de plata privind chiria din contractele de inchiriere. "Mentionez ca pe durata in care am fost inchiriat de catre SC Intertranscom SRL nu se respectau graficele de plecare pe ruta Iasi-Pascani, deoarece erau un numar de masini mult mai mare decat cel inscris in caietele de sarcini de pe traseul respectiv", declara Adrian Mitrache.

Masini luate cu forta

Colaborarea lui Adrian Mitrache cu Intertranscom SRL a inceput sa fie tensionata la inceputul anului 2003, cand directorul Florin Bocai si Gabriel Dulgheru, in calitate de director adjunct, au inceput sa faca presiuni asupra operatorului pentru a-si trece masinile pe SC Intertranscom SRL in baza unor contracte fictive de vanzare-cumparare, intrucat "ei nu imi dadeau bani pe masini, ci doar le inmatriculam pe firma lor, pentru a-i ajuta la licitatie", declara Adrian Mitrache. In aceeasi situatie sunt si alti proprietari de masini, care, de frica sa nu fie eliminati de pe piata, au cedat presiunilor si si-au vandut mijloacele de transport catre firma Intertranscom SRL. Conform declaratiilor lui Adrian Mitrache, 80% dintre certificatele de inmatriculare ale SC Intertranscom SRL sunt eliberate incepand cu data de 1.02.2003, cu numai o luna inainte de sustinerea licitatiei din 24 martie 2003.

Traseul piratat de un lunatic

Sediul Agentiei iesene a Autoritatii Rutiere Romane a fost asaltat in ultima perioada de reclamatii pe care operatorul de transport SC Viforul SA le-a depus pentru a semnala ca pe traseul pe care acesta il executa exista un pirat de care in se poate debarasa. Desi la controalele efectuate Politia Rutiera a ridicat de nenumarate ori placutele de inmatriculare ale masinii, soferul care circula pe microbuzul cu numar de inmatriculare IS-03-VOU le-a inlocuit fara prea mult efort cu cartoane si a continuat sa circule dupa propriile sale reguli. Nici ridicarea de catre organele de control a certificatului de inmatriculare a masinii nu l-a descurajat pe piratul profesionist in a-si continua traseele ilegale. Acesta i-a spus directorului Agentiei iesene a ARR ca este dispus sa primeasca si trei-patru amenzi zilnice, in conditiile in care acestea se ridica la 4 milioane lei pentru constatarea unei contraventii de acest gen, dar ca nimeni nu-l poate determina sa inceteze, dupa cum a declarat Benone Rata, directorul interimar al ARR Iasi. Dupa afirmatiile directorului Benone Rata, se pare ca soferul nu ar fi in integritatea facultatilor mintale, ceea ce ar agrava si mai mult situatia, avand in vedere ca la bordul microbuzului pe care il conduce urca din timp in timp calatori care habar nu au ca viata lor este in in mainile unui inconstient dornic doar de a face bani.

Masina Consiliului Local Strunga

Conform afirmatiilor directorului Agentiei ARR Iasi, nu numai o parte dintre operatorii de transport, ci si o parte dintre angajatii unor institutii oficiale se ocupa cu metode ilegale de obtinere suplimentara de fonduri. Astfel, in cursul zilei de 3 martie, unul dintre microbuzele Consiliului Local al comunei Strunga a fost observat de catre directorul Agentiei iesene a ARR circuland ilegal pe strazile Iasului, incarcat cu calatori. Pentru a-si justifica traficul ilegal de persoane, soferul a motivat la unul dintre controalele anterioare efectuate de catre echipe ale Autoritatii Rutiere ca transporta bolnavi de la Strunga spre spitalele iesene, lucru pe care nu l-a putut dovedi atunci cand i s-au cerut acte doveditoare. "Voi solicita sefului Serviciului Coordonare Consilii Locale din cadrul Consiliului Judetean Iasi, Vasile Acostoaie, sa transmita situatia primarului comunei Strunga, pentru a se lua masurile necesare de oprire a acestui caz de piraterie", a declarat Benone Rata.

Accident rutier cu numai doua zile inainte de licitatie

Ieri, in jurul orei 14.00, in fata Complexului Comercial Metro de langa Iasi, autoturismul Dacia Break cu numarul de inmatriculare IS - 17 - FAC a fost violent izbit de microbuzul cu numarul de inmatriculare IS - 28 - LCM. Este evident ca, in conditiile in care a avut loc accidentul, vinovatia apartine, conform prevederilor legale in vigoare, soferului care conducea Dacia: acesta era obligat sa acorde prioritate in intersectia din fata Complexului Comercial Metro. Totusi, unii dintre specialistii care isi desfasoara activitatea in domeniul expertizelor tehnice auto au afirmat ieri seara ca, in cazul in care autoturismul Dacia ar fi virat la stanga cu o viteza de 50 km pe ora, microbuzul ar fi trebuit sa circule cu cel putin 70 km pe ora, pentru ca rezultatele impactului sa fie atat de grave. Facem precizarea ca aceste evaluari au fost efectuate pe baza fotografiilor facute de fotoreporterul ZIUA de Iasi, iar expertii tehnici nu au dat un verdict final. Totusi, trebuie specificat ca este greu de crezut ca autoturismul Dacia a virat cu mai mult de 40 km pe ora, situatie in care viteza microbuzului trebuia sa fie apropiata celei de 100 km pe ora. In perimetrul Complexului Comercial Metro exista o zona de restrictie a vitezei autovehiculelor. Accidentul de ieri a fost inregistrat cu numai doua zile inainte de desfasurarea licitatiei pentru atribuirea traseului Iasi-Pascani, traseu pentru care directorul Bocai de la SC Intertranscom SRL a luptat cu orice mijloace pentru a-l obtine. "Ruta de pe care venea microbuzul face parte din traseul Erbiceni-Iasi, care apartine de drept operatorului SC Prodan Impex SRL. In mod normal, microbuzul implicat in accident nu ar fi trebuit sa se afle pe acest traseu, dar, pentru ca starea de spirit a operatorilor de transport este agitata in vederea apropierii licitatiei pentru distribuirea traseului Iasi-Pascani, am convenit sa le lasam mana libera pana pe data de 7 mai, atunci cand va avea loc licitatia de facto", a mai afirmat directorul interimar al Agentiei iesene a ARR, Benone Rata. Facem precizarea ca tocmai licitatia pentru atribuirea acestui traseu a stat la baza scandalului ce a avut ca efect demisia fostului director iesean al ARR, Dumitru Stan.
Gabi COHUT
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1694 (s) | 24 queries | Mysql time :0.046824 (s)