Eveniment-Social

Aeronava

Publicat: 25 mai 2016
1
In plin taraboi legat de corectiile aduse sistemului de salarizare din administratia publica, Guvernul a decis achizitionarea unei aeronave, destinata celor mai inalti demnitari ai statului. Un eveniment care este intors impotriva presedintelui Klaus Iohannis. Chiar in timp ce, la poarta Palatului Cotroceni, sunt oameni care protesteaza. Este o coincidenta nefericita. Inteleg ca, nu peste mult timp, presedintele Camerei Deputatilor si presedintele Senatului vor fi in aer. Daca nu la figurat, in orice caz la propriu. Pentru ca, alaturi de presedinte si de prim-ministru, vor putea si ei beneficia de serviciile aeronavei oficiale. Lasand insa gluma la o parte, sa ne punem si noi intrebarea pe care, astazi, si-o pune toata lumea, cu buna sau cu reacredinta: de ce are Romania nevoie de o asemenea aeronava si daca investitia se justifica intr-o perioada atat de dificila. Tema nu este deloc noua. Aproape pe tot parcursul regimului Basescu, s-a luat in calcul acest proiect, al punerii, la dispozitia celor mai inalti demnitari ai statului, a unei aeronave dedicate. Si, in fine, proiectul se realizeaza. Este sau nu necesar? Este sau nu oportun?
In urma cu 26 de ani, pe vremea dictaturii comuniste, a existat o intreaga flotila oficiala. Ea a contribuit, in mod decisiv, la multitudinea de contacte internationale pe care Ceausescu le-a avut si le-a mentinut pana la cele mai inalte niveluri, pe tot parcursul perioadei in care a condus aceasta tara. Inevitabil, respectiva flotila, proprietate a unei societati distincte, avand atributii si competente dedicate, a disparut. Si, tot inevitabil, ceva trebuia sa ii ia locul. Conducerea unui stat are dreptul, dar si obligatia de a se deplasa operativ, de cate ori este necesar, pe orice distante, in conditii de deplina siguranta, dar si fara a provoca o hemoragie a banului public. S-a constatat  – iar la aceasta concluzie poate sa ajunga oricine printr-o simpla operatie de logica formala – ca este mai ieftin pentru cei mai inalti demnitari ai statului sa utilizeze, pentru a calatori, una sau mai multe aeronave dedicate, in comparatie cu inchirierea unor avioane cu frecventa necesara. Este si mai ieftin si mai sigur ca Guvernul sa achizitioneze una sau mai multe aeronave, care sa poata asigura deplasarea catre diverse destinatii a tuturor delegatiilor importante. Din acest punct de vedere, situatia este clara. Nu numai in Romania. Un asemenea sistem functioneaza in toate statele Uniunii Europene si NATO. De ce ar face Romania exceptie?
Dar a fost ales momentul potrivit? Cei care protesteaza in raport cu acest proiect sustin ca Romania nu se afla in situatia de a face asemenea cheltuieli. De ce sa dai banii pe o aeronava dedicata demnitarilor, in loc sa rezolvi problemele profesorilor care protesteaza chiar azi in fata Palatului Cotroceni? Tema este falsa. Romania are nevoie si de profesori bine platiti, dar si de o aeronava care sa faciliteze contactele cu restul lumii ale celor mai inalti demnitari ai statului. In definitiv cand, daca nu atunci cand Guvernul raporteaza cresteri economice, ar fi cel mai potrivit moment pentru o asemenea investitie? A inceput sa se gloseze si pe seama faimoasei comisii, creata printr-o hotarare a Guvernului si care va avea misiunea de a organiza, de la un cap la altul, licitatia si achizitia aeronavei. Lucrurile par complicate, dar nu sunt deloc. Intr-o tara in care totul se dilueaza, dupa cum reiese si din uriasul scandal aflat la ordinea zilei, numai de o aeronava diluata nu ar mai fi nevoie. Si pentru a nu se intampla astfel, a fost creata respectiva comisie, la care participa reprezentanti ai celor mai importante institutii ale statului.
Exista, se vede cu ochiul liber, o campanie concertata, indreptata impotriva presedintelui Klaus Iohannis. Si aici nu ma refer la criticarea, pe buna dreptate uneori, a unor greseli savarsite de presedinte. Undeva in fundal, e clar ca i se pregateste o suspendare. Sau, in orice caz, cutitele sunt ascutite pe sub masa pentru o confruntare dura si poate decisiva, care va avea loc inainte sau imediat dupa alegerile parlamentare. In acest context, tabara anti-Iohannis il ataca pentru decizia achizitionarii unei aeronave. Dar la fel de bine l-ar putea ataca si daca, ipotetic, s-ar lua decizia neachizitionarii. Este pur si simplu un nou mar al discordiei.




Adauga un comentariu