Actualitate

Aerul curat din Iasi a devenit bataia de joc a Primariei! O caruta de studii, niciun plan de masuri. Specialistii: „risipa de timp, risipa de bani”

Publicat: 07 ian. 2019
1

@ Primaria a comandat inca un studiu pentru elaborarea unui plan privind calitatea aerului din Iasi @ Firma castigatoare a avut relatii contractuale pe aceeasi tema si in trecut @ In mai multe situatii, studiile realizate de firma din Galati au fost contestate @ "Primaria Iasi are deja un plan avizat, dar trebuie aduse completari. Primaria trebuie sa modifice acest plan, sa includa si dioxizii de azot. Noi vom verifica inainte de avizarea planului. In ceea ce priveste Consiliul judetean Iasi, acolo se lucreaza pentru mentinerea calitatii aerului la nivel de judetul Iasi", a spus Gheorghe Tataru, director APM Iasi @ Specialistii nu vad cu ochi buni aceasta colaborarea cu firma care a declarat un singur angajat @ "Companiile care insumeaza cateva persoane, fara laboratoare de cercetare proprii, fara echipamente, fara specialisti in fizica si chimia atmosferei, fara tehnologie proprie dezvoltata, nu au ce cauta in studii de impact, de monitorizare sau de realizare a unor planuri de diminuare a poluarii unui areal dat, mai ales ca Iasul este o regiune extrem de complicata din acest punct de vedere", a declarat conf. dr. Silviu Gurlui

Municipalitatea ieseana nu reuseste sa gestioneze in niciun chip problema poluarii din oras. Specialistii mentioneaza ca noxele afecteaza calitatea vietii intr-un ritm alert si ca nu se ia nicio masura viabila.

Reprezentantii primariei au incercat sa demonteze aceste acuzatii, dar, de cele mai multe ori, neconvingator. Primaria a reusit sa comande tot felul de studii care chipurile ar fi trebuit sa arate ce masuri trebuie luate pentru stoparea poluarii.

O firma din Galati s-a lipit la astfel de contracte cu municipalitatea pentru a elabora studii pentru realizarea Planului integrat de calitate a aerului pentru municipiul Iasi. Enviro Ecosmart SRL a elaborat un astfel de studiu, dar a fost intors de Agentia pentru Protectia Mediului (APM) de mai multe ori. Pana la urma, acesta a fost avizat in plenul unei sedinte ordinare de Consiliu Local. Dar, brusc, Ministerul Mediului si-a dat seama ca, la Iasi, masurile din plan sunt incomplete. Asta, deoarece edilii nu si-au dat seama ca in municipiu sunt emise noxe sub forma de dioxid de azot (NO2). In consecinta, Enviro Ecosmart SRL a fost contractata direct pentru a realiza si acest studiu. Valoarea contractului este de 36.500 lei, fara TVA, adica 7.826 euro.

Reprezentantii APM Iasi au precizat ca primariile din tara sunt obligate sa completeze Planul integrat de calitate a aerului daca nu au facut-o pana acum.

"Primaria Iasi are deja un plan avizat, dar trebuie aduse completari. Primaria trebuie sa modifice acest plan, sa includa si si dioxizii de azot. Noi vom verifica inainte de avizarea planului. In ceea ce priveste Consiliul judetean Iasi, acolo se lucreaza pentru mentinerea calitatii aerului la nivel de judetul Iasi", a spus Gheorghe Tataru, director APM Iasi.

In ceea ce priveste Enviro Ecosmart SRL, societatea cu un singur angajat pare mai mult o firma de apartament. Administrata de catre Silvia Dragan, care are si calitatea de unic actionar, societatea a inregistrat in 2017 o cifra de afaceri de 263.910 lei, profit de 165.943 lei, datorii de 231.331.

Reporterii BZI au incercat sa obtina lamuriri de la Silvia Dragan, dar aceasta nu a putut fi contactata. Dragan ar trebui sa arate ce instrumente are la indemana pentru a intocmi un studiu de asemenea anvergura.

Citeste si: Tranzactie imobiliara record in mijlocul Iasului: se vinde un teren in valoare de peste 4 milioane euro

Specialistii: "Toate vor reduce drastic sansele ca Iasul sa fie mai curat"

Contactat de catre reporterii BZI, conf.dr. Silviu Gurlui, de la Facultatea de Fizica, a explicat intr-o nota pesimista ca nu se vor aduce imbunatatiri mediului inconjurator. "Pentru ca strazile sunt mizerabile, traficul este haotic, traficul de aprovizionare este necorelat cu traficul usor, transportul in comun este neadaptat, o situatie jalnica a unor masini si lipsa unor echipamente de control in timp real a poluarii fiecarei masini, lipsa unor semaforizari in functie de gradul de poluare, lipsa unei infrastructuri de incurajare a mersului pe bicicleta (inchirierea gratuita a unui parc mare de biciclete), lipsa unor echipamente care sa avertizeze soferii si publicul asupra starii de poluare la traversarea unei anumite zone, lipsa unei harti interactive de avertizare in timp real a populatiei privind riscurile ce apar la anumite momente de timp (aplicatii smartphone), abandonarea cercetarii surselor industriale, toate vor reduce drastic sansele ca Iasul sa fie mai curat", a spus profesorul Gurlui.

Solutiile propuse

Profesorului Gurlui a oferit si cateva solutii ce ar putea fi luate in calcul de specialistii din primarie. "Pentru diminuarea poluarii în zonele aglomerate de trafic, se impune fluidizarea traficului auto în functie de gradul de poluare. Cresterea sperantei de viata, reducerea cheltuielilor economice de spitalizare, imbunatatirea conditiilor de mediu se pot face prin monitorizari adecvate, prin cercetari avansate, folosind tehnologii de varf, folosind resursa umana specializata, folosind companii care au cercetatori cu vasta experienta in domeniul dinamicii atmosferei, cu publicatii stiintifice. Dar nu poti da verdict decat prin analize de profunzime, prin caracterizarea orasului in ansamblu pe o perioada mare de timp, pe zile, pe intervale de timp diferite si tinand seama de influenta poluarii si din zonele vecine nationale sau de mai departe. Este atat de complexa situatia in Iasi, incat este hazardat de dat verdicte asa simpliste, facute de companii care nu au resurse materiale, tehnologie si resursa umana adecvata unui astfel de studiu", mai spune profesorul.

Citeste si: Exclusiv! Tupeu de borfas! Motelul Bucium functioneaza fara autorizatie de patru ani. Vasile Puscasu: "Ma luati la intrebari pe mine?" – FOTO, VIDEO

Ce capacitatea are firma contractata?

Silviu Gurlui a atacat si modul in care sunt contractate firmele mici, care nu inspira incredere in ceea ce priveste calitatea cercetarii si a datelor finale. "Companiile care insumeaza cateva persoane, fara laboratoare de cercetare proprii, fara echipamente, fara specialisti in fizica si chimia atmosferei, fara tehnologie proprie dezvoltata, nu au ce cauta in studii de impact, de monitorizare sau de realizare a unor planuri de diminuare a poluarii unui areal dat, mai ales ca Iasul este o regiune extrem de complicata din acest punct de vedere. Este limpede de inteles ca folosirea unor date incomplete, din 3-4 puncte ale orasului, masurate ieri ca baza pentru planul de reducere a poluarii de maine, fara a surprinde logica lucrurilor, fara cercetare, fara a intelege dinamica atmosferei, fara a intelege dinamica surselor de poluare, fara a cunoaste variabilitatea si transformarile lor, au un rezultat nul la intocmirea unui plan de calitate a aerului, risipa de timp, risipa de bani", a incheiat profesorul Gurlui.





Comentarii
  • Bla,bla ,bla… se reia în buclă aceiaşi declaraţie dată de unul sau altul, dar, nimeni nu insistă asupra unor aspecte esenţiale
    -poluarea provine în mare parte din traficul rutier si din lipsa unei igieni stradale corespunzătoare
    -diminuarea spaţiului verde existent (afaceri imobiliare)
    SOLUŢII
    -amenajarea de parcari şi interzicerea parcării pe arterele principale(fluidizarea traficului)
    -finalizarea şoselei de centură si scoaterea traficului greu în afara oraşului
    -suprafaţa spaţiului verde mărită nu diminuată
    -o igiena stradală corespunzătoare(aspirare nu măturoaie, spălare zilnică…..etc….

  • Interzise urgent toate dieselurile sub euro5, puscarie pentru cei care scot filtrul de particule. Filtre RAR random. Ridicarea masinilor parcate pe spatiile verzi care la plecare intind glodul prin oras, ca apoi sa se ridice in plamanii nostri.

  • De cand s-a scos taxa de poluare, toti tampitii si-au luat golf de 1000 de euro si fwut orasul cu fum. Vai de steaua noastra. Ar trebui interzise masinile vechi de urgenta!

Adauga un comentariu