News Flash:

Afacerea autobuzelor trezeste mortii

14 Ianuarie 2005
605 Vizualizari | 0 Comentarii
•Ies la suprafata interese obscure ale unor persoane importante din Iasi •Desi a aprobat contractul si derularea acestuia, inclusiv platile aferente, municipalitatea condusa de Constantin Simirad nu a platit decat o suma minima din valoarea contractuala •Maricel Gherca ar trebui sa raspunda unor intrebari incomode, ce ar putea scoate la iveala amanunte scandaloase •Banii publici au devenit bataia de joc a unor incompetenti Afacerea autobuzelor contractate in urma cu 4 ani de fosta RATC, acum Regia Autonoma de Transport Public (RATP), la societatea comerciala Cristal Car Wash SRL din Bucuresti, scoate la suprafata interese importante ale unor persoane sus-puse din administratia locala. Pentru executia acestui contract au fost livrate furnizorului 2,2 miliarde lei, bani care acum sunt pierduti. Bani publici pierduti, bani proveniti din impozitele si taxele iesenilor. In prezent, din ce in ce mai multi vor sa cunoasca adevarul despre aceasta afacere, contractul total fiind in valoare de circa 38 miliarde lei, la cursul anului 2000. Primul care ar trebui sa dea socoteala pentru pierderea acestei sume imense, repetam din fonduri publice, ar trebui sa fie Maricel Gherca, dirctorul societatii comerciale Autobuzul SA, rezultata din divizarea fostei RATC. In mod normal acesta, aflat si acum in functie, ar fi trebuit ca la preluarea conducerii Autobuzul SA sa faca toate demersurile necesare pentru a renegocia contractul in cauza, nu sa continue contractul de leasing incheiat de Mihai Giubernea, fostul director al firmei, cu Bursa Moldovei. Ulterior s-a dovedit ca acest din urma contract a fost total dezavantajos pentru ieseni. Revenind la contractul cu SC Cristal Car Wash SRL - Bucuresti, trebuie mentionat ca acesta a fost realizat in conditii dubioase pentru care acum se cauta vinovati fictivi, cei implicati cu adevarat fiind ascunsi cu grija de ochii opiniei publice. Astfel, conform datelor detinute in exclusivitate de reporterii cotidianului ZIUA de Iasi, hotararea de adjudecare a licitatiei din 16.06.2000 organizata de RATC Iasi pentru achizitia a 50 bucati de autobuze poarta data de 27.06.2000 (dupa 12 zile de la data deschiderii licitatiei). Dupa lungi perioade de amanari a platii sumelor, regia de transport primeste de la Consiliul Local, in cateva transe, suma de aproape 2,2 miliarde lei, pe care o vireaza succesiv furnizorului. Inspectorii de la Curtea de Conturi Iasi care efectuau "controlul tematic" оn perioada ianuarie – februarie 2001, depisteaza ca suma de 2.192.349 mii lei virata firmei SC Cristal Car Wash SRL Bucuresti nu este concretizata prin receptia de autobuze, obligand RATC Iasi sa recupereze aceasta suma de la furnizor. Sau, culmea contabilitatii, furnizorul sa livreze 2 bucati minibuze. Aceasta era imposibil din cauza contractului negociat la nivelul Primariei Iasi, si, оn plus, de faptul ca RATC Iasi nu a virat оn totalitate avansul de 30% din valoarea primului lot de autobuze, avans obligatoriu pentru inceperea executiei contractului. Contract fara bani In a doua jumatate a lunii iunie 2000, Primaria Iasi aproba proiectul de hotarare оnaintat de Directorul intermar Abalasei privind "Lista obiectivelor de investitii comune Consiliul Local Iasi – RATC Iasi pe anii 2002 cu finantare de la bugetul local" – reactualizata, achizitia minibuzelor Rocar U 207 fiind exclusa iar contractul de achizitie fiind practic fara finantare. Lista mentionata anterior se refera numai la investitiile RATEC Iasi cu toate ca la acea data aceasta regie nu exista din punct de vedere legal. Odata cu scindarea RATC Iasi, оn RATEC Iasi si SC Autobuzul SA Iasi (noiembrie 2002), RATEC Iasi оnainteaza Primariei Iasi o adresa prin care se solicita preluarea contractului de achizitie minibuze Rocar U 207 de unitatea nou оnfiintata. Deoarece nu a primit nici un raspuns la adresa mentionata la pct. 16, RATEC Iasi trimite o alta adresa catre Primaria Iasi care оn final primeste un raspuns de la viceprimarul Vasile Vasile Munteanu оn sensul preluarii contractului de achizitie minibuze de Autobuzul SA Iasi. Contractul de achizitie minibuze a fost preluat de Autobuzul SA Iasi, nu s-a efectuat nici o negociere concreta privind modul de derulare si/sau rezilere prin recuperarea prin livrarea unui autobuz, fostul director al acestei firme Mihai Giubernea organizeaza o licitatie оndoielnica prin care achizitioneaza prin sistem leasing autovehicole tip maxi-taxi avand curajul a cere Consiliului Local fonduri pentru derulara acestui contract. Оn prezent, contractul оncheiat cu SC Cristal Car Wash SRL Bucuresti pentru achizitia autobuzelor ROCAR U 207 este obiectul Procesului intentat de Colegiul Jurisdictional al Curtii de Conturi Iasi оmpotriva RATEC Iasi, fostului director Petru Gоrlea si contabilei sefe de atunci si din prezent, Rodica Stoicescu. Facem precizarea ca in toata aceasta perioada, toate demersurile au fost urmarite si aprobate de fostul primar Constantin Simirad, care desi a semnat, nu a aprobat deblocarea sumelor de bani necesare derularii contractului. Din lipsa fondurilor ce trebuiau alocate de la bugetul local, RATC Iasi negociaza cu SC Cristal Car Wash SRL Bucuresti Actul Aditional nr.1/03.01.2001 (Anexa nr.12) prin care prima transa de 22 bucati minibuze din contractul initial este оmpartita оn 3 transe, conditia fiind ca RATC Iasi sa achite un avans de 30% din valoarea totala a primului lot de 22 bucati autobuze. In ultima perioada, aceasta afacere a autobuzelor a fost pusa din nou pe tapet, evidentiind frica unora dintre cei implicati de a nu fi trasi la raspundere si de a arunca vina in spinarea altor persoane care nu au nici o legatura cu adevaratii vinovati. ZIUA de Iasi va continua investigarea acestor fraude imense din fondurile municipale pentru a descoperi adevaratii vinovati, care se ascund in functii importante sau care s-au retras din viata publica, in caldura unor vile impozante. Nimeni nu poate scapa la nesfarsit de legile tarii, mai ales cand s-au infruptat din prajitura reprezentata de banii publici, atata de dulce. Prezentam mai jos un set de intrebari ale caror raspunsuri, gasite de anchetatori ar putea demonstra care sunt persoanele vinovate cu adevarat de spolierea fondurilor publice municipale. Alaturi de unele dintre aceste intrebari punem si cate o varinata de raspuns, care poate fi cel adevarat, cu implicatiile de rigoare. 1. De ce hotararea de adjudecare a licitatiei din 16.06.2000 organizata de RATC Iasi pentru achizitie 50 bucati minibuze poarta data de 27.06.2000 (dupa 12 zile de la data deschiderii licitatiei)? Posibil raspuns: Pentru ca unii din membrii comisiei de licitatie s-au opus desemnarii firmei SC Cristal Car Wash SRL Bucuresti ca firma castigatoare, deoarece stiau ca la acea data SC Rocar SA Bucuresti nu avea modelul U 207 оn lucru si nici omologat, deci oferta acestei firme practic exista numai pe hartie. 2.De ce au semnat, оn final, toti membrii comisiei de licitatie (salariati ai RATC Iasi) hotararea de adjudecare оn favoarea firmei SC Cristal Car Wash SRL Bucuresti ? Posibil raspuns : Pentru ca toti erau subalternii fostului inginer sef, Neculai Abalasei, iar acesta s-a impus prin orice metode, astfel ca membrii comisiei de licitatie - salariati ai RATC Iasi - sa semneze, mentionand totodata ca aceasta hotarare este asteptata оn primarie pentru achizitia de tramvaie. 3. De ce s-au negociat clauzele contractuale al contractului de achizitie minibuze tocmai оn decembrie 2000 dupa aproape 6 luni de la adjudecarea licitatiei ? Posibil raspuns: Deoarece RATC Iasi a dorit sa elimine firma SC Dunarea Leasing Bucuresti care marea considerabil pretul de achizitie prin aplicarea sistemului de leasing.. 4. De ce оn timpul si dupa licitatie cat si la оnceputul negocierilor privind clauzele contractuale s-a aratat atata interes din partea lui Neculai Abalasei, iar dupa aceea acest interes a disparut cu desavarsire, оn special оn momentul оn care SC Dunarea Leasing Bucuresti a fost eliminata din contractul de achizitie ? 5.De ce s-au recunoscut оn anul 2000, de catre Primaria Iasi, sumele datorate catre RATC Iasi pentru achizitia de minibuze, dar nu s-a virat nici un ban de la bugetul local ? 6.De ce s-au aprobat, de catre Primaria Iasi, atatea cereri de fonduri оnaintate de RATC Iasi pentru achizitia de minibuze, оn anii 2000- 2001, dar regia nu a primit decat niste sume nesemnificative pentru a achita avansul de 30% din valoarea primului lot de minibuze ? 7.De ce nu recunoaste Primaria Iasi ca a negociat alaturi de RATC Iasi clauzele contractuale cu SC Cristal Car Wash SRL Bucuresti ? 8.Ce interese au conlucrat pentru nederularea acestui contract de achizitie ? 9. De ce directorul Abalasei elimina achizitia de autobuze in iunie 2002 cand RATEC nu era infiintata iar investitiile finantate erau de pe atunci numai pentru transportul electric? Posibil raspuns : Abalasei a primit ordine precise din Primaria Iasi si pe care le-a dus la оndeplinire, pretul fiind pastrarea functiei de director la viitoarea RATEC Iasi. 13.De ce Directorul Gherca Maricel nu a facut mare lucru ca totusi sa instaureze legalitatea оn SC AUTOBUZUL SA Iasi si sa faca posibila derularea unui contract mult mai legal si оnsotit de numeroase aprobari si negocieri ai reprezentantilor Primariei Iasi si Consiliului Local Iasi (cel оncheiat cu SC Cristal Car Wash SRL Bucuresti) si a preferat sa-l renegocieze pe cel оncheiat de fostul director Mihai Giubernea? Ovidiu NEMTEANU
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1248 (s) | 22 queries | Mysql time :0.017796 (s)