Eveniment-Social

Ajunul Bobotezei, zi de post negru

Publicat: 04 ian. 2017
1
Crestinii ortodocsi sarbatoresc maine Boboteaza– botezul mantuitorului Iisus Hristos. Insa si ziua de ajun este una desosebit de importanta pentru crestini. Asta pentru ca in ajunul Bobotezei se tine post negru, nu se mananca si nu se bea nimic. Canoanele Bisericii invata ca in ajunul Bobotezei sa nu se ia nimic, iar a doua zi se ia agheasma pe nemancate. In Tipicul Sfantului Sava se spune ca, daca ajunul cade duminica sau sambata, nu se tine post negru.

Postul din ziua de 5 ianuarie este pastrat din perioada secolelor IV-VI, cand catehumenii se pregateau prin post si rugaciune timp de 40 de zile, sa primeasca botezul in seara acestei zile. Dupa ce primeau botezul, puteau sa participe pentru prima data la liturghia credinciosilor si sa se impartaseasca. Astazi, crestinii postesc pentru a putea gusta din apa sfintita – Agheasma Mare. In unele regiuni, in special in Moldova, crestinii ortodocsi gusta pe nemancate din Agheasma Mare timp de opt zile, de la Ajunul Bobotezei din 5 ianuarie, pana la 14 ianuarie – odovania praznicului.

Se intampla ca cei opriti de la Sfanta Impartasanie sa primeasca de la duhovnic binecuvantarea de a lua Agheasma Mare. Insa, trebuie sa fim cu luare aminte la faptul ca Agheasma Mare nu poate inlocui Sfanta Impartasanie. Alti preoti ii opresc pe credinciosi sa ia Agheasma Mare. Cu Agheasma Mare se stropesc casele credinciosilor si locuitorii acestora in Ajunul Bobotezei. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau sfintite, cum ar fi de pilda, la binecuvantarea si sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, la sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir.

Daca Agheasma Mica se poate savarsi ori de cate ori credinciosii doresc acest lucru, Agheasma Mare se oficiaza de doua ori pe an, pe 5 ianuarie, in ajunul Botezului Domnului si pe 6 ianuarie, in ziua praznicului Bobotezei. In casele credinciosilor, agheasma se pastreaza la loc de cinste, in vase curate si dintr-insa se gusta pe nemancate, in zilele de post si ajunare. 





Comentarii
Adauga un comentariu