Local

Amânarea plății ratelor la bănci în perioada COVID-19: Ieșenii care nu și-au achitat ratele în timpul pandemiei pot scăpa de restanțe dacă respectă aceste reguli. Oficialii băncilor au început acțiunile

Publicat: 30 mai 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Amânarea plății ratelor la bănci în perioada COVID-19 Ieșenii care nu și-au achitat ratele în timpul pandemiei pot scăpa de restanțe dacă respectă aceste reguli. Oficialii băncilor au început acțiunile
Ieșenii care nu și-au achitat ratele la bănci în perioada pandemiei coronavirus beneficiază de amânarea ratelor

Amânarea plății ratelor la bănci în perioada pandemiei provocată de coronavirus este un subiect de interes major pentru toți ieșenii și românii care au credite. Mare parte dintre clienții băncilor comerciale nu și-au respectat obligațiile de plată în perioada Stării de Urgență din cauza situației economico-sociale la nivel mondial, iar asta a făcut ca reprezentanții instituțiilor bancare care au acordat credite să își modifice politica de acțiune. Astfel, zilele acestea, ieșenii care nu și-au achitat ratele în ultimele luni sunt contactați de oficialii băncilor la care au credite și sunt informați de faptul că, dacă achită o jumătate din suma datorată într-un anumit interval de timp, pot scăpa de restanțe, iar restul sumei poate fi eșalonată pentru următoarele luni. Majoritatea instituțiilor bancare din România impun completarea unei cereri oficiale conform normelor de aplicare a OUG 37/2020 privind amânarea ratelor, însă cei care nu au făcut încă acest lucru sunt contactați de angajații băncilor și informați că pot scăpa de restanțe dacă achită o anumită sumă într-un anumit interval de timp

În această perioadă dificilă cauzată de pandemia coronavirus, mare parte dintre ieșenii care au credite la bănci nu au reușit să-și achite ratele la timp din diverse motive socio-economice. Din acesată cauză, reprezentanții băncilor comerciale au apelat la tot felul de politici de recuperare și amânare a plății ratelor pe perioada pandemiei, asta după ce au trimis mai multe mesaje „de amenințare” în care i-au informat pe restanțieri să achite sumele datorate într-un timp cât mai scurt pentru a nu se ajunge la penalități, iar mai departe, la Biroul de Credit. Politica de acțiune a fiecărei bănci se învârte în jurul normelor de aplicare a OUG 37/2020 privind amânarea ratelor.

Astfel, la majoritatea băncilor comerciale din România, în cazul în care veniturile persoanei fizice au fost impactate de noul virus COVID-19, în conformitate cu OUG 37/2020, poate solicita amânarea la plată pentru o perioadă de 1 și până la 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020, în funcție de fiecare bancă și caz în parte.
Astfel, pot beneficia de amânarea ratelor clienții care îndeplinesc o serie de criterii, iar pentru asta sunt oferite formulare tipizate din partea fiecărei bănci. Chiar și ieșenii care nu au completat aceste formulare, deși au rate neachitate încă din perioada ianuarie-februarie 2020, înainte de declanșarea crizei coronavirus la nivel mondial, primesc oferte din partea băncilor în care sunt informați că pot scăpa de restanțe și raportarea la Biroul de Credit.

„Ultima rată plătită pentru cardul de credit la BRD a fost la începutul lunii ianuarie, iar la sfârșitul lunii februarie primeam mesaj de la BRD în care mă roagă să respect suma și termenul de plată conform înțelegerii încheiate și să reglez situația contului cât mai repede. La mijlocul lunii martie am primit o nouă notificare. Cei de la bancă îmi spun că «În contextul COVID-19 dorim să venim în sprijinul tău și îți oferim noi facilități de rambursare și plată pentru cardul tău de credit».

Se oferea un formular prin care puteai face o cerere de amânare a plății ratelor, dar nu am completat această cerere. Apoi, la 12 aprilie și 12 mai primesc mesajele tipice ale băncii când se întârzie cu plata ratei la termen, în care sunt anunțat că, în cazul neplății, se va trece la următoarea etapă de recuperare și restanțele vor fi raportate la Biroul de Credit. Nu am făcut nimic în sensul acesta și am refuzat intenționat să plătesc la bancă”, explică ieșeanul Ilie A., client al BRD – GSG.

Client BRD din Iași: „Am răspuns sec că am stat în casă și nu am avut bani. Fără să facă nicio verificare, reprezentantul băncii m-a crezut”

Cei care au rate lunare și restanțe pe care nu le-au achitat și nu au luat legătura cu reprezentanții băncilor comerciale în toată această perioadă acaparată de COVID-19 sunt contactați zilele acestea de angajații instituțiilor care le-au acordat credite și primesc diverse „promoții” pentru a scăpa de restanțe și raportări la Biorul de Credit din cauza întârzierilor.

„Deși nu am luat deloc legătura cu cei de la bancă încă din ianuarie, pe data de 28 mai primesc un telefon de la BRD București, iar reprezentantul băncii îmi pune o serie de întrebări, printre care și motivul pentru care nu am plătit ratele în perioada pandemiei. Am răspuns sec că am stat în casă și nu am avut bani. Fără să facă nicio verificare, reprezentantul băncii m-a crezut și m-a întrebat dacă pot să achit jumătate de sumă în termen de 48 de ore pentru a scăpa de restanțe, iar cealaltă jumătate să fie reeșalonată pentru următoarele luni. Am fost de acord, a doua zi am plătit jumătate din totalul ratelor pe perioada februarie – mai și așa am scăpat de penalitățile de întârziere și raportarea la Biroul de Credit”, a mai povestit ieșeanul Ilie A., client al BRD – GSG.

Ce condiții trebuie să îndeplinești pentru amânarea plății ratelor pe perioada coronavirus

Soluția de amânare la plată a ratelor este disponibilă doar pentru creditele de nevoi personale și creditele garantate cu ipotecă (inclusiv Prima Casă). Pentru creditele garantate cu ipotecă se fac însă înțelegeri personalizate cu fiecare instituție bancară și clientul respectiv. Pentru cardul de credit sunt oferite însă facilități suplimentare de plată și rambursare, iar unele se pot aplica automat fără nicio altă acțiune din partea clientului.

Conform OUG 37/2020 privind amânarea ratelor, pot beneficia de amânare clienții băncilor care îndeplinesc o serie de criterii, printre care: au încheiat un contract pentru obținerea unui credit care nu a ajuns la maturitate și pentru care nu a fost declarată scadența anticipată, anterior intrării în vigoare a OUG 37/2020 (31.03.2020); nu înregistrează restanțe la data instituirii stării de urgență pe teritoriul României (16.03.2020) sau clienții au efectuat plata acestor restanțe până la data solicitării amânării la plată ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situația generată de pandemia COVID-19. Pentru a beneficia de amânarea la plată trebuie ca până la data de 15.06.2020 să se transmită o solicitare către instituția de credit.

„Amânarea la plată se poate realiza începând cu luna aprilie. Având în vedere că sunt foarte multe solicitări în lucru, în situația în care nu ai fost contactat de echipa noastră până în data scadentă a ratei din luna aprilie, îți recomandăm să achiți și rata aferentă acestei luni, urmând ca amânarea la plată să aibă loc începând cu rata aferentă lunii mai. În cazul în care nu ai această posibilitate, poți încerca să achiți această rată până la finalul perioadei de amânare astfel încât să eviți eventuale penalități și raportări la Biroul de Credite”, mai susțin reprezentanții băncii.

Ce se întâmplă cu clienții băncilor care au primit suma de plată 0 (zero)? Dobânzile se calculează în continuare

La mijlocul lunii martie, o parte dintre ieșenii care au credite la bănci erau întâmpinați cu mesaje în care se oferă noi facilități de rambursare și plată pentru cardurile de credit. „În contextul COVID 19, dorim să venim în sprijinul tău și îți oferim noi facilități de rambursare și plată pentru cardul tău de credit” și astfel s-a oferit posibilitatea unora de a amâna automat rata pentru luna aprilie.

„Pe data de 8 aprilie, în plină pandemie coronavirus, am primit mesaj de la bancă în care sunt informată de faptul că a fost blocat cardul pe motiv de neplată și să achit cât mai repede suma respectivă pentru a nu fi raportat la biroul de credit. Pe data de 12 aprilie am primit mesaj de la bancă în care mă informează să achit suma de 0 (zero) lei până pe data de 6 mai. A fost o veste bună, dar pe data de 12 mai am primit următorul mesaj de la reprezentanții băncii în care mă informează că trebuie să achit minim rata dublă până pe data de 5 iunie 2020, iar pe lângă dublarea ratei mi-au trecut în plus o sumă de 300 de lei fără nicio explicație”, a declarat un alt ieșean client al BRD – GSG din Iași.

În cazul celor care au suma minimă de plată 0 (zero) în extrasul de cont, clienții băncilor nu trebuie să achite nimic în perioada menționată.

„Nu este obligatoriu să achiți nimic pentru acest extras și nici nu vei fi raportat la Biroul de Credit. În cazul în care totuși poți rambursa și dorești să achiți din suma utilizată, îți recomandăm să folosești serviciile digitale de plată cu zero cost lunar de administrare și zero comision pentru transferuri naționale și internaționale în zona SEPA, în lei și euro în perioada 16 martie -16 iunie 2020. Suma minimă obligatorie este amânată, acest lucru NU înseamnă că nu se mai calculează dobânda în toate situațiile. Dobânda se va calcula în continuare pentru: sumele retrase în numerar, cumpărăturile efectuate pentru care perioada de grație a fost depășită, ratele fără dobândă care nu au fost achitate la scadența stabilită lunar sau ratele cu dobândă”, se arată în răspunsul oferit de oficialii BRD – GSG.

Adauga un comentariu