News Flash:

Apocalipsa de la Pascani

5 Iulie 2001
1563 Vizualizari | 0 Comentarii
•Un scenariu halucinant poate deveni real in cazul revarsarii de titei pe calea ferata, spune un specialist in transporturi feroviare •Pata de petrol ar putea lua foc la temperaturi ridicate, la franarea brusca a unui tren •Dezastrul ar fi inimaginabil •Chiar daca toate acestea nu se vor adeveri, intreaga infrastructura, pe respectiva portiune, este degradata si ar trebui schimbata •Cei din Ministerul Transporturilor tac, desi este pusa in pericol siguranta traficului pe calea ferata

In exclusivitate pentru cotidianul ZIUA de Iasi, un specialist in transporturi feroviare face dezvaluiri socante prevestind o apocalipsa pe calea ferata intre localitatile Liteni si Pascani.
Reamintim ca, la sfarsitul saptamanii trecute, pe aceasta portiune s-au revarsat 60 tone de titei dintr-o cisterna-vagon defecta. Pata de petrol, ce se intinde pe o portiune de 32 km, se poate transforma oricand intr-o bomba incendiara, parjolind totul in cale. De la aceasta se pot aprinde trenurile in circulatie sau chiar materiale depozitate in apropierea caii ferate, provocand pagube de miliarde. Chiar daca scenariul nu se va adeveri, infrastructura CF pe aceasta portiune este compromisa si trebuie schimbata deoarece pune in pericol siguranta traficului feroviar. Politia TF cat si cei care apartin de Ministerul Transporturilor par a nu constientiza pericolul iminent, ascunzandu-se in spatele unor ordine primite si refuzand dialogul. Iata care este situatia exacta in viziunea unui specialist in transporturi feroviare, acum aflat la pensie, si care doreste sa-si pastreze anonimatul.
Catastrofa s-ar putea produce odata cu cresterea temperaturii si aparitia unor zile caniculare.
Astfel, pata de petrol incalzita de soare se poate aprinde imediat la franarea brusca a unui tren, linia respectiva fiind foarte circulata. Este lesne de imaginat grozavia ce poate avea loc in conditiile in care temperatura bate spre 40 de grade (afara), moment in care, numai de la soare, sinele se incalzesc pana la 60 de grade.
"Intrucat in perioada urmatoare temperaturile se anunta tot mai ridicate, petrolul revarsat pe calea ferata poate lua foc. Aceasta s-ar putea produce din cauza franarilor si defranarilor trenurilor, astfel pungile de titei acumulate in prisma de balastru autoaprinzandu-se. Totodata, de la acesta se pot incendia vagoanele atat de calatori, cat si de marfa, pagubele fiind imense. Ma rog la Dumnezeu ca acest lucru sa nu se intample pentru ca, dupa stiinta mea, cei din Ministerul Transporturilor nu au luat nici o masura", ne-a declarat specialistul in transportul feroviar.
Conform acestuia, chiar daca acest lucru nu se intampla, siguranta traficului este in mare pericol. "Datorita scurgerilor de titei pe prisma de balastru s-a depus un strat gros care s-a solidificat, aceasta ducand la instabilitatea traverselor, degradarea pietrei sparte (prisma de balastru), pietrele alunecand. Ce se poate intampla? Alunecarea pietrei pe piatra duce la formarea punctelor noroioase. In aceste conditii, cei ce raspund de infrastructura in cadrul CFR trebuie sa treaca la indepartarea stratului de piatra sparta degradata prin ciuruire mecanizata si inlocuirea cu alta piatra standard. Asta trebuie facut urgent deoarece este in pericol siguranta traficului", ne-a mai declarat specialistul.

Ucraineanul nu plateste

Trebuie subliniat si faptul ca pe cei 32 km de cale ferata, o masina de ciuruit balastru face traseul in 80 de zile, costurile fiind de zeci de miliarde lei. Tot cei din minister nu au declarat nimic pana acum despre eventualele despagubiri platite de catre cei vinovati.
Sa fi platit cei de la firma Uniter Trans din Ucraina, proprietarii vagonului-cisterna defect, comisionul cuvenit ca sa aiba asigurata tacerea? Si acesta este un raspuns. Pe langa afectarea infrastructurii, ucrainienilor le-ar trebui imputata si poluarea mediului inconjurator prin deversarea de petrol. Dar acestea nu sunt singurele pagube aduse infrastructurii cailor ferate, potrivit aceluiasi specialist. Afectata ar mai fi chiar si legatura dintre sine si traverse. Astfel, principalele afectate ar fi tirfoanele (suruburile de prindere intre traversa si sina), cat si buloanele.
Aceasta se produce prin degradarea diblurilor de lemn sau dizolvarea celor de plastic, lucru care afecteaza grav stabilitatea liniei ferate. Nu mai spunem de faptul ca la trenurile care au circulat in zona cand sinele erau umede trebuie schimbati imediat sabotii de franare pentru a nu se produce accidente. Specialistul feroviar care ne-a facut dezvaluirile mai are pentru final doar o intrebare: "Ma intreb de ce pana la aceasta data nu s-au luat de catre cei din conducerea Ministerului Transporturilor, masurile cuvenite".
In buna traditie romaneasca, pe masura ce acuzatiile sunt tot mai grave, raspunsul oficialitatilor este tot mai anemic sau lipseste cu desavarsire. Cei de la Politia Transport Feroviar Iasi, in lipsa purtatorului de cuvant, col. Onofrei, spun ca nu au voie sa vorbeasca si recunosc ca nu stiu nimic despre astfel de cazuri. La fel cei de la Infrastructura, care se ascund in spatele unui ordin dat in februarie de ministrul Miron Mitrea, care interzicea relatiile angajatilor cu presa. "Colonelul Onofrei lipseste cateva zile, iar noi nu dam relatii. Nu am intalnit astfel de cazuri. Stiu doar ca trebuia folosit un neutralizator pentru petrol", ne-a declarat ofiterul de serviciu de la Politia TF Iasi.
Nici seful departamentului Infrastructura Pascani, ing. Radu Movileanu, nu stie si nici nu vrea sa spuna mai multe, trimitandu-ne la Bucuresti. "Nu avem voie sa dam relatii la ziaristi. Nu cred nimic din ce spuneti, in nici un caz nu sunt adevarate, cred ca sunt de-acum SF-uri", ne-a declarat ing. Radu Movileanu.
Astfel ca o eventuala catastrofa i-ar gasi complet nepregatiti pe toti factorii de raspundere din domeniu, acestia ascunzandu-se in spatele lui "Nu stiu, n-am vazut, nici pe-acolo n-am trecut".
Cristian DROANTA
Sorin URSAN
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1450 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018544 (s)

loading...