News Flash:

Aprobarea cifrei de scolarizare a dat peste cap socotelile universitatilor

17 Aprilie 2010
976 Vizualizari | 1 Comentarii
Vasile Isan
• Rectorii universitatilor de stat sunt nemultumiti de aprobarea cu intarziere a cifrei de scolarizare si aprobarea numarului de locuri subventionate de la buget pentru anul universitar 2010-2011 • Acestia considera ca, potrivit legii invatamantului, executivul ar fi trebuit sa realizeze si sa aprobe acest lucru cu minimum sase luni inainte de organizarea admiterii Rectorii universitatilor de stat sunt nemultumiti de aprobarea cu intarziere a cifrei de scolarizare si aprobarea numarului de locuri subventionate de la buget pentru anul universitar 2010-2011. Acestia considera ca, in conformitate cu prevederile Legii invatamantului, executivul ar fi trebuit sa realizeze si sa aprobe acest lucru cu minimum sase luni inainte de organizarea admiterii de catre institutiile academice. In conditiile in care acest lucru s-a petrecut abia in aceasta luna, institutiile de invatamant superior au fost date peste cap si nu au putut aloca un buget clar si nici initia campanii de promovare pentru a atrage din timp absolventii de clasa a XII-a spre facultati. "Ideea este ca, prin Legea invatamantului din 1995, inca in vigoare cu toate modificarile ei, se stipuleaza ca aprobarea cifrelor de scolarizare trebuie realizata cu minimum sase luni inainte de organizarea admiterii de catre universitati. Aprobarea cu intarziere, lucru ce se petrece de la un an la altul in ultimul timp, creeaza probleme pentru noi si ne incurca pentru ca nu ne putem planifica un buget clar, actiuni de promovare. Noi am propus aceeasi cifra de scolarizare ca si anul trecut si, de fapt, ca si acum zece ani. Universitatea noastra nu recurge la o extindere din acest punct de vedere si ne concentram, in mod special, pe ciclul II, respectiv pe studiile la master si pe cele de la doctorat", a declarat Vasile Isan, rectorul Universitatii Al. I. Cuza (UAIC). Pe de alta parte, principala nemultumire a rectorului Isan este legata de faptul ca sunt blocate toate posturile, atat didactice si nedidactice, in mediul academic si ca este o politica haotica si neclara privind invatamantul in Romania practicata de Guvern. In învatamantul universitar, stabilirea cifrei de scolarizare pentru ciclul de licenta a avut la baza, între altele, numarul estimat al absolventilor de liceu cu diploma de bacalaureat din promotia 2010 si din promotiile anterioare si propunerile înaintate de catre universitati, în functie de capacitatea de scolarizare a fiecareia. Astfel, pentru studiile universitare de licenta, anul I, s-au alocat 62.600 de locuri, pentru masterat au fost repartizate 35.500 locuri, iar pentru doctorat numarul locurilor a ajuns la 3.500, cu 500 mai mult decat anul trecut. Cifrele de scolarizare dimensioneaza sistemul national de învatamant în functie de o serie de indicatori specifici pentru fiecare ciclu de învatamant în parte la nivel national.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

gabriel teodorescu  | #103680
Rescrierea Legii Educației Naționale este impetuos necesară.
Precizez, motivatia mea referitor la faptul ca nu sunt de acord cu legea in forma actuala ,aratand urmatoarele puncte slabe:

- bugetul limitat pt. educatie;DECI: SUBFINANTARE;(vezi:
http://www.senat.ro/PDFMotiuni…..032010.pdf
Deci: guvernul va finanta educatia in 2010 cu 32% mai putin decat in 2008.
Si totusi guvernantii doresc un sistem educational competitiv si mai ales superior dpdv calitativ.
Astfel apare necesitatea emiterii unui nou slogan pt abilitatii sistemului:- A trai sustenabil inseamna, a face mai mult, folosind mai putin. Pe masura ce ne organizam sa traim folosind mai putin, si inovam creativ in acest scop, rezultatele sunt uimitoare. Asta ne va permite sa obtinem cresteri de productivitate la costuri mai mici, si mai sigure.)

- legea promoveaza imixtiunea politicului in invatamant;

- finantarea per elev nu tine cont de specificul unitatilor de invatamant(vezi ex. vocationalele);

- adanceste si mai mult discriminarea intre scoli, universitati, vedeti in Ro la ora actuala sunt comunitati bogate si comunitati sarace;

- are un subiectivism f. ridicat referitor la recrutarea si evaluarea personalului didactic;

- implicarea excesiva a comunitatii in numirea directorului unitatii scolare, precum si in deciziile care trebuie sa fie luate la nivelul scolii, in preuniv.; acelasi lucru si in cazul invatamantului universitar;

- 1/3 +1/3 este cam mult personal fara atributii didactice in scoala pt. luarea deciziilor;

- creeaza o presiune in plus asupra profesorilor, in special in preuniversitar;

- legea nu tine cont, de slaba implicare a parintilor in activitatea scolii din ultimii ani;

- NU ASIGURA UN STATUT DECENT PENTRU CADRUL DIDACTIC;

- se acorda o prea mare importanta resurselor secundare, si tertiare, ca si verigi in sistemul de finantare al scolilor si universitatilor( vezi atragerea fondurilor extrabugetare);

- duce la scaderea importantei consiliului profesoral, in actul educativ, si in scoala in general;

- si cate si mai cate.
In continuare spun din nou un NU hotarat referitor la acesta lege.
Consider ca noua lege a educatiei scrisa in varianta Miclea – PDL, nu a respectat pricipiile procesului de descentralizare din educatie, si anume:

- raspundere publica;

- autonomie institutionala;

- transparenta actului decizional;

- valorizarea resursei umane;

- abordarea etica a serviciului educational;

- apropierea actului de decizie de locul actului de educatie;

- subsidiaritatea( corelarea aplicarii principiului subsidiaritatii cu alte principii de baza, ca acelea ale competitiei, democratiei, eticii, dezvoltarii sustenabile);

- diversitatea culturala si etnica.
Referitor la CALITATE, (vezi OG75/2005-ordonanta care stabileste pricipiile politicii nationale pt. Asigurarea Calitatii in Educatie pt. intregul sistem, vezi si def. date prin ISO 8402, si ISO 9000/2000-def. calitatii, managementul calitatii), nu este corect tradusa nici prin noua Lege a Educatiei Nationale, deoarece cresterea calitatii actului educational este baza „societatii bazate pe cunoastere”, iar acest deziderat nu poate fi realizat fara o dezvoltare intelectuala si profesionala in Ro. din perspectiva invatarii permanente.

In noua lege, nu sunt respectate pricipiile pe care se bazeaza asigurarea calitatii, si anume asigurarea calitatii si in sistemul de evaluare – aceasta trebuie sa fie usor de inteles, administrat cu eficienta, supus responsabilitatii publice, legea tinand cont doar ca acest sistem al calitatii trebuie aplicat in conditii de eficienta financiara.( de austeitate bugetara)…(nici nu mai vorbesc de validitate, fidelitate si practicabilitate in cazul evaluarii).

Astfel nu s-a tinut cont de urmatoarele probleme:

- neajunsurile din sistem si din societatea romaneasca in general;

- infrastructura precara;

- slaba legatura intre formarea initiala si formarea continua in sistem si in Ro.;

- standardele „nationale”…;
vezi și:http://gabrielnicolaeteodorescu.wordpress.com
http://www.petitieonline.ro/petitie/apel_national_pentru_rescrierea_legii_educatiei_nationale-p25985058.html
http://www.petitieonline.ro/petitie/semnaturi/protestul_profesorilor_de_fizica_din_romania-p02225042-pg18.html

dacă ești de acord semnează și promovează petițiile
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1549 (s) | 22 queries | Mysql time :0.040173 (s)