National

Argentin Todea, eroul din Apuseni, revoltat dupa ce autoritatile au prezentat raportul tragediei in care a murit Iovan si Aura Ion

Publicat: 23 oct. 2015
1

Argentin Todea, motul-erou din satul Horea, care alaturi de alti doi sateni au ajuns primii la locul accidentului din Apuseni, critica dur raportul autoritatilor legat de cauzele tragediei. Ancheta arata ca aeronava prabusita in urma cu aproape doi ani in Muntii Apuseni s-a confruntat cu un givraj care a afectat capacitatea carburatoarelor motoarelor, nepermitand sa atinga altitudinea minima pentru un zbor de siguranta

Autoritatile au facut public raportul tragediei din Muntii Apuseni, in care pilotul Adrian Iovan a murit impreuna cu studenta Aura Ion. Avionul avea motoarele si carburatoarele inghetate si zbura sub limita specificata in planul de zbor.

Argentin Todea este revoltat de rezultatul anchetei si spune ca daca ii gaseau la timp nu mai murea nimeni.

„E absurd sa spui ca Adrian Iovan este de vina pentru ca nu s-a intors la Sibiu. Cine e vinovat pentru ca timp de 5 ore nu au fost gasiti si ca din cauza asta au murit doi oameni? Tot Adrian Iovan? Daca ii gaseau la timp, in 30 de minute eram la ei si nu mai murea nimeni”, spune revoltat Argentin Todea.

Barbatul sustine ca in momentul in care a gasit epava, atat Adrian Iovan cat si Aura Ion erau deja morti.

„Iovan murise de putin timp, iar Aura nu mai respira nici ea. Atunci, Radu Zamfir m-a pus sa-i fac respiratie gura la gura. Dupa ce i-am facut, mi-am dat seama ca nu mai respira. I-am spus ca mai bine sa incerc sa fac ceva pentru cei care erau inca in viata. Pana la urma, tot pe Aura am coborat-o prima. Si apropo de asta – am auzit ca s-a scris ca Aura Ion ar fi fost amanta lui Radu Zamfir si ca de-asta se afla in avion. Nu e frumos sa spui asta, mai ales ca fata a murit! E viata lor privata, n-ar trebui sa se discute asta”, a mai spus Argentin.

In accidentul aviatic produs in 20 ianuarie 2014 in Muntii Apuseni au murit pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion. Totodata, au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul „Sfanta Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.

Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.

In investigatia tehnica, specialistii au examinat epava si locul producerii accidentului, au analizat, in colaborare cu reprezentantul acreditat al AAIB – Marea Britanie, datele inregistrate pe GPS-ul gasit la bordul aeronavei, precum si conformitatea sistemului ELT (Emergency Locator Transmitter) fata de documentatia tehnica de instalare, starea de functionare, precum si momentul si modul de rupere al antenei de 406,025 MHz.

Specialistii au studiat sistemul de cautare si salvare, in limita competentelor CIAS, prin analizarea legislatiei in vigoare, analizarea documentelor puse la dispozitie de catre CC-SAR Romatsa, intervievarea personalului din cadrul CC-SAR, analizarea documentatiei internationale de referinta si a fost intocmit un document intern care va fi utilizat in intocmirea raportului final.

RAPORTUL TRAGEDIEI DIN APUSENI. Avionul pilotat de Adrian Iovan avea motoarele si carburatoarele inghetate

Raportul autoritatilor pentru Siguranta Aviatiei Civile a fost finalizat dupa aproape doi ani de la tragicul acccient aviatic din Apuseni, iar concluziile au fost prezentate luni.

Comisia de investigatie a CIAS a stabilit ca principala cauza a  producerii accidentului consta in oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor.

Potrivit raportului, cauzele favorizante ar fi:

– evaluarea eronata a factorilor de risc specifici desfasurarii acestui zbor datorata intreruperii mari de la zbor si lipsei de experienta a echipajului pe aeronava BN-2A-27, inclusa in clasa MEP;

– decizia eronata a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor in conditii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor;

– decizia eronata a comandantului aeronavei de a zbura o lunga perioada de timp in conditii de givraj;

– decizia eronata a comandantului de a continua misiunea sub AMA, in conditii de zbor IMC dupa reguli de zbor IFR;

– decizia eronata a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisa si pozitia centrului de greutate in afara limitelor calculate si impuse de producator.





Adauga un comentariu