Actualitate

ATENTIE ELEVI! Cum trebuia rezolvata proba la Limba Romana, la Bacalaureat – profilul real

Publicat: 04 iul. 2016
1
Un reputat profesor din Iasi, interpelat de reporterii Cotidianului Buna Ziua Iasi, prezinta modul in care elevii trebuiau sa rezolve toate cerintele de la prima proba scrisa, la Limba si literatura romana, la examenul de Bacalaureat, profilul real. Iata, mai jos, ce spune cadrul didactic. 
„SUBIECTUL I – text la prima vedere, din genul dramatic, Madona, Tudor Musatescu
Cele noua cerinte referitoare la textul dat nu ar trebui sa fi pus probleme candidatilor, deoarece sunt cerinte standard care au aparut de cativa ani in formularile de subiecte model si la simulari-competentele / cunostintele urmarite, facand parte din programa de Bacalaureat.
1. Sinonimele cuvintelor deodata si teama: brusc, respectiv frica.
2. Explicarea rolului cratimei: marcheaza rostirea intr-o silaba a doua cuvinte diferite/ elidarea vocalei u / evitarea hiatului.
3. Formularea unui enunt continand o expresie cu substantivul viata. Exemplu: „Priveam fiinta ce parea plina de viata”
4. Tema discutiei dintre personajele date: sentimentele proprii, iubirea, destinul, prietenia constituie una din variantele pe care le-ar fi putut identifica.
5. Transcrierea a doua cuvinte sau grupuri de cuvinte, marci ale adresarii directe: „Si crezi tu…”, „Ce te face sa crezi asta?” sunt doar cateva din cele prezente in text.
6. Mentionarea unei modalitati de caracterizare. Exemplu: caracterizare directa, facuta de catre un personaj pentru altul „Eu cred, Dona, ca daca tu si fi iubit pe cineva, l-ai fi putut face intr-adevar adevarat fericit”, caracterizare indirecta, prin dialog „Nu mai rade, tu nu stii ce inseamna sa iubesti”. Sunt foarte multe exemple care ar putea fi date, pentru modalitatile de caracerizare
7. Rolul notatiilor autorului: acestea se numesc didascalii/indicatii scenice si au rolul de a arata sentimetele, atitudinea personajelor, tonul vorbirii, miscarea scenic, gestica, mimica
8. Trasaturi ale genului dramatic: repartizarea operei pe acte si scene, existenta didascaliilor, preponderenta dialogului ca mod de expunere, organizarea dialogata a textului, cu scrierea imediata replicilor, dupa indicarea numelui personajului care da replica.
9. Comentarea fragmentului mentionat trebuia sa faca referire la reliefarea anumitor trasaturi ale personajelor, modalitati de caracterizare, relatiile dintre cele doua personaje, atitudinea acestora fata de viata, fata de dramele proprii, fata de ceilati oameni, incercarea personajelor de a se cunoaste mai bine, de a-si verifica sentimentele, sondarea psihologica prin intermediul dialogului, sondarea sentimentelor.
SUBIECTUL al II-lea:
Eseul cerut ar trebui sa fie pe placul elevilor, care cu siguranta, in numar mare, practica jocurile electronice. Ramane de vazut ce valente formative vor scoate la iveala si in ce mod cred ei ca sunt benefice jocurile pe calculator. Elevii trebuie sa respecte structura textului argumentativ, sa aleaga modalitati de argumentare, sa se axeze pe exemple din experienta proprie sau din experienta aflata, sa foloseasca limbajul adecvat.
SUBIECTUL al III-lea:
(Dupa cum am aratat mai sus, chiar daca a sunat aprope la fel la simularea nationala, era previzibil pentru un candidat atent, adica nu s-ar fi gandit sa excluda de pe lista opereleor pe care a pus accent in invatare romanele din perioada interbelica. Din acest punct de vedere, subiectul formulat a fost foarte permisiv, deoarece dadea posibilitatea ca elevul sa aleaga ce a invatat mai bine din cadrul romanului interbelic. In elaborarea eseului, candidatii trebuie sa respecte reperele mentionate si sa puna accent pe viziunea autorului in functie de formula estetica adoptata, sa reliefeze modalitatile artei narative si specificul /originalitatea scriitorului.




Adauga un comentariu