News Flash:

Atentie la marcile pirat

15 Mai 2001
816 Vizualizari | 0 Comentarii
Dupa anul 1990, piata romaneasca a fost invadata de produse aduse din import, care mai de care mai ispititoare, ca aspect si posibilitati de utilizare. Profitand de necunostinta oamenilor, vidul legislativ in domeniul inregistrarii marcilor si al proprietatii industriale, si, nu in ultimul rand, de slaba putere de cumparare din Romania, asa-numitii pirati ai comertului au patruns nestingheriti pe pietele noastre, ingrosandu-si frumusel cifrele de afaceri. Nu de putine ori, am preferat sa ne cumparam lucrurile din "bazar" unde sunt mai ieftine. Dar ne-am intrebat oare vreodata de ce sunt asa de ieftine marfurile in bazar?
Produsele electronice si articolele de imbracaminte sunt cel mai adesea "victime" ale pirateriei de marca. Procedura este simpla. Anumite firme amplasate in zone fiscale foarte avantajoase (China, Hong-Kong, Turcia), produc articole care imita ca design produsele de marca din tari foarte dezvoltate cum ar fi Japonia, Coreea de Sud, SUA. Aceste produse sunt insa confectionate din materiale inferioare calitativ si mult mai ieftine, iar asamblarea (in cazul produselor electronice) se face cu aparatura de proasta calitate si cu forta de munca nespecializata. Mai mult, pentru ca imitatia sa fie deplina, produsele primesc marci ce aduc ca sonoritate cu cele consacrate in domeniu.
Neputand fi vandute pe pietele din tarile dezvoltate, unde legislatia este foarte restrictiva, aceste produse se indreapta spre tari mai putin avansate, unde legislatia este permisiva si puterea de cumparare scazuta.
Astfel, putem gasi pe piata casetofoane denumite "Pavasonic" sau telefoane "Panaphone" a caror denumire aduce cu "Panasonic". De asemenea, "Sunny" in loc de "Sony" etc. Oferite la un pret accesibil si profitand de notorietatea celor pe care le imita, produsele isi gasesc usor debuseul pe piata romaneasca. De regula, aceste produse electronice sunt chinezesti, insa cel mai adesea gasim pe ele inscriptia "designed in Japan", ceea ce inseamna, tradus, "proiectat in Japonia". Pe un produs japonez autentic gasim inscriptia "made in Japan" insemnand "fabricat in Japonia". Astfel, omul obisnuit, neatent la chestiunile de "nuanta" se pacaleste plecand acasa convins ca a cumparat un aparat japonez de marca si la un pret mult mai bun decat cel din magazin.
La produsele textile, aduse mai ales din Turcia, mecanismul este acelasi. Astfel, gasim blugi "Litfle Big" in loc de "Little Big", sau "Foriz" in loc de "Forza", la preturi cu pana la 200.000 lei, mai mici decat produsele marcilor consacrate. De retinut ca, in cazul blugilor, avem trei categorii de produse. In primul rand sunt blugii "originali", mai plastic spus "de la mama lor", adica fabricati chiar in SUA, care pornesc ca pret de la 700.000 lei in sus. Apoi urmeaza blugii confectionati sub licenta, care sunt cei pe care ii gasim pe la standuri cu preturi variind intre 350.000 de lei si 450.000 de lei si in cele din urma cei "pirat", despre care am vorbit si care imita marcile sub licenta. Desi vanzatorii care comercializeaza astfel de produse stiu foarte bine ce vand, nu-si informeaza clientii. Pentru a-si justifica preturile mici, pretind ca ei au adaos comercial mult mai scazut decat magazinele.
De fapt, aceste produse se vand la limita legalului. "Nu putem sa facem nimic. Oficiul pentru Protectia Consumatorului poate interzice doar falsurile pentru care exista legi foarte clare. Pentru marcile pirat, desi intentia de falsificare este vadita, ea nu se poate demonstra. Nu se poate invoca inselatoria cata vreme marcile nu sunt identice, iar cumparatorii au posibilitatea sa se informeze si sa aleaga ce vor ei. Noi putem face doar referiri la calitatea slaba, nerespectarea termenelor de garantie sau defectiuni repetate in garantie", a declarat Mariana Andronic, inspector-sef adjunct la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Iasi.
Cu alte cuvinte, carenta trebuie cautata in legislatia privind domeniul protectiei consumatorului, care ar trebui sa-si sporeasca exigentele de calitate si de inregistrare a marcilor.
Doru BOTEZAT
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2654 (s) | 22 queries | Mysql time :0.093170 (s)