National

Au pornit cu o afacere de garaj, acum sunt milionari cu bani de la UE

Publicat: 21 mai 2019
1

Firmele romanesti pot primi bani europeni mai usor fata de anii trecuti, de la 40.000 de euro pana la 3 milioane, in functie de proiectul depus.

Iar printre criteriile care fac diferenta se regasesc numarul de angajati si profitabilitatea din ultimul an. Campania Stirilor PRO TV “Eu ies la vot” intra in curtea antreprenorilor, care au importat echipamente din Occident si ridica afaceri cu fonduri comunitare. O astfel de firma se dezvolta armonios la Cluj, unde doi soti au clienti din toata Europa.

La doi pasi de Cluj functioneaza o fabrica ce produce etichete autoadezive de 20 milioane Euro pe an. Investitiile in tehnologie s-au facut cu fonduri europene si asta se poate citi pe toata aparatura de inalta performanta, de la matrite si pana la robotii care tiparesc. Este o afacere de familie, cu doi soti actionari – Arnella si Cristian Nechita Rotta. Ea inginer, el fost profesor de matematica, au inceput in garajul casei, in 1991, dar in 30 de ani afacerea cu etichete a crescut odata cu multiplicarea clientilor, firme din toate domeniile care au intrat pe pietele romanesti. In ultimii 10 sotii si-au bazat investitiile pe bani de la bugetul Uniunii. Asta a presupus multa rabdare, iar patronii acuza birocratia excesiva si ghidurile intortocheate din sfera accesarii fondurilor.

Arnella Nechita Rotta: “Deci cam 5 ani a durat de la scrierea proiectului pana cand am facut primele ambalaje flexibile si au ajuns la client. ”

Cristian Nechita Rotta: “E foarte mult pentru ca bussinessul nostru de tipar e foarte dinamic, la fel ca celelalte domenii auto, telefoane mobile, 5 ani e mult, e mult si doi trei ani, pentru ca se schimba tehnologia, iti cumperi azi un utilaj de ultima generatie si maine nu mai e de actualitate.”

Si totusi nici documentatia stufoasa si nici anii de asteptare nu i-au descurajat. Aveau nevoie sa faca modernizare si extindere oricum, si banii europeni, nerambursabili, sunt bineveniti in bugetul oricarei companii. In cazul lor, finantari de peste 5 milioane de euro.

“Noi suntem perseverenti si nu ne gandim niciodata sa ne oprim, tot timpul mergem inainte.”

”Noi am incercat tot timpul sa accesam tot timpul aceste fonduri pentru ca te ajuta mult. Sigur ca ne-am dori ca procedura prin care accesam fonduri sa fie mai facila si sa nu dureze atat. Vorbeam cu niste parteneri care sunt in acelasi bussines din Polonia si la ei dureaza maxim 6 luni de zile, de cand depun dosarul pana primesc un raspuns, da sau nu. La dvs cat a durat? Un an si jumatate.”

Nu s-a investit bani europeni doar in echipamente, ci si in pregatirea personalului din firma. Sefa de la resurse umane povesteste ca prin programe finantate de uniune, astazi angajatii lor au fost recalificati pe masinile din tipografie si diplomele lor sunt recunoscute in toata Europa.

Diana Handra, manager HR: “De exemplu in luna martie, 3 saptamani, am avut un trainer de top de la furnizorii nostri de echipamente, care efectiv a stat 3 saptamani langa tipografii nostri si s-a asigurat ca ei invata cele mai bune practici din domeniu.”

Fosti simpli municitori au devenit tipografi moderni, opereaza pe aparate care imprima cu laser.

Investiti in aparatura si oameni, banii europeni fac companiile romanesti competitive la nivelul intregii Uniuni si permit antreprenorilor sa iasa si la export cu oferta lor. In acest caz, dotarile si pregatirea se vad in calitatea produsului final, a etichetei care pleaca din Romania.

Dupa aproape 3 decenii in domeniul etichetelor oamenii din firma clujeana pot face lejer diferenta intre cat de putin scria pe un produs inainte de 2007 si cat de incarcata este o eticheta in prezent. Pe langa ingrediente, apar diverse avertizari. Iar reclama mincinoasa, cand apare, este ulterior scoasa de pe ambalaj, cand se sesizeaza autoritatile competente. Per total, consumatorii au devenit mai bine informati, cu timpul si asta a fost impus prin reglementari la nivel de Uniune, care imbunatatesc etichetele si prospectul produselor.

Cristian Nechita Rotta: „Tot timpul evolueaza, in fiecare an trebuie sa fii apt sa faci fata unor cerinte mai mari. Piata cerea etichete mai simple, momentan a crescut rezolutia tiparului. Acum se scriu mult mai multe informatii.”

Romania a insemnat o noua piata de desfacere pentru vest-europeni. Au venit investitiile straine, dar si antreprenorii romani au avut acces la piata comunitara. Si au acces la bani nerambursabili.

In ultimii 12 ani Romania a avut acces la 30 de miliarde de euro, prin 10 programe operationale, pentru firmele de la noi. Am accesat in schimb modest: doar 7,9 miliarde, adica 26%. Motivele au tinut de pregatirea proiectelor si de implementarea lor.

Diana Handra, manager HR: “Fiecare finantare pana la urma genereaza extinderea afacerii si bineinteles genereaza si locuri de munca.”

Comisarul european pentru antreprenoriat si IMM-uri vorbeste despre importanta firmelor romanesti, de a fi protejate sub palaria Uniunii Europene. De aici si importanta iesirii la vot si importanta de a fi partasi la piata unica europeana, unde antreprenorii europeni au legislatie si norme care ii pot face mai puternici.

Elzbieta Bienkowska, comisar european pe antreprenoriat si IMM: “Poate nu vedem in viata cotidiana, dar companiile stiu ca marii competitori nu vin din Europa, sunt din China, Statele Unite sau Europa. Marele avantaj e piata unica, o piata cu 500 de milioane de consumatori, si firmele pot creste la nivel national, pot iesi spre firmele vecine, si apoi se extind si pot deveni competitive la nivel global!”

Firmele romanesti pot primi de la 40.000 pana la 3 milioane si jumatate de euro. Sunt 10 axe de finantare, care vizeaza de la start-up-uri, la firme mari, cu multi angajati. Banii pot fi accesati mai facil daca e vorba de anumite domenii considerate prioritare, cum ar fi productie sau IT, ori daca firma functioneaza in mediul rural.





Adauga un comentariu