News Flash:

Autostrada bunastarii

2 Mai 2006
1265 Vizualizari | 0 Comentarii
•Parlamentari din Moldova, reprezentanti ai Guvernului si autoritati locale si-au dat mana pentru a sustine proiectul unei autostrazi Vest - Est •Planificata sosea nu are inca traseu si nici eventuale surse de finantare

Duminica lui Toma Necredinciosul a fost folosita de parlamentarii din Moldova, autoritati locale si reprezentanti ai Guvernului pentru a-si da mana pentru un proiect comun: autostrada Vest - Est, Budapesta - Odessa. Uitand pentru o zi de culoarea politica, participantii au fost de acord in principiu ca este nevoie de o legatura directa intre Moldova si Transilvania si au semnat chiar si un memorandum prin care promit sustinerea unui astfel de proiect. Autostrada este deocamdata doar la stadiul de vis, neavand nici traseu, nici eventuale surse de finantare. Toti vorbitorii au fost insa de acord ca dezvoltarea economica a regiunii Moldovei are nevoie de un culoar de transport direct, care sa lege estul tarii de vest. Planul de autostrazi, pregatit de Uniunea Europeana, a uitat o imensa pata alba, neexistand in culoarele paneuropene nici un traseu Vest - Est, din Ungaria, pe teritoriul Romaniei. In plus, in tara, politica de investitii in sosele arata o uriasa discrepanta. Strazi de aproape 1 miliard Euro sunt pregatite pentru partea de sud a tarii, Carpatii Meridionali fiind strabatuti de trei planificate autostrazi. In schimb, in partea de nord a Romaniei nu a fost atrasa nici o finantare, Carpatii Orientali neavand nici o trecere planificata intre Moldova si Transilvania. De aceea, planul propus a captat acordul participantilor. Au existat insa si dispute, referitoare la traseu. Presedintele CJ Botosani a cerut ca autostrada sa treaca prin judetul sau, la fel procedand si presedintele CJ Bacau. Intalnirea frateasca a reprezentantilor diferite partide politice nu a fost lipsita insa de nemultumiri. Partidul Romania Mare, care a avut ca reprezentant pe deputatul de Iasi, Vladimir Farsirotu, s-a declarat deranjat de faptul ca organizarea intalnirii este semnata de toate partidele parlamentare, mai putin PRM. "Nu poti sa ignori un partid doar pentru ca nu-ti place. Nu e normal ca sefii filialelor PSD, PNL, PD, PC sa fie organizatori, iar PRM sa fie trecut cu vederea. Niciodata nu am spus nu unui proiect si trebuie sa se tina cont ca reprezentam un electorat important", a spus revoltat Farsirotu. Mult mai suparat, Vlad Hogea, seful filialei PRM a refuzat sa participe la intalnire.

Autostrada de vis

Culoarul rutier care sa lege Est - Vest, Moldova de Transilvania, nu are inca un traseu clar. Autoritatile au stabilit insa doua variante, deocamdata ipotetice. Prima solutie vizeaza un traseu prin Nordul tarii, Iasi - Suceava - Baia Mare. Tronsonul de pe teritoriul tarii se continua la Est prin Chisinau - Tiraspol - Odessa, iar in Vest prin Petea pana la Budapesta. Acest traseu este favoritul celor care au documentat planul autostrazii, respectiv Mihai Grecu, consilier al Primului Ministru pe probleme de infrastructura de transport. De fapt o portiune a acestui culoar rutier (Vaja - Baia Mare) a trecut de stadiul de vis, proiectul fiind deja demarat, constructiile fiind planificate in perioada 2007 - 2010. Legatura pana la Iasi ar insemna constructia a 600 de kilometri de sosea. Cum costurile sunt estimate intre 2 si 6 milioane Euro pentru un kilometru, intreaga sosea ar costa, la un pret mediu, suma de 2,4 miliarde Euro. Exista insa si o a doua varianta, pe placul mai multor participanti ai reuniunii de duminica: un traseu Iasi - Piatra Neamt - Targu Mures si de aici cu legatura cu autostrada Bechtel, aflata in constructie pe traseul Satu Mare - Cluj - Targu Mures - Brasov. Tronsonul care leaga municipiul Iasi are o lungime mult mai mica decat prima varianta, 300 de kilometri de autostrada de construit. Reluand calculul costurilor, soseaua visata ar necesita 1,2 miliarde Euro. Ambele variante reprezinta insa costuri uriase. Traseul final va fi decis in urma unui studiu de circulatie care sa evidentieze cea mai eficienta varianta. Studiile si proiectul ar urma sa fie suportate de Guvern. Banii pentru constructie vor fi atrasi fie din fonduri europene, fie prin parteneriat public-privat.
Lucian SCHIOPU
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1489 (s) | 22 queries | Mysql time :0.024143 (s)