Economic Local

Autostrada din Romania care costa 25 MILIOANE euro/km si de ce chinezii nu vor sa o construiasca

Publicat: 27 sept. 2013
1

Cea mai mare companie de constructii din China, care la inceputul anului s-a inscris in cursa pentru desemnarea constructorului tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov, s-a retras din procesul de selectare, informa capital.ro in urma cu doua saptamani.

China Communications Construction Company Ltd este printre primele 250 cele mai mari companii din lume, avand ca obiect de activitate proiectarea si constructia de drumuri, tuneluri si poduri. Compania a executat si proiectat mai mult de 8.000 de kilometri de austostrada, in China.

Chinezii si-au aratat interesul de a intra pe piata romaneasca de constructii de autostrazi inca din toamna anului trecut, atunci cand a depus contestatie la licitatia organizata pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov. Dupa ce “neregulile” din anunt au fost clarificate, compania s-a si inscris in cursa pentru desemnarea constructorului, depunandu-si candidatura de participare pana la termenul limita anuntat de CNADNR, februarie 2013. La acea data, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a primit documente de inscriere din partea companiei chineze mai sus-mentionate si a inca trei asocieri: Vinci-Strabag-Aktor, Impregilo-Salini si UMB-Tehnostrade.

Reprezentantii CNADNR au purtat, in perioada martie-iulie, mai multe discutii cu cei patru ofertanti, iar concluzia a fost ca trebuie efectuate unele modificari. Capital.ro a scris in urma cu doua saptamani ca toate companiile care au ramas in cursa au dorit sa realizeze tuneluri cu lungimi mai mari decat cele mentionate de CNADNR in anuntul de licitatie, ceea ce inseamna si costuri mai mari pentru executia lucrarilor.

Pana la difuzarea acestei stiri, compania nu a transmis un punct de vedere oficial referitor la motivele care au condus la aceasta decizie, insa surse din cadrul Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale au explicat ca chinezii au avut pretentii care nu puteau fi acceptate. Printre acestea se regasesc utilizarea exclusiv de materiale de constructii fabricate in China, pentru care au solicitat anularea taxelor de import, forta de munca doar din China. Altfel spus chinezii doreau sa faca o autostrada in Romania, dar “fabricata in China”- daca se poate spune asa.

Mai mult, autoritatile romane, chiar daca isi manifesta interesul pentru a atrage investitii din China in modernizarea infrastructurii din Romania, au indoieli cu privire la capacitatea tehnica si calitatea autostrazilor realizate de chinezi.

Reticenta vine si din cauza ca pana in prezent nicio companie chineza nu a construit autostrazi in Europa. A existat un precedent in Polonia, in urma cu 4 ani, atunci cand compania chineza Covec a castigat impreuna cu alti trei parteneri, o licitatie pentru constructia a 50 de kilometri de autostrada. Pretul la care a fost castigat contractul a fost de 450 de milioane de dolari, circa jumatate din cat estima guvernul Poloniei, care a acceptat insa oferta, in ciuda semnalelor de alarma ale concurentilor europeni, si i-a atribuit contractul. Chinezii au esuat in tentativele lor de a construi prima lor autostrada din Europa. Desi aveau de facut doar 50 de kilometri, nu i-au terminat nici dupa trei ani, iar guvernul polonez a anulat contractul.

Potrivit ultimelor declaratii ale ministrului Dan Sova, CNADNR urmeaza sa desemneze constructorul pana la 30 octombrie 2013. La jumatatea lunii viitoare toate cele trei asocieri, ramase in cursa, au termen pentru depunerea ofertelor finale.

Valoarea estimata de reprezentantii CNADNR, mentionata in anunt, este de 5,32 miliarde de lei fara TVA, adica 6,6 miliarde de lei cu TVA (25,3 milioane de euro/km).

Tronsonul va fi impartit in doua sectiuni: Comarnic-Predeal si Predeal – Cristian (Brasov).
sursa: capital.ro





Adauga un comentariu